- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Se että Kajaanissa on kaupunki ei ole mikään itsetarkoitus. Kaupungit, kunnat, palvelut, liikenne, tms. on ihmisiä varten, ei toisinpäin.
Ne ihmiset ovat siellä nyt jo. Jos heiltä viedään koulutus- ja työmahdollisuuksia, niin kaupunkia tietoisesti näivetetään.
Kaupunkien kasvun rajoittaminen on käytännössä sama asia kuin että valtio polttaisi tietyn prosenttiosuuden isojen kaupunkien kiinteistöistä vuosittain. Tämä ei tee elämästä kuihtuvassa pikkukaupungissa yhtään sen kivempaa.
Millä tavalla Helsingin kasvua rajoittaa se, jos muuta maata ei tarkoituksellisesti näivetetä?
Jani sanoo että ei kannata kaikkea aluepolitiikkaa, vaan ilmeisesti vain jotenkin fiksua aluepolitiikkaa. Tämmöistä rajautusta ei voi käytännössä tehdä, koska aluepoliittinen lähestymistapa on lähtökohtaisesti vihamielinen millekään tehokkuustarkastelulle. Esimerkki: Jos Helsinkiin rakennetaan valtio rahoilla 10 miljoonalla jotain liikenneinfraa, niin alueellisen oikeudenmukaisuuden periaatteiden niin kuin sitä käytännössä harjoitetaan mukaan jonnekin muualla pitää investoida tasapuolisuuden nimissä vaikka 20 miljoonaa, ja näin riippumatta siitä olisiko liikenteellisesti perusteltua investoida sinne jonnekin muualle 0, 5, 10 vai 50 miljoonaa. Samaa sarjaa on numeeriset tavoitteet valtion työpaikkojen sijainnille.
Nämä ovat kaksi eri asiaa. Liikenneinvestoinnit on tehtävä todellisen tarpeen mukaan. Ei ole järkeä polttaa rahaa vain tasapuolisuuden vuoksi. Mutta myös väestököyhissä osissa maata voi olla todellisia tarpeita ja silloin on hyväksyttävä rahankäyttö sellaisiin paikkoihin, vaikka se ylittäisikin laskennallisesti "tasapuolisen" osuuden. Sen sijaan työpaikkojen jakautumisessa lukumäärätavoitteissa on mielestäni järkeä. Tämä perustuu ajatteluun, että ne työpaikat voivat periaatteessa sijaita missä tahansa (kyllä, nykytekniikalla voivat), joten silloin ne tulisi jakaa siten, että niiden luoma hyvinvointi jakautuu oikeudenmukaisesti maan eri osiin.
Miksi muuten metropolipolitiikkaa ei hahmoteta aluepolitiikaksi? Sitähän se on. Jos summittain Tampereen kokoiseen kaupunkiin rakennetaan 800 M€:lla metrolinja, vaikka sen väestö sijaitsee paljon Tamperetta hajanaisemmin, niin eikö tuo ole "siltarumpuinvestointi" mitä suurimmassa määrin? Argumentit siitä että muutoin kaupungin liikenne ei toimi tai että muutoin kaupungin vetovoima kärsii eikä se houkuttele kansainvälisiä yrityksiä ovat sisällöllisesti täsmälleen samaa luokkaa kuin että jonnekin saaristoon tarvitaan lossin tilalle silta kun se lyhentäisi matkaa 3 tunnista 10 minuuttiin tai että jonkun kaupungin vientiteollisuus tarvitsee uuden syväsataman jotta sen tuotteet saadaan nopeammin maailmalle.
Aluepolitiikkaa voi uskottavasti vastustaa vain jos vastustaa sitä myös omalla takapihallaan.