Joku tietenkin saattaa ihmetellä että miten "ovelta ovelle" matka-ajassa näkyy se että ratikkapysäkkejä on enemmän ja siten kävelymatkat keskimäärin lyhyempiä. Vastaus on taulukossa 5, ei mitenkään. Eli ilmeisesti on mallinnettu matka-aikoja pisteestä Sakarinmäki jolla on joko metro-asema tai ratikkapysäkki ja laajennettu tulokset koskemaan koko Östersundomin liikennettä.
Meillä käytettävät liikennemallit perustuvat alueisiin. Ei ole vaikea arvata, ettei Östersundomia ole välitetty mallintaa edes sillä tarkkuudella, että olisi aluejako per ratikkapysäkki.
Asiahan selviää tuon raportin sivuilta 32–34, joissa näkyy, minkälaista liikenneverkkoa on mallinnettu. Verkon tiheyttä Östersundomin kohdalla voi verrata verkon tiheyteen muualla, kuten jo Kontulan–Myllypuron alueella saati kantakaupungissa. Eihän Östersundomiin ole välitetty mallintaa edes liityntäbusseja – vai eikö niitä ole siellä. Siltä ainakin näyttää, kun vertaa vaikka Itä-Helsinkiin. Laskettu autoilun osuus kyllä tukee sitä, ettei siellä ole edes liityntälinjoja.
Maksetaanko tästä jollekin palkkaa?
Ihan varmasti sille, jolta tilataan työ otsikolla ”osoita ratikka huonommaksi kuin metro”.
Eikä se ole edes vaikeata. Tuo paperi kun on tehty samalla periaatteella kuin kiviporan ja naulan vertailu, jolla todistetaan, ettei nauloja voi käyttää talonrakentamiseen: Selvitys osoittaa, ettei naulaa pysty hakkaamaan kiveen, mutta poralla reikä synytyy ihan kohtuullisella vaivalla. Jos vertaus on vaikea ymmärtää, niin:
KSV sanoi:
Sekä metro- että pikaraitiotieselvitys tuottivat erisuuruisen maankäytön mitoituksen ja erilaiset maankäytön rakennemallit. Tämän johdosta vaihtoehtojen keskinäinen vertailu oli jonkin verran ongelmallista. Tässä muistiossa metron ja pikaraitiotien liikenteellinen vertailu on tehty samalla yleiskaavaluonnoksen mukaisella maankäytön mitoituksella.
Eli tehdään maankäyttömalli metroa varten ja sitten muka tutkitaan, onko metrolle tehdyssä maankäyttömallissa metro vai ratikka parempi. No, tuloksista näkyy, että paras on oma auto.
Jos näillä eväillä jatketaan, Östersundomista tulee uusi este joukkoliikenteen ja koko seudun kestävälle kehittämiselle. Kun yhdestä sellaisesta tulpasta (Espoon metro) juuri päästiin ja hetken näytti siltä, että voitaisiin siirtyä tämän vuosisadan yhdyskunta- ja liikennesuunnitteluun. Mutta ei. Tästä lähtien sanotaan seuraavat 40 vuotta, ettei mitään voi tehdä, koska kohta rakennetaan Östersundomin metroa. Mutta kun ei rakenneta kuitenkaan.
Antero