Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Vs: Miten HSL voisi säästää järkevästi?
Tämä tarkoittaa sitä, että tälle seudulle on pakko suunnitella joukkoliikennettä. Ja kun kerran asia niin on, niin kannattaa tietenkin suunnitella se optimaalisesti. Ei niin, että sitä käyttää mahdollisimman harva eli vain ne joiden on pakko ja joukkoliikenne maksaa mahdollisimman paljon. Sillä tämähän on tilanne nyt, kun lähiöitä on rakennettu puoli vuosisataa autoille, mutta kun alle 15-vuotiaat eivät saa ajaa edes mopoautoa ja iäkkäät ja muutamat muut eivät uskalla ajaa mitään. Siitä saadaan tämä suomalainen 15 %:n joukkoliikenteen käyttö, ihan väkisin.
Mahdollisimman paljon on kahdella tavalla. Joko niin, että joukkoliikenne maksaa mahdollisimman paljon per matka tai per kilometri. Se on bussilla, koska yhden bussin koko ei voi olla kovin suuri. Tai sitten joukkoliikenne maksaa mahdollisimman paljon kokonaiskustannuksina, ja se on metro siten kuin täällä ymmärretään. Metro on kyllä halvinta per matka ja per kilometri, jos käyttäjiä on tarpeeksi. Mutta kun meillä ei ole sellaistakaan maankäyttöä missään, vaan noin puolet siitä, ja sekin vain yhdessä paikassa.
Se oli tietenkin harmi, ettei bussifaneille tehty omaa Ö-sundomselvitystä. Sittenhän olisi saatu madonluvut busseillekin, eikä tartvitsisi spekuloida.
Antero
Helsingin keskustan maankäyttö on tehty jo sata vuotta sitten. Vain kolmannes siellä asioivista voi asioida siellä autolla. Jos Helsingin keskustan ja sen ympäristön halutaan toimivan yhteen, ei ole enää sitä valintaa, että tehdään haja-asutusta, jota ei voi palvella joukkoliikenteellä, mutta kaikki pääsevät autoillaan perille minne sitten ovatkin sieltä haja-asutuksesta menossa.Tuo nyt taas riippuu siitä minkälaista maakäyttöä tehdään. Tietyllä maankäytöllä noin voi olla, mutta ei ratikka millä tahansa maankäytöllä automaattisesti ole halvin.
Tämä tarkoittaa sitä, että tälle seudulle on pakko suunnitella joukkoliikennettä. Ja kun kerran asia niin on, niin kannattaa tietenkin suunnitella se optimaalisesti. Ei niin, että sitä käyttää mahdollisimman harva eli vain ne joiden on pakko ja joukkoliikenne maksaa mahdollisimman paljon. Sillä tämähän on tilanne nyt, kun lähiöitä on rakennettu puoli vuosisataa autoille, mutta kun alle 15-vuotiaat eivät saa ajaa edes mopoautoa ja iäkkäät ja muutamat muut eivät uskalla ajaa mitään. Siitä saadaan tämä suomalainen 15 %:n joukkoliikenteen käyttö, ihan väkisin.
Mahdollisimman paljon on kahdella tavalla. Joko niin, että joukkoliikenne maksaa mahdollisimman paljon per matka tai per kilometri. Se on bussilla, koska yhden bussin koko ei voi olla kovin suuri. Tai sitten joukkoliikenne maksaa mahdollisimman paljon kokonaiskustannuksina, ja se on metro siten kuin täällä ymmärretään. Metro on kyllä halvinta per matka ja per kilometri, jos käyttäjiä on tarpeeksi. Mutta kun meillä ei ole sellaistakaan maankäyttöä missään, vaan noin puolet siitä, ja sekin vain yhdessä paikassa.
Se oli tietenkin harmi, ettei bussifaneille tehty omaa Ö-sundomselvitystä. Sittenhän olisi saatu madonluvut busseillekin, eikä tartvitsisi spekuloida.
Antero