Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Automaatti toimii ilman laiturioviakin.
Itselleni ei ole vielä selvinnyt, aiotaanko M100 ja M200 sarjan kuljettamot poistaa ja laittaa tilalle metronistuimia?
Mutta onneksi kuitenkin ajopöydällä, kuten maailman kaikki automaattimetrojunat. Helpostihan siihen sitten laittaa samanlaisen ”kuljettajan kopin” kuin esim. Nr-ratikoissa.Ei aiota poistaa. Uudet junat kuitenkin toimitetaan ilman erillistä ohjaamoa.
Jos laituriovet avataan ennen kuin juna on pysähtynyt, niin jollekin varomattomalle metronkäyttäjälle saattaa tulla se lopullinen viive. Ja uhrin tutkiva lääkäri onkin jo sitten oikeuslääkäri.Laituriovet voisi kyllä avautua jo hieman ennen kuin juna on pysähtynyt, ettei tule turhaa viivettä
Kyllä se varmaan saadaan avautumaan juuri silloin kuin metronkin ovet, jolloin ei myöskään tule viivettä.Laituriovet voisi kyllä avautua jo hieman ennen kuin juna on pysähtynyt, ettei tule turhaa viivettä.
Kyllä se varmaan saadaan avautumaan juuri silloin kuin metronkin ovet, jolloin ei myöskään tule viivettä.
Käytännössä automaattivehkeissä laituriovet avautuvat hiukan vaunun ovia myöhemmin ja sulkeutuvat hiukan vaununovia myöhemmin. Lisäviive laituriovista lie luokkaa 3-4 sekuntia per asema. Aika ei ole iso, mutta tuntuu tietysti matkustajasta ärsyttävältä, kun seisoo siinä odottamassa ovien avautumista. Siitä tulee metrolinjalle yhteensä siis 1-2 min viive ajoaikaan päätepysäkiltä päätepysäkille.
Ei tule kuljettajan kanssa viiveitä, koska kuljettajan kanssa ei tarvita laituriovia.Kun kuljettaja ohjaa laituriovia, hän voinee avata ne samanaikaisesti vaunun ovien kanssa. Sulkemisesta en olisi niin varma, voipi olla, että turvallisuus vaatii tuon hetken viiveen niin päin joka tapauksessa.
Annahan vähän jotain näyttöä asiasta! Kun ranskalaiset metrosuunnittelijat sanovat, että automaatti on aina hitaampi kuin kuljettajan ajama, niin oletko ehkä unohtanut kirjoittaa, että 14 on nopein automaattimetro.Pariisin linjalla 14 on säädetty pois kaikki automaattien lastentaudit ja lopputuloksena on maailman nopein metrolinja suhteessa pysäkkiväliin, matkustajamäärään ja kuormitukseen.
Kiinnostava väite. Olen keskustellut tästä aiheesta H:gin UITP-kongressissa 1:n automatisointia esitelleen Pariisin metron henkilön kanssa. Hän ei osannut vastata, miten automaatti voi olla varoaikoineen nopeampi kuin kuljettaja-ajo, jossa varoaikoja ei tarvita. Vastaus siihen, miten saadaan ihmiset olemaan menemättä sulkeutuvien ovien väliin ja käynnistämään turva-avaus oli ensin, että kyllä ne oppivat kun itsensä ensin satuttavat. Kohta kyllä herra korjasi, että ei heillä ole sellaista ongelmaa, koska junat ovat niin täysinä, etteivät kaikki kuitenkaan mahdu sisään.Pariisissa ollaan muuten juuri automatisoimassa metrolinjaa 1 ja yhtenä syynä on, että automaatti ja laituriovet lisäävät tuon erittäin raskaasti kuormitetun linjan maksimikapasiteettia arviolta noin 10 %. Automatisointi oikein toteutettuna nopeuttaa pysäkkiaikoja ja lisää kapasiteettia. http://wutc2010.com/usbproc/pdf/plenary3.pdf
En kyllä löytänyt linkkaamastasi dokusta selitystä, miten automaatti lisää kapasiteettia ja linjanopeutta (commercial speed). Sillä jos kapasiteettia lisätään sillä, että tehdään läpikäveltävä juna, se ei ole mitenkään automaatin ansio. Ohjaamojen poistaminen on, mutta siitä ei tule 10 % lisäystä. Linjanopeus ei voi parantua kuin uuden kaluston paremmasta kiihtyvyydestä. Sekään ei johdu automaatista, vaan uusien junien moottoritehosta.
Näyttääkin olevan automaattimetrojen maan tapa, että niitä pitää perustella valehtelemalla. Vai mitä muuta se on, kun puhutaan muuta kuin minkä tiedetään olevan totta.
Pariisissa ollaan muuten juuri automatisoimassa metrolinjaa 1 ja yhtenä syynä on, että automaatti ja laituriovet lisäävät tuon erittäin raskaasti kuormitetun linjan maksimikapasiteettia arviolta noin 10 %. Automatisointi oikein toteutettuna nopeuttaa pysäkkiaikoja ja lisää kapasiteettia. http://wutc2010.com/usbproc/pdf/plenary3.pdf
Vastaus siihen, miten saadaan ihmiset olemaan menemättä sulkeutuvien ovien väliin ja käynnistämään turva-avaus oli ensin, että kyllä ne oppivat kun itsensä ensin satuttavat.
Itse matkustin viime kesänä Pariisin metolinjoilla 1 ja 14. Kummallakin linjalla on käytössä lasiovia ja huomasin, että ykköslinjan ovet olivat aina 2-3 sekuntia nopeammat kuin automaattisen linjan 14 maksimaalisen nopeiksi asennetut ovet. Vaikea uskoa että automaatti muka voisi parantaa tuon linjan kapasiteettia kovinkaan radikaalisti. Aamuruuhkassa junia menee aikataulun mukaan kahden minuutin välein (linjalla 1 siis).
Minulla on tapana selvittää asiat eikä olla oikeassa tai väärässä luulojen ja uskomusten perusteella, mikä näyttää olevan sinun tapasi. Kun sinulta kysyy perusteluita, aloitat henkilökohtaisen mollaamisen, millä osoitat ettet tiedä etkä ymmärrä asioita.Kyllä sinä jaksat väittää mustaa valkoiseksi. Muut sitten valehtelevat kun eivät satu tukemaan satujasi. Onko sinulle koskaan tullut mieleen, että voisit olla väärässäkin? :roll:
Niin on varmasti viritetty, kun olet lukenut operaattorin mainostekstejä. Nehän ovat aina oikeassa, kuten kaikki muutkin, jotka olet asettanut auktoriteeteiksi ja jotka puoltavat sinisilmäistä teknologiauskoasi kaikkivoipaan automaattiin. Ja olet ajanutkin tuolla metrolla, joten sinähän tiedät siitä kaiken! Minäkin muuten olen ”ajanut” eli matkustanut sillä kuten sinäkin. Mutta sen lisäksi tiedän siitä paljon muutakin kuin mainoslauseita.Pariisissa on ihan oikea kunnolla toimiva automaattimetrolinja 14, joka on viritetty maksimaaliselle nopeudelle. Olen vielä itse ajanut tuolla linjalla.
Niin varmasti, kun et ymmärrä asioita itse.Minä pidän RATP:ia paljon uskottavampana automaattimetroasiantuntijana...
Sinähän se tiedät näköjään tämänkin asian parhaiten. Kerropa millä kompetenssilla sinä kykenet määrittelemään ihmisiä asioissa, joista et itse osoita tietämystä ja ymmärtämystä. Ethän sinä edes uskalla paljastaa itsestäsi mitään, kun pusikosta on niin helppo huudella – ilmeisesti kavereiden kanssa.... kuin itä-helsinkiläistä ratikkaharrastajaa ja tuskin olen ainoa.