Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Ihan aikuisten oikeasti, Suomen erityisolosuhteilla on yhtä vähän merkitystä kuin Sveitsin erityisolosuhteilla. Tämä ei ole mikään uskon asia.Suomen olot, lähinnä routiminen, aiheuttavat rajoituksia jos halutaan ajaa yli 80 km/h vauhtia kapearaiteisella radalla oli kalusto millaine tahansa.
Jos nyt sitten haluat viitata valtion rataverkon routaongelmiin, niin ensinnäkin, siellähän on ylileveä raide ja toiseksi, kyse on siitä, etteivät kansanedustajat ole myöntäneet rahaa rataverkon ylläpitoon. Nyt on vain käynyt kuten tiedetään, kun ratoja ei huolleta. Poliittista tahtoa on toteutettu.
Poliittista tahtoa löytyy tai ei löydy, sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mikä on oikein, teknisesti älykästä, taloudellista ja tarkoituksenmukaista. Porvoosta tulee nyt busseja ajamaan Helsingin katuverkossa. Ei ole mikään ongelma, jos siellä olisi sama määrä Porvoosta tulleita ratikoita – jotka tosin toisivat 3 kertaa niin paljon ihmisiä kuin bussit.Siihen että Porvoosta alettaisiin ajaa ratikoita Helsingin keskustan katuja pitkin en usko ellei sille tehdä oma rata Kulosaaren sillalta jonnekin Helsingin keskustaa (minne siinä tapauksessa?), ja siihen ei taida poliittista tahota löytyä.
Niinhän ne kuvittelevat, koska sähkö tulee töpselistä ja töpseli ei haise eikä pölyä. HS:n juttu Kiinan autoistumisesta sentään totesi tylyjä tosiasioita: Jos uudet autot Kiinassa olisivat sähköautoja, niiden todellinen polttoaine olisi kivihiili. Ja silloin ne pilaavat ilmastoa vielä pahemmin kuin öljyllä toimivat autot.Lisäksi moni kuvittelee tosissaan että sähköautoista olisi pelastajiksi.
Ikävä tosiasia on, että ainoa tällä hetkellä tiedossa ja teknisesti toteutettavissa oleva ratkaisu sähköautojen vain vähän CO2-päästöiseksi energialähteeksi on ydinvoima. Kun otetaan huomioon sähköautojen epätasainen voimalaitokselle tuleva kuorma, ydinvoimankin rinnalla on pyöritettävä säätövoimaa, joka käytännössä tarkoittaa polttoaineella toimivaa voimalaitosta. Sillä on siis hoidettava kulutuksen vaihtelut, koska ydinvoimalaitos ei siihen sovellu.
Tuulella ja auringolla on sama ongelma, eli säätövoiman tarve, koska kummankaan tuotanto ei ole ihmisen hallittavissa ja verkon kuorman mukaan säädettävissä. Vesivoima on hyvä säätövoimaa, mutta sitä ei ole tarpeeksi.
Antero