Vaiko Runebergin?Fredrikinkatu
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Vaiko Runebergin?Fredrikinkatu
Kalustoksi sopisi hyvinkin Rainerin linkkaama Stadlerin juna. Sillä eihän se ole mitenkään liian pitkäkatuverkossa käytettäväksi vain 60m pituisena. (Kaksi pidennettyä Nr II:sta on suunnilleen yhtä pitkä). Toki välillä Liisankatu - Pääasemasema pysäkki- ja liikennevaloratkaisuja tulisi uudelleenjärjestellä, mutta tämänkokoisessa asiassa se on pikkujuttu.
Vaiko Runebergin?
Lännessä ja pohjoisessa on lähes 150 vuotta radan varteen kasvanut yhdyskuntarakenne, Porvoon ja Hesan välissä ei ole paljon mitään – ainakaan radan varressa. Ja sinne on nyt halu tehdä jotain muuta kuin leppävaaraa, järvenpäätä tai keravaa. Ainakin niin on sanottu.Toimii varsin hyvin sekä länteen että pohjoiseen. Miksei siis itäänkin?
Lännessä ja pohjoisessa on lähes 150 vuotta radan varteen kasvanut yhdyskuntarakenne, Porvoon ja Hesan välissä ei ole paljon mitään – ainakaan radan varressa. Ja sinne on nyt halu tehdä jotain muuta kuin leppävaaraa, järvenpäätä tai keravaa. Ainakin niin on sanottu.
Paikallisjunalla on siten sama tilanne kuin metrolla, mutta asemia vielä harvemmassa, eli se ei sovellu ainoaksi ratkaisuksi. Ja pointti tässä oli juuri se, että yritetään hoitaa kaksi erilaista tarvetta yhdellä ratkaisulla.
Se on kuitenkin ensisijaisesti ratkaisu paikalliseen liikenteeseen, ja toisaalta toimisi hyvin nätisti junan kanssa. Eli pikaratikka punoisi yhteen asuinalueet, metron ja junan. Kuormittuisi vielä näppärästi kumpaankiin suuntaan.Toki paikallisjuna tulee varmasti tarvitsemaan täydentäjäkseen busseja, mutta näin se on todennäköisesti ratikankin kanssa. Ratikassa eniten häiritsee juurikin kaksi asiaa:
1) Siitä tulee väistämättä liityntähärpäke metroon. On lähestulkoon mahdotonta kuvitella, että sille avattaisiin metron kanssa täysin päällekäinen reitti keskustaan. Kiertelevät linjat puolestaan olisivat niin hitaita, että ihmiset liittyisivät siinäkin tapauksessa.
2) Ratikka ei voi olla ratkaisu Ösundomin itäpuolella.
Lännessä ja pohjoisessa on lähes 150 vuotta radan varteen kasvanut yhdyskuntarakenne, Porvoon ja Hesan välissä ei ole paljon mitään – ainakaan radan varressa. Ja sinne on nyt halu tehdä jotain muuta kuin leppävaaraa, järvenpäätä tai keravaa. Ainakin niin on sanottu.
1) Siitä tulee väistämättä liityntähärpäke metroon. On lähestulkoon mahdotonta kuvitella, että sille avattaisiin metron kanssa täysin päällekäinen reitti keskustaan. Kiertelevät linjat puolestaan olisivat niin hitaita, että ihmiset liittyisivät siinäkin tapauksessa.
2) Ratikka ei voi olla ratkaisu Ösundomin itäpuolella.
Ja voihan sen Tramtrainin kaivaa naftaliinista. Pääradan puolella esimerkiksi niin että korvataan I-juna välillä Tapanila - Keskusta TramTrainillä. Eli tehdään vaikka itäpuolella rinnakkaiset kiskot, Pasilaan saakka tuo on verrattaen helppo linja, keskustan päässä radalta Kaisaniementietä Rautatientorille, jos haluaa Pintapisaran niin Kaivokadun kautta Töölönlahdelle ja rantaradan suuntaan takaisin. Kehäradan ja Keravan junat pysähtyy sitten niin kuin K nyt. Ja tuota TramTrainiä liikennöi HSL/HKL eikä VR, mikä jo sinänsä tekee Keskusta - Tapanila välistä kannattavan.
No mikä siinä on ongelma jos se ajetaan vaan Rautatientorille? Semmoinen keskeinen autoväylä kuin Läntinen Teatterikuja joudutaan tosin sulkemaan autoilta.Vähän utopistinen hahmotelma. Suurimpana haasteena näkisin raskaan Tram-Train -junan tuomista Helsingin keskustan kadulle. Mutta jos sille saadan oma parkkipaikka Kaisaniemen puiston viereen?
Paljon pysäkkejä eli epäilen hitaaksi. Pitäisi tehd Östikassa niin päin että se Jokerin jatkot kääntyy jossain kohti HELIn varausta kulkevalla radalla jolla ei ole sitten edes välttämättä yhtään pysäkkiä ennen Tapanilaa.Miltä kuulostaisi tällainen vaihtoehto? Porvoon Tram-Train -juna tuodaan Jokerin reittiä Itäkeskuksen ja Viikin kautta pääradalle Oulunkylään josta keskustaan?
No mikä siinä on ongelma jos se ajetaan vaan Rautatientorille? Semmoinen keskeinen autoväylä kuin Läntinen Teatterikuja joudutaan tosin sulkemaan autoilta.
No jos sitä TramTrainia tekisi niin idea olisi toki ajaa esimerkiksi Ösundomissa ihan kadulla. Esimerkiksi jotenkin niin kuin oheisessa kuvassa.No jos se idästä tuleva rata nyt kuitenkin liittyy päärataan ihan omaa rataa pitkin, ja juna tulisi vaikka aseman raiteiden 1-3 paikkeille Kaisaniemen puistoon, periaateessa se voisi tulla jopa Teatterikujalle asti, niin tarviiko sen olla mikään Tram-Train ollenkaan?
t. Rainer
No jos sitä TramTrainia tekisi niin idea olisi toki ajaa esimerkiksi Ösundomissa ihan kadulla. Esimerkiksi jotenkin niin kuin oheisessa kuvassa.
Miksei noinkin, mutta toki olisi parempi jos vaihtamatta pääsisi perille saakka. Ei tuo kuva nyt ole mitään muut kuin selvityksen Östiksen ratikka ja HELIn varausta tehty rata Porvooseen. Unohdeteen nyt linjat hetkeksi, perusidea on se Östikasta ratikka jatkaisi HELIn uraa. Eikä tuota kerralla tarvitse tehdä Porvooseen saakka. Minusta Porvooseen pitäisi edelleenkin saada ihan oikea nopea juna, mutta kun RHK ei lämpene ja VR hinnoittelee itsensä ulos.Kuva näyttää Helsingin kokoisen kaupungin koko ratikka ja metroverkolta ja ehkä lopputulos 100 v päästä, mutta jos etenee vähän hitaammin pala palalta niin haittaako se että juna ja ratikka pidetään erillisinä? Ne voivat jossain kohtaa mennä ristiin tai käyttää samaa maastokäytävää ja jossain jopa samoja kiskoja jos sähköjärjestelmien erot saa hanskattua jotenkin mutta muuten kai ei ole tarvetta ajaa Helsingin ja Porvoon välisiä junia liitosalueiden lähiöiden kaduilla.
Se ei pystyisi kääntymään kadunkulmien ympäri mutkissa koska ylitys olisi liian suuri, ja millään ratojen millimetrioikaisuilla sitä ei korjata.
Mitä minä rohkenen tulkita niin että se pikaratikkakin on edelleen kuvioissa. Seuraavaksi sitten valtuustoon.Helsingin KH päätöstiedote sanoi:Ehdotuksen mukaan siten, että esittelijä muutti esitystään jäsen Ylikahrin muutosehdotuksen mukaisesti niin, että esitystekstin loppuun tulee lisäys: ”Suunnittelussa tutkitaan sekä metroon että pikaraitiotiehen perustuvat kaupunkirakenteet.”