Östersundomin metro pikaraitiotieksi?

Ja liityntäliikenteen kustannukset, näppituntumalta seitsämän bussilinjaa on jotain 15 miljoonaa vuodessa.

Ei se taida ihan noin paljoa maksaa. Tuo 15 miljoonaa taitaa vastata kutakuinkin Laajasalon, Mellunkylän ja Vuosaaren linjojen 78, 84 - 90, 92 ja 94 - 98 yhteensä lähes 70 bussin liikenteen liikennöinnin vuosikustannuksia.
 
Ei se taida ihan noin paljoa maksaa. Tuo 15 miljoonaa taitaa vastata kutakuinkin Laajasalon, Mellunkylän ja Vuosaaren linjojen 78, 84 - 90, 92 ja 94 - 98 yhteensä lähes 70 bussin liikenteen liikennöinnin vuosikustannuksia.
Joo on se vähän yläkanttiin. Itseasiassa se on arvioitukin:
Östersundomin joukkoliikenneselvitys sanoi:
Varsinaisen liityntälinjaston vuotuisiksi liikennöintikustannuksiksi on arvioitu vaihtoehdosta riippuen 8,0 – 8,7 miljoonaa euroa. Liikennöintikustannukset on arvioitu Helsingin sisäisen bussiliikenteen vuoden 2009 keskimääräisen kustannustason perusteella.
Kun tuon päivittää nykykustannustasoon niin olisiko tuo jotain 10 miljoonaa vuodessa?
 
Kiinnostava kysymys onkin voisiko pikaratikkaa kehittää niin, että se pärjäisi metrolle tässäkin skenaariossa. Suunnittutyön lisäksi tarkastelu vaatisi liikennemallin tarkentamista.
Mitä itse arvioisit yksinkertaisesta periaatteesta rakentaa metron hinnalla Östersundomin nyt esitettyyn rakenteeseen 50 km ratikkaa? Voisi sisältää vaikka 4-raiteisen radan Sakarinmäestä Itäkeskukseen. Että voisi ajaa niitä välillä pysähtymättömiä pikavuoroja riippumatta niistä vuoroista, jotka myös pysähtyvät pysäkeillä.

Antero
 
Hesarissa oli tänään aihetta käsittelevä kolumni otsikolla Kaukoidän autokaupungin läpi vilahtaa metro. Toimittaja Kari Silfverberg ihmettelee, miten asetettu tavoite pientalokaupungista hyvällä joukkoliikenteellä toteutuu valitsemalla mahdollisimman kallis metro jolla saadaan mahdollisimman suuri autoilun osuus. Silfverberg kertaa kummalliset metro- ja ratikkaselvitysten vaiheet ja päätyy kaipaamaan junaa, jos Östersundomista haluttaisiin oikeasti nopea yhteys Helsinkiin.

Kolumni on ajankohtainen, kun Kaupunkisuunnittelulautakunta huomenna siunannee kokouksessaan metrokaavoituksen. Rohkenenko arvata, että yksimielisesti.

Antero
 
Mitä itse arvioisit yksinkertaisesta periaatteesta rakentaa metron hinnalla Östersundomin nyt esitettyyn rakenteeseen 50 km ratikkaa? Voisi sisältää vaikka 4-raiteisen radan Sakarinmäestä Itäkeskukseen. Että voisi ajaa niitä välillä pysähtymättömiä pikavuoroja riippumatta niistä vuoroista, jotka myös pysähtyvät pysäkeillä.
Niin tai tehdä sen Unifiedin ja sen lisäksi oikoradan Uudelle Porvoontielle ihan noin yksinkertaisimmillaan...

---------- Viesti lisätty kello 22:45 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 22:43 ----------

Hesarissa oli tänään aihetta käsittelevä kolumni otsikolla Kaukoidän autokaupungin läpi vilahtaa metro. Toimittaja Kari Silfverberg ihmettelee, miten asetettu tavoite pientalokaupungista hyvällä joukkoliikenteellä toteutuu valitsemalla mahdollisimman kallis metro jolla saadaan mahdollisimman suuri autoilun osuus. Silfverberg kertaa kummalliset metro- ja ratikkaselvitysten vaiheet ja päätyy kaipaamaan junaa, jos Östersundomista haluttaisiin oikeasti nopea yhteys Helsinkiin.

Kolumni on ajankohtainen, kun Kaupunkisuunnittelulautakunta huomenna siunannee kokouksessaan metrokaavoituksen. Rohkenenko arvata, että yksimielisesti.
Ylipäänsä ensimmäinen painettu kirjoitus aiheesta jossa on faktat kohdallaan, hämmentävää.

En minä tiedä mitä sitä se Kaupsu voi sanoa, tää on huono kaava, aloittakaa alusta?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Koko hulluus tiivistyy yhteen kuvaan, liitteenä. Halutaan tehdä ratikkakaupunki jatkuvalla katurakenteella. Se pitää kuitenkin tehdä metrolla. Joten kustannussyistä poistetaan joka toinen asema ja linjahaarat. Useimmat oppii jo alle kouluikäisinä että duploista ja legoista ei voi rakentaa kaupunkia.

Lähde: Östersundomin yhteisen yleiskaavaluonnoksen leikekirja, sivu 21, http://www.hel2.fi/ksv/julkaisut/yos_2011-16.pdf
 

Liitetiedostot

  • metroratikka.JPG
    metroratikka.JPG
    57.7 KB · Lukukerrat: 470
Hesarissa oli tänään aihetta käsittelevä kolumni otsikolla Kaukoidän autokaupungin läpi vilahtaa metro. Toimittaja Kari Silfverberg ihmettelee, miten asetettu tavoite pientalokaupungista hyvällä joukkoliikenteellä toteutuu valitsemalla mahdollisimman kallis metro jolla saadaan mahdollisimman suuri autoilun osuus.

OT: Sen toimittajan etunimi ei ollut Kari vaan Kalle. En ole ihan varma onko sukua, voi olla jonkun serkun tai pikkuserkun poika.

t. Rainer
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tämä on todella hyvä avaus. On poliittisesti tärkeää, että yritetään saada huomio siihen mitä 700 miljoonalla voi saada sekä päästä eroon keskustayhteyskeskeisyydestä.
 
Tämä on todella hyvä avaus. On poliittisesti tärkeää, että yritetään saada huomio siihen mitä 700 miljoonalla voi saada sekä päästä eroon keskustayhteyskeskeisyydestä.

Samaa mieltä. Ja tärkeää on se, että kiinnitetään huomio myös siihen, mitä kaikkea tuolla 700 miljoonalla ylipäätään voi saada, ihan keskustakeskeisyydestäkin riippumatta. Tuo Mikko Särelän postaama raideverkko toisi seudulle valtavan määrän toimivia, uusia raideyhteyksiä ja toki hoitaisi "siinä sivussa" Östikankin alueen paremmin kuin sinne nyt piirretty kiemurametroviiva.
 
Mutta ette kai luule, että niiden pää kääntyy?
Nyt kun asia on julkisesti esitetty, se on mahdotonta. Suunnitelma olisi pitänyt saada ympätyksi "niiden" ideaksi.
 
Mutta ette kai luule, että niiden pää kääntyy?
Nyt kun asia on julkisesti esitetty, se on mahdotonta. Suunnitelma olisi pitänyt saada ympätyksi "niiden" ideaksi.

En jaksa uskoa kabinettipolitiikkaan, vaan teen mielummin asiat avoimen keskustelun kautta.

Oikeasti kabinettipolitikan, "maan tavan", ym merkitys on koko ajan pikkuhiljaa heikentynyt ja hyvin informoidun julkisen keskustelun rooli kasvanut. Kähmintä on tietenkin edelleenkin merkittävää, mutta heikkenevässä märin.

Pidän myös poliittisen kulttuurin muuttamista vähintään yhtä tärkeänä, kuin hyvin suunniteltua liikennettä. En usko, että hyvää kaupunkia itse asiassa edes voidaan suunnitella muutoin kuin avoimesti. Kähmintäkulttuuri johtaa väistämättä huonompaan lopputulokseen, koska aina on muka kähmimässä joku jolla on omia lehmiä ojat pullollaan.

Oma tausta-agendani tässä hankkeessa on lobata noita poikittaislinjoja. Menee Östersundomiin sitten metro, ratikka tai pelkkiä busseja. Siksi tässä ydin on, että mitä sillä 700 miljoonalla oikein saa.

ps. meni jo vähän ohi otsikon, pahoitteluni.
 
Jos tuo metro ja 50 000 as. asuinalueet rakennetaan, niin jää vielä vain yksi ongelma: Mistäs repäset 50 000 asukasta? :lol:
 
Jos tuo metro ja 50 000 as. asuinalueet rakennetaan, niin jää vielä vain yksi ongelma: Mistäs repäset 50 000 asukasta? :lol:

Tilaillaan lisää ulkomailta tai kallistetaan Suomineitoa vielä vähän enemmän pääpuolesta ja ravistetaan loputkin ihmiset etelään -mitä vain metron vuoksi :p

Mitä itse Kivekkään & kumppaneiden suunnitelmaan tulee, niin sehän on varsin mainio ja osoittaa hyvin kuinka älytöntä metron laajentelu ja kehäradan rakentelu on. Toisaalta tuo Vantaan linja on juurikin liian päällekäinen kehäradan kanssa, joten minkäänlaisia toteutumismahdollisuuksiahan sillä ei ole lähitulevaisuudessa tässä meidän hölmöjen raideinvestointipäätösten kulttuurissamme.
 
Takaisin
Ylös