Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Sattui tämä ”automaattijuna” eilen kulkupeliksi. En kuitenkaan havainnut mitään esteentunnistustankoa. Jos junalla aiotaan tehdä kuljettajattoman ajon koeajoja, eikö varustuksen pitäisi olla se, mikä juna kuljettajattomassa ajossa tulee olemaan.Miten esteentunnistustanko suhtautuu edessä olevaan lumikinokseen?
Oikeastaan kun miettii, niin mikä tämän esteentunnistustangon tehtävä ja tarkoitus on? Jos tanko laukaisee jarrutuksen silloin, kun joutsen tai ihminen on jo junan etupään alla, mitä merkitystä tangolla ja jarrutuksella on. Nelivaunuinen juna pysähtyy suurin piirtein silloin, kun alle jäänyt olio on ajettu yli koko junan pituudelta. Jos metrojunan alla olisi edes raitiovaunujen tapainen ihmissuoja, junan alle jäävällä ihmisellä olisi ehkä teoreettinen mahdollisuus selvitä tapauksesta hengissä. Tosin ihmissuojaan jääminenkin tarkoittaisi samaa kuin osua seinään nopeudella 80 km/h, mutta telit ja pyörät eivät sentään tekisi uhrista silppua.
Ratikassa ihmissuojan mielekkyys perustuukin siihen, että ihminen ja ratikka kohtaavat niin alhaisella nopeudella – kiitos sen, että kuljettaja on aloittanut jarrutuksen jo kauan ennen kuin ihminen ja ratikka kohtaavat – että ihminen ei kuole törmäysnopeuden vuoksi. Nykyaikaisissa ratikoissa ei ihmissuojaa ole, koska etupää on muotoiltu niin, ettei ihminen jää vaunun alle. Rautateillä saman asian on ajanut jo yli vuosisadan karja-aura, joka oli suomalaistenkin höyryvetureiden varuste.
Ylipäätäänhän tästä ”automaattijunasta” ja sen hyväksymisestä puhutaan toisin kuin asia on. Ei tätä junaa ole hyäksytty muuhun kuin normaaliin kuljettaja-ajoon samalla tavalla kuin kaikki muutkin junat. Ei kai tällä junalla ole automaattisesti ajettukaan vielä muualla kuin varikon koeradalla. Ja jos junan varustelukaan ei ole vielä valmis, niin eihän sitä edes voi hyäksyä kuljettajattomaan liikenteeseen. Tosin, eihän sellaiselle hyväksynnälle ole mitään tarvettakaan.
Antero