Mitä eroa on kaupunkirataliikenteellä ja Helsingin metrolla? Käytännössä ei paljon mitään varsinkaan Pisaran rakentamisen jälkeen.
Jotenkin tuntuu, ettei kannattaisi sinulle yrittää selittää yhtään mitään, mutta yritetään.
Kaupunkirataliikenne voi ja käyttääkin muiden junien kanssa samoja raideyhteyksiä poikkeustilanteissa, ja varikkosiirroilla ihan sunnitellustikin. Automaattilähijunaradan täytyisi olla täysin erotettu muusta liikenteestä, joka estäisi nykyisen joustavamman liikennöinnin.
Lisäksi, tekniikkauskovaisuudestasi huolimatta on asioita, joita tuskin kannattaa kehittää "ihmisen tasolle" - sanotaan nyt vaikkapa 200 vuoteen, jos silloinkaan. Yksi sellainen asia on "tilanteentunnistus, tilanneanalyysi ja tämän perusteella toimiminen muuttuvassa ja ennalta-arvaamattomassa ympäristössä". Tässä siis oletan, että koneen tulisi suoriutua samoista tehtävistä, kuin ihminen suoriutuu luontaisesti jo nyt (miksi tyytyisimme vähempään?). Koneet ovat hyviä sellaisiin rutiininomaisiin tehtäviin, joissa tarvitaan tarkkaa rutiininomaista toistoa väsymättä määritellyssä ympäristössä. Raskaan raidekaluston liikuttaminen muuttuvassa ja vaihtelevassa ympäristössä ei ole sellainen tehtävä muualla, kuin ehkä todellisuudesta vieraantuneen teoreetikon paperilla.
Vaikka kyettäisiin kehittämään hyvinkin toimintavarmaa tekniikkaa, niin sekin voi mennä, ja menee rikki. Kun kalustossa on mukana koulutuksen saanut henkilö, hänellä on (koulutuksen määrästä ja kaluston suunnittelusta riippuen) jonkinlainen mahdollisuus korjata vikoja paikan päällä. Automaattiajossa mahdollisesti vikaantuvan tekniikan määrä lisääntyy ja mahdollinen korjaaja puuttuu. Tämä lisää kustannuksia, jos ja kun toimintavarmuus halutaan pitää entisellä tasolla.
Ja kyllä, tämä kaikki pätee myös Helsingin Metroon, vaikkakin kyseessä on hyvin eristetty ja kompaktimpi järjestelmä. Mutta sitäkään ei kannata - kuten asiasta perillä olevat hyvin tietävät - automatisoida. Silti niin tehdään, mikä on hyvin valitettavaa. Kalliiksi tulee ja kankeaksi menee. Sulka hatussa on voimakas tekijä.
Kaikessahan on lopulta kyse rahasta. Ja siitä, miten paljon kuljettajan tehtävistä täysin suoriutuvan koneen käyttö investointikuoletuksineen maksaa verrattuna kuljettajan aiheuttamiin henkilöstökustannuksiin (+abstraktimmat vaikutukset, esim. matkustajien psykologia). Ei se kuljettajan palkka nyt niin iso ole, että rautatieympäristön automatisointia kannattaisi edes vakavasti ajatella. Paljon asiasta kertoo sekin, ettei sellaista missään päin maailmaa edes harkita. Täysin eristetty metrojärjestelmä on siinä ja siinä, eikä se esimerikiksi Helsingissä tule koskaan kannattavaksi kuljettaja-ajoon verrattuna.
Määritellään tehtävä: ruoan siirto pöydällä olevalta lautaselta ruokailijan suuhun. Pöydän korkeus vaihtelee, lautasen muoto vaihtelee, ruoan koostumus vaihtelee, ruokailijan suun muoto ja sijainti vaihtelee. Toteutusvaihtoehdot: 1) Rakennetaan hahmotunnistava kamerajärjestelmä ja muut tarvittavat anturit, sekä sen perusteella toimiva automatisoitu siirtolaite, joka siirtää ruoan lautaselta ruokailijan suuhun, sotkematta ja ruokailijaa vahingoittamatta. 2) annetaan ruokailijalle haarukka.
Ja kyllä olen itse kuljettaja. Vakuutan kuitenkin, ettei mielipiteeseeni vaikuta se, että pelkäisin työpaikkani puolesta. Sen sijaan se vaikuttaa, että tiedän millaisiin tilanteisiin raskas raideliikennekalusto joutuu päivittäin liikkuessaan rataverkolla. Se on hyvin erilainen maailma, kuin tekniikkauskovaisen teoreetikon paperilla näyttää.