Late- selittikin jo yhden oleellisen väärinymmärryksenne, eli että evakuointivaatimus jokaisen junan pääsystä asemalle tarkoittaisi sitä, että kaikki junat pitäisi evakuoida samalla kertaa. Metrojunat radallaan ovat kuin ketju. Jos yksi lenkki pettää, koko ketju pettää.
Muuten minun on todettava TheKarenin, Petterin ja Rainerin suhtautumisesta, että pelastusalan ammattilaiset ajattelevat täysin eri tavoin kuin te. Minä en ole pelastusalan ammattilainen, mutta joukkoliikenteen ammattilaisena katson ammattitaitooni kuuluvaksi ymmärtää myös tämän puolen. Olen oppinut pelastusalan ammattilaisilta paljon riskienhallinnasta ja käytännön pelastusjärjestelyistä. Ja olen joutunut muuttamaan omia ”insinöörimäisiä” luulojani siitä, mitä pelastustoiminta ja sen tavoitteet ovat.
Petteri voi tietenkin ryhtyä käymään kauppaa ihmishengillä. Köyhät kuolkoon metrotunnelissa, koska heillä ei ole varaa maksaa 2,5 tonnin painoisesta puolipanssarivaunusta, jota nimitetään myös katumaasturiksi. Sillä ei tarvitse mennä suljettuun kallioputkeen, ja jos törmäilee vaikka bussiin, niin bussista kuolee 9 matkustajaa mutta katumaasturissa pysyy hengissä vaikka olisi kännissä.
Lentoliikenteessäkin pitäisi varmaan höllentää turvallisuusvaatimuksia, koska tilastollisesti se lienee edelleen turvallisinta liikennettä. Eiköhän lentäminen muutu huomattavasti halvemmaksi sillä konstilla, ja turhaan turvallisuuteen on turha panna rahaa. Markkinavoimat varmasti määrittävät tässäkin kuoleman hinnan. Rikkaat ostavat matkansa yhtiöiltä, jotka mainostavat ja takaavat tiukemmat turvajärjestelyt kuin viranomaiset vaativat. Köyhille on tarjolla neuvostoaikaista lentämistä - tosin silloinhan ei Neuvostoliitosta uutisoitu koskaan lento-onnettomuuksista.
Liikenneinsinööreille opetetaan onnettomuustiheyksiä ja siten myös kuolemisen todennäköisyyttä ja hintaa. Mutta ei sitä varten, että suunnitellaan, miten paljon onnettomuuksia voidaan sallia kun optimoidaan liikennejärjestelyitä. Länsiväylän bussiliikenteen korvaamisesta ”turvallisella” metrolla en ole lainkaan vakuuttunut. Onko sinulla Rainer esittää tilastoja tueksi väitteellesi, että juuri Länsiväylälle kannattaa panostaa miljardi euroa bussionnettomuuksien vähentämiseen? Ja liityntäterminaalit, joissa jalankulkijat ja bussit liikkuvat sekaisin, ovat varmasti turvallisempia kuin bussiliikenne Länsiväylällä.
Tiedän, miten tilastoarvoilla lasketaan, että Länsiväylän bussiliikenteen vähentäminen vähentää onnettomuuksia. Se tapahtuu siten, että onnettomuustiheys lasketaan bussin ajosuoritetta kohden. Tämä ei vaan ota huomioon sitä, että jalankulkijoiden seassa tapahtuva terminaaliliikenteen määrä kasvaa, vaikka ajosuorite vähenee. Tilastoarvo olettaa, että myös terminaalisuorite vähenee, mikä ei tässä tapauksessa pidä paikkaansa. Siksi todellisuudessa onnettomuusriski kasvaa ja tilastoissa myös onnettomuudet tulevat lisääntymään. Mutta eihän ole tarkoituksenmukaista ryhtyä penkomaan tällä tavalla metrosuunnitelmia.
Metron evakointijärjestelmän määrittelyssä ammutaan minusta riskinhallinnallisesti tykillä hyttystä. Käyttämällä sama summa vaikka kevyen liikenteen turvallisuuden parantamiseen saataisiin paljon parempi turvallisuusvaikutus.
Käyttämällä 400 M€ vähemmän rahaa kuin Matinkylän metroon voidaan vähentää sekä Länsiväylän että Espoon lähiöiden bussiliikennettä perustamatta vaarallisia liityntäterminaaleja. Eikä tarvita evakuointilaitureita ja automaattisen tunnelijunan evakuointijärjestelmiä ja kustannuksia.
Albertille voin todeta, että se, mistä tänne olen kirjoittanut, on juuri niiden mainitsemiesi ammattimiesten kertomaa. He ovat kartoittaneet riskit - eivät metroharrastajat tai metroinsinöörit - ja he ovat riskikartoituksen perusteella sanoneet, minkälaiset järjestelyt metroon tarvitaan. Insinörit laskevat järjestelyille hinnat ja virkamiehet ja poliitikot päättävät sitten mututuntumallaan, onko tarkoituksenmukaista toteuttaa ammattimiesten esittämät järjestelyt vai uskotella, että eivät ne ole tarpeen vaan ovat turhia ja siksi säästetään pari prosenttia ja tingitään turvallisuudesta joidenkin elämän kohdalla ehkä 100 %.
On myös sanottu, että uhrin kohtaloa ei kukaan toinen ymmärrä. Uskon sen omasta kokemuksesta. On helppo vähätellä liikenteen riskejä niin kauan, kun omalle kohdalle ei satu mitään.
Espoon kaupunginhallitus on tänään päättänyt, että heidän mielestään pelastusalan ammattilaisten esittämiä järjestelyitä ei ole tarpeen noudattaa. Siellä on kovia poliitikkoja ottamaan vastuuta, toivottavasti kertovat sen äänestäjilleenkin syksyllä.
Antero