Nakkiputka
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 563
Vs: Metro vai ratikka Östersundomiin
Tässäkin on kuitenkin eroa, yritetäänkö jonkin suunnan joukkoliikennettä hoitaa yhdellä, neljällä-viidellä vai kymmenellä haaralla. Vrt. Länsimetro, Tramwest-suunnitelma ja nykyinen bussilinjasto Länsiväylän suunnalla. Bussijärjestelmän haittapuoli on se, että kun bussit ajavat "pikaosuuttaan" moottoritiellä, niin ne palvelevat silloin huonosti tai ei ollenkaan välille jääviä alueita.
Metron rakentaminen taas maksaa niin paljon, ettei sille oikein kannata tehdä haaroja.
Nämäkin yhteydet voidaan toteuttaa raideliikenteeseen perustuen (l. pikaraitiotienä), kun ei haaskata kaikkia rahoja metroon. :biggrin:
Tietynlaisessa kaupunkirakenteessa toki näin. Mutta pointti oli perustella miksi bussi joissain tapauksissa kuitenkin voi olla ratikkaa nopeampi.
Nauhamainen kaupunkirakenne toki on yhtälailla eduksi myös metrolle, joten se ei paranna ratikan asemaa metroon verrattuna.
Tässäkin on kuitenkin eroa, yritetäänkö jonkin suunnan joukkoliikennettä hoitaa yhdellä, neljällä-viidellä vai kymmenellä haaralla. Vrt. Länsimetro, Tramwest-suunnitelma ja nykyinen bussilinjasto Länsiväylän suunnalla. Bussijärjestelmän haittapuoli on se, että kun bussit ajavat "pikaosuuttaan" moottoritiellä, niin ne palvelevat silloin huonosti tai ei ollenkaan välille jääviä alueita.
Metron rakentaminen taas maksaa niin paljon, ettei sille oikein kannata tehdä haaroja.
Ja mitä Östersundomiin tulee, niin karttaa katsomalla voisi kuvitella että sieltä olisi enemmän tarvetta poikittaisbussille Tikkurilan ja lentokentän suuntaan kuin Jokeriin kytketylle ratikalle.
Nämäkin yhteydet voidaan toteuttaa raideliikenteeseen perustuen (l. pikaraitiotienä), kun ei haaskata kaikkia rahoja metroon. :biggrin: