Okei, se on osalle vaihdoton, jos sattuu asumaan siinä metroaseman vieressä, mutta suurimmalle osalle metrokin on joka tapauksessa vaihdollinen.
Ja vaihdoton on ratikkakin sille vielä suuremmalle osalle, jotka eivät matkaa keskustaan saakka. Tämä kun vain pitäisi saada vielä perille niille, jotka ei tiedä, kuinka tehokkaan yhteyden raitiovaunu voisi Österdundomista Itäkeskukseen tarjota.
Muutenkin minua häiritsee tässä Östersundom-keskustelussa (eikös se muuten ole suomeksi Itäsalmi?) se, että alunperin luvattiin pientaloja, mutta nyt kukaan (virkamies/poliitikko) ei tunnu kyseenalaistavan sitä, että metroasemien ympäristöön pitää tehdä kerrostalolähiöitä. Mitenkäs tässä näin kävi?
Niinpä. Mitenkäs aina luvataan toista ja sitten tapahtuukin toista...?
On se ollut Itäsalmi kartoissakin vaikka kuinka pitkään ja siitä HS:kin muistaakseni teki ison numeron. Mutta vielä se Östersundom kummittelee kaikkialla. Ehkä nimi vaihtuu pikkuhiljaa, kun uutta väkeä paukkaa sisään ja pitää Itäsalmea helpompana.
Minusta hyvä kompromissi olisi temen ehdotus, että tehdään nopea ratikka Uudelle Porvoontielle, sen varteen esim. nelikerroksiset kerrostalokorttelit ja heti niiden taakse pientaloja, jonkinlaista tiivismatalaa, ja sitten niiden taakse harvempaa omakotiasutusta.
Tämä olisi optimaalisin, ja samalla periaatteella voidaan jatkaa nauhaa Östers... Itäsalmesta Itäkeskukseen päin niin paljon kuin pystyy. Tuolle alueelle saisi helpostikin vaikka 40 000 - 50 000 asukasta. Parempaa joukkoliikenneyhteyttä, kuin mitä ratikka tuolle alueelle tarjoaisi, saisi sitten koko maasta hakea pitkään.
Rahaa riittää vielä ainakin yhteen lisähaaraan, jolloin ratikka voisi palvella myös vaikkapa Karhusaarta, jos sinne saadaan riittävä asukaspohja ängettyä.
Epäilen vahvasti, vaikka on se kyllä mahdollista. Tilaa siellä riittää vielä. Karhusaareen keskelle pitäisi saada melko tiivistä asuinaluetta, jotta tämä onnistuisi. Lisäksi paljon tiivistä rivi- ja omakotitalosarjaa nykyisten talojen ympärille. Saa nähdä, miten nykyiset asukkaat tähän vastaisivat.
Minusta tuntuu myös, ettei tuo pakkoliityntä ratikasta metroon välttämättä koske enää ihan niin suurta joukkoa kuin kuvitellaan.
Veikkaanpa, että olet aivan oikeassa tässä. Tuntuu jo, että muutenkin Itä-Helsingin lähiöissä ollaan aika tyytyväisiä siihen, mitä omat nurkat ja Itäkeskus tarjoaa.
---------- Viesti lisätty kello 22:03 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 21:45 ----------
Voi... Ösundomin Bulevardi tästä eteenpäin.
Itäbule.
Pelkillä liityntälinjoilla ei oikein ole sellaisia matkustajamääriä että niiden muuttaminen ratikoiksi olisi järkevää, pitäisi punoa yhteen, mutta sellainen linja joka on sekä liityntälinja että jotain muuta voisi toimia.
Tietenkin ehdottomasti pitäisi punoa yhteen kaikki mahdolliset. Jokeri, Jokeri II, Viira (jos palaa vielä kuvioihin), Laajasalo jne... Ja tuo 58 tietenkin! Siihen vielä jonkunlaisia isojen keskusten välillä meneviä heilureita:
Vuosaari-Mellunmäki-Kontula-Malmi,
Pihlajanmäki-Myllypuro-Puotinharju-Itäkeskus-Meri-Rastila,
Roihuniemi-Marjaniemi-Itäkeskus-Roihuvuori (siis ympyrä). Nämä ei nyt ole mitään vakavasti heitettyjä, mutta kyllä sieltä saattaisi jonkinnäköisen kyhäelmän saada.
Jo pelkästään se, että liityntäbussit saisi toimimaan tehokkaammin ja pienemmillä kustannuksilla, olisi iso plussa.