Kyseinen onnettomuus on tuttu. Tätä käytettiin ainakin tänä vuonna esimerkkinä myös metrohenkilökunnan koulutuksessa.http://en.wikipedia.org/wiki/Kaprun_disaster
Luettavaa.
Palotilanteessa varmaan porukka on paniikissa ja harva pelastuu tunnelissa, mutta kaikki tilanteet eivät ole hengenvaarallisia, silti evakointi tulee tehdä. Tälläinen voi olla vaikka häiriintyneen paperin poltto. Vaarallisuus tiedetään vasta jälkikäteen. Silloin on hyötyä, jos on ammattilainen tai joku jolla toimintaohjeet tunnelissa.
Mutta tuohon esittämääsi esimerkkiin: Mikäli vaunussa poltetaan paperia, ajetaan ehdottomasti seuraavalle asemalle. Tällainen tilanne oli aivan hiljattain. Tosin vaunu oli tyhjä. Mutta vaikka siellä olisi ollut matkustajiakin, oltaisiin jatkettu matkaa. Kerrottu kuulutuksella mikä on tilanne ja pyydetty matkustajia poistumaan seuraavalla asemalla. Tämän jälkeen kuljettaja menee hoitamaan ensisammutuksen, joka useimmiten näissä riittää palon taltuttamaan. Välttämättä palokuntaa ei paikalle edes tarvita (tietenkin heillekin hälytys menee). Viime kerralla ei tarvittu. Tämä siis se lehdissäkin esillä ollut tapaus.
On huomattavasti vähemmän vaarallista ottaa se riski, että yksi vaunullinen matkustajia joutuu hetken hengittämään savua, kuin että junallinen ihmisiä laitetaan tunneliin.
Päätös siitä vaatiiko tilanne välitöntä toimintaa on tällä hetkellä kuljettajalla. Tulevaisuudessa valvomolla. Matkustajille tätä vastuuta ei aiota tietääkseni tulevaisuudessakaan jättää.
Tuohon edelliseen viestiini lisäisin vielä sen pääpointin, jota en ehkä selväsanaisesti ole tähän asti sanonut: Oli vuoroväli mikä tahansa ja oli kuljettajaa tai ei, niin metron turvallisuus ei siitä muutu juuri miksikään. Vaikka kuljettaja onkin läsnä, ovat hänen resurssinsa rajalliset nopeissa tilanteissa ja rajoittuvat lähinnä informatiivisiin kuulutuksiin. Saman voi tehdä valvomokin.
Viimeksi muokattu: