- Liittynyt
- 22 Marraskuu 2007
- Viestit
- 829
En näe mitään syytä, miksi Porvoosta tuleva "kaukoratikka" ei voisi tulla keskustaan asti. Jos 1000mm levynen pikaraitiotie päätettäisiin jatkaa Itäkeskuksesta keskustaan, lienisi helpointa vetää se Itäväylän maastokäytävässä. (Tämähän ei tietenkään poissulje Laajasalo - (/Herttoniemi) - Roihuvuori - Itäkeskus ratikkalinjausta), vaan on suorempi reitti Kalasatamaan. Radalle olisi syytä tehdä oma Kulosaaren silta sekä oma linjaus Sompasaaren kärkeen asti, josta se vasta siirtyisi ratikkaverkkoon ja hyödyntäisi Kalasataman raitiotien linjausta Rautatientorille. (Sompasaari - Tervasaari - Liisankatu - Kaisaniemenkatu - Rautatientori.) Jos autoton Kaivokatu olisi tässä vaiheessa toteutunut, voisi Porvoon ratikkajunien lähtolaituri olla Rautatientorin sijaan vaikkapa aseman pääovien ja nykyisen ratikkapysäkin välissä.
Kalustoksi sopisi hyvinkin Rainerin linkkaama Stadlerin juna. Sillä eihän se ole mitenkään liian pitkäkatuverkossa käytettäväksi vain 60m pituisena. (Kaksi pidennettyä Nr II:sta on suunnilleen yhtä pitkä). Toki välillä Liisankatu - Pääasemasema pysäkki- ja liikennevaloratkaisuja tulisi uudelleenjärjestellä, mutta tämänkokoisessa asiassa se on pikkujuttu.
Kapasiteettia Porvoon suuntaan saisi lisättyä myös ajamalla kahta kolmivaunuista junaa kaksinajossa Kalasatama-Porvoo -välillä siten, että Kalasatamassa (oman linjauksen alkupysäkillä) ratikkajunat koottaisiin/jaettaisiin niin, että toinen yksikkö ajaa Kalasatamasta Tervasaaren kautta Rautatieasemalle ja toinen esim. reittiä Pääskylänkatu - Aleksis Kiven katu - Pasilan asema. Täten luodaan myös merkittävä toinen suora yhteys.
Ei liene myöskään mikään ongelma esim. ruuhka-aikoina ajaa joitakin Porvoon ratikkavuoroja Itäkeskuksesta jokerin reittiä Leppävaaraan.
Ja ei muuta kuin rakentamaan!:lol:
Kalustoksi sopisi hyvinkin Rainerin linkkaama Stadlerin juna. Sillä eihän se ole mitenkään liian pitkäkatuverkossa käytettäväksi vain 60m pituisena. (Kaksi pidennettyä Nr II:sta on suunnilleen yhtä pitkä). Toki välillä Liisankatu - Pääasemasema pysäkki- ja liikennevaloratkaisuja tulisi uudelleenjärjestellä, mutta tämänkokoisessa asiassa se on pikkujuttu.
Kapasiteettia Porvoon suuntaan saisi lisättyä myös ajamalla kahta kolmivaunuista junaa kaksinajossa Kalasatama-Porvoo -välillä siten, että Kalasatamassa (oman linjauksen alkupysäkillä) ratikkajunat koottaisiin/jaettaisiin niin, että toinen yksikkö ajaa Kalasatamasta Tervasaaren kautta Rautatieasemalle ja toinen esim. reittiä Pääskylänkatu - Aleksis Kiven katu - Pasilan asema. Täten luodaan myös merkittävä toinen suora yhteys.
Ei liene myöskään mikään ongelma esim. ruuhka-aikoina ajaa joitakin Porvoon ratikkavuoroja Itäkeskuksesta jokerin reittiä Leppävaaraan.
Ja ei muuta kuin rakentamaan!:lol: