Automaattinen metro

Junaradat muuttuva ja vaihteleva ympäristö? Mikä siellä vaihtelee? Muuttavatko radat reittejä? Tuleeko junia, joista ei tiedetä mitään? Vai mikä? Koneet ovat todellakin hyviä rutiininomaisiin tehtäviin, kuten metron tai kaupunkijunan ajamiseen.

Auttaisiko allaoleva linkki hahmottamaan asiaa? Ei varmaan auta, mutta laitan kuitenkin!
http://www.james.pp.fi/vek.html

Mielestäni informatiivinen sivu, toki on se tänne foorumille joskus ennenkin laitettu.
 
Auttaisiko allaoleva linkki hahmottamaan asiaa? Ei varmaan auta, mutta laitan kuitenkin!
http://www.james.pp.fi/vek.html

Hyvin kuvaava sivu. Itse asiassa tuo työnkuvaus kertoo suuresta määrästä erilaisia huomioitavia asioita, tarkkuuden sekä jatkuvan vireyden tarpeesta.

Kaupunkijunankuljettajan työ näyttää tuonkin artikkelin perusteella hommalta, jonka tietokone tekee paremmin ja luotettavammin. Ja ne ongelmatilanteet voidaan hoitaa etänä valvomoista. Oikeastaan on kyse siitä, että osa kuljettajan töistä siirretään tietokoneelle ja osa valvomoon. Ja kuljettajan tai valvojan työpaikka ei enää sijaitse junassa. Nykyään moninkertaistetut tietoliikenneyhteydet toimivat riittävän hyvin, että se on mahdollista. Aikaisemmin yhteydet eivät olleet riittävän luotettavia.
 
jonka tietokone tekee paremmin ja luotettavammin.

Jeps. Kuten ennakkoon totesin, en uskonutkaan linkitetystä sivusta olevan apua. Ymmärrät edelleen erittäin vähän raideliikenteestä. Eikä se mitään haittaa, mutta minä jätän tämän ns.rautakangesta vääntämisen tähän. Nimittäin haku-toimintoa hyödyntämällä huomaan, että tästä asiasta on ennenkin väännetty yhtä ”hedelmällistä” keskustelua aiheen tiimoilta jo monta vuotta...havaittavan laihoin tuloksin.:lol:
 
Jeps. Kuten ennakkoon totesin, en uskonutkaan linkitetystä sivusta olevan apua. Ymmärrät edelleen erittäin vähän raideliikenteestä. Eikä se mitään haittaa, mutta minä jätän tämän ns.rautakangesta vääntämisen tähän.
Älä Mikle anna periksi, kun kerran tiedät olevasi kuitenkin oikeassa. Pehmeä vesipisarakin voittaa kovan kallion, kun saa vain tarpeeksi vaikuttaa.

Ja Petterille muistutus: Esitähän jo se lähteesi, jonka mukaan:
Nykyäänhän Helsingin ratikat telovat ihmisiä jatkuvalla syötöllä.
Niin kauan kun et tällekään asialle esitä mitään lähdettä, juttusi ovat kärpäsen surinan arvoisia ja pelkkää kiusantekoa niille, jotka kirjoittavat tällä foorumilla asiaa. Kuten Mikle.

Antero
 
Ja Petterille muistutus: Esitähän jo se lähteesi, jonka mukaan:

Niin kauan kun et tällekään asialle esitä mitään lähdettä, juttusi ovat kärpäsen surinan arvoisia ja pelkkää kiusantekoa niille, jotka kirjoittavat tällä foorumilla asiaa. Kuten Mikle.

Tällä hetkellä Helsingin raitioliikenteen onnettomuustilastoja ei näytä löytyvän mistään julkisesta lähteestä.

Saksasta löytyi tälläinen statistiikka Dusseldorfista: http://www.rp-online.de/duesseldorf...trassenbahn-Zu-viele-Unfaelle_aid_817642.html

Ja ketju Berliinin ratikoiden onnettomuuksista: http://www.politikforen.net/showthread.php?t=102807
 
Viimeksi muokattu:
Tällä hetkellä Helsingin raitioliikenteen onnettomuustilastoja ei näytä löytyvän mistään julkisesta lähteestä.
Mutta sinä kirjoitat, että Helsingin ratikat telovat ihmisiä jatkuvalla syötöllä. Milläs perusteella tällaista sitten väität, kun et edes jälkikäteen keksi mitään katetta kirjoittamallesi?

Ihan ystävällisesti, ei ole kiellettyä ihailla tekniikkaa tai vihata vaikka raitiovaunuja. Se kuuluu meidän avoimen yhteiskuntamme mielipiteen vapauteen. Mutta on kiellettyä valehdella. Silloinkin kun innostuu tai on muuten liikuttuneessa mielentilassa.

Antero

PS: Kyllä ne tilastot löytyy.
 
Mutta sinä kirjoitat, että Helsingin ratikat telovat ihmisiä jatkuvalla syötöllä. Milläs perusteella tällaista sitten väität, kun et edes jälkikäteen keksi mitään katetta kirjoittamallesi?

Siis Helsingin erityisolosuhteissa ratikat eivät aiheuta onnettomuuksia, raitioliikenteen mallimaassa Saksassa kyllä. Vaikka pikku-uutiset ratikkaonnettomuuksista ovat Helsingin lehdissä yleisiä. Ja silloin tällöin itsekin on törmännyt onnettomuuspaikalle.
 
Siis Helsingin erityisolosuhteissa ratikat eivät aiheuta onnettomuuksia, raitioliikenteen mallimaassa Saksassa kyllä. Vaikka pikku-uutiset ratikkaonnettomuuksista ovat Helsingin lehdissä yleisiä. Ja silloin tällöin itsekin on törmännyt onnettomuuspaikalle.

Älä viitsi kyhätä olkiukkoja, Antero ei kieltänyt onnettomuuksia tapahtuvan vaan kysyi lähdettä, ja mainitsi vielä lisäksi:

PS: Kyllä ne tilastot löytyy.

Että jos kaivaisit ne tilastot ja kertoisit ihan numeroilla mitä on "jatkuvalla syötöllä". Jos tilastojen kaivaminen tuntuu ylivoimaiselta, voisit edes linkata niitä uutisia Helsingin lehdistä, jos ne kerran yleisiä ovat.
 
Siis Helsingin erityisolosuhteissa ratikat eivät aiheuta onnettomuuksia, raitioliikenteen mallimaassa Saksassa kyllä. Vaikka pikku-uutiset ratikkaonnettomuuksista ovat Helsingin lehdissä yleisiä. Ja silloin tällöin itsekin on törmännyt onnettomuuspaikalle.
Etsi nyt ensin ne tilastot käsiisi! Jos et netistä löydä, soita vaikka poliisille, HKL:ään, KSV:n liikennesuunnitteluun, HSL:ään, Liikenneturvaan, Tilastokeskukseen, LVM:öön tai tee ihan mitä mieleesi tulee, että voisit puhua asiasta. Voin kertoa sinulle, että raitioliikenteen onnettomuudet on tilastoitu ja kunhan saat ne tilastot käsiisi, pystyt itsekin arvioimaan, miten vakuuttavan kuvan huulenheittosi antoi. Voin kertoa senkin, että itse tiedän kyllä tilanteen. Mutta haluan, että sinäkin opit selvittämään tosiasioita. Ja sitten ehkä myös kirjoittamaan niiden pohjalta.

Antero
 
Löytyiväthän ne raitiovaunuliikenteen vahinkotilastot sitten Anteron vinkin avulla Liikenneturvan sivuilta.


2005
Kuolleita: 0
Loukkaantuneita: 22

2006
Kuolleita: 1
Loukkaantuneita: 19

2007
Kuolleita: 1
Loukkaantuneita: 14

2008:
Kuolleita: 1
Loukkaantuneita: 16

2009:
Kuolleita: 1
Loukkaantuneita: 9

Yhteensä 2005 -2009:
Kuolleita: 4
Loukkaantuneita: 80

Suhteutetaan tuo sitten kaikkiin onnettomuuksiin. Vuosina 2005-2009 Helsingissä kuoli liikenteessä noin 50 henkeä, raitioliikenteen osuus liikennekuolemista oli noin 8 %. Tilastojen mukaan luokkaantuneita oli noin 3200 henkeä, raitioliikenteen osuus liikenteessä luokkaantuneista oli Helsingissä noin 2,5 %. Toki raitiovaunut liikennöivät vain osassa Helsinkiä, joten raitiovaunujen liikennöintialueella osuus on merkittävästi suurempi.

Lähde: http://www.hel2.fi/ksv/julkaisut/esitteet/esite_2010-7_liikenneonnettomuudet_2009.pdf

Helsingin kaupungin liikenneturvallisuustilastot, kuten ilmeisesti liikenneturvankin tilastotkin on koottu Poliisin PATJA tietokannasta, johon arvioidaan tilastoitavan noin 20 % henkilövahinko-onnettomuuksista. Jos sama prosenttiluku pätee ratikalle, vuosina 2005-2009 ratikoille tapahtui keskimäärin noin 400 henkilön loukkaantumiseen johtavaa onnettomuutta. Eli noin 80 vuodessa.

Henkilöonnettomuus joka viides päivä. Varsin korkeasta kuolleiden määrästä ja ulkomaisista lähteistä voisi päätellä, että raitiovaunuonnettomuudet ovat useammin vakavia kuin muut liikenneonnettomuudet.

No, ehkä jatkuvalla syötöllä oli vähän yliampuva ilmaisu. :)

Näyttää muuten, että raitiotieonnettomuuksien lukumäärä on laskusuunnassa.
 
Viimeksi muokattu:
Hiukan foorumlukutaitoa, jos saan pyytää. Kaikkea nyt ei tarvitse ottaa aivan kirjaimellisesti, vaatia joka asiaan lähteitä tai niiden puuttumisen vuoksi alkaa heiluttelemaan valehtelijakorttia. Kyseessä on kuitenkin keskustelufoorumi. Omasta mielestäni petteri on kuitenkin yksi foorumin parhaista automaattimetron puolustajista argumentaationsa suhteen. Keskustelun kannalta on ihan mielekästä, että mielipiteitä on myös automaatin puolesta, vaikka yleinen foorumtotuus vaikuttaisi kallistuvan aika vahvasti automaattivastaisuuteen.
 
Varsin korkeasta kuolleiden määrästä ja ulkomaisista lähteistä voisi päätellä, että raitiovaunuonnettomuudet ovat useammin vakavia kuin muut liikenneonnettomuudet.

Kyllä. Raitioliikenteen onnettomuudet ovat massan takia suurienergiaisia. Raitiovaunu myös kohdistaa voiman aika ylös, joten alle jäävä päätyy herkästi pää edellä katuun. Tästä voi aiheutua pahempia vammoja kuin alkuperäisestä osumasta. Koska raitiovaunujen ja jalankulkijoiden välisten onnettomuuksien seuraukset ovat usein vakavia, niiden todennäköisyys päätyä poliisin tietoon lienee korkeampi kuin henkilövahinko-onnettomuuksien keskimäärin. Varmaksi en tähän hätään pysty väittämään.
 
Helsingin kaupungin liikenneturvallisuustilastot, kuten ilmeisesti liikenneturvankin tilastotkin on koottu Poliisin PATJA tietokannasta, johon arvioidaan tilastoitavan noin 20 % henkilövahinko-onnettomuuksista. Jos sama prosenttiluku pätee ratikalle, vuosina 2005-2009 ratikoille tapahtui keskimäärin noin 400 henkilön loukkaantumiseen johtavaa onnettomuutta. Eli noin 80 vuodessa.

Raitiovaunun aiheuttamista henkilövahingoista menee ymmärtääkseni aina tieto poliisille, koska näin on kuljettajat ohjeistettu. Ratikalle prosenttiluku on siis 100 %.
 
Raitiovaunun aiheuttamista henkilövahingoista menee ymmärtääkseni aina tieto poliisille, koska näin on kuljettajat ohjeistettu. Ratikalle prosenttiluku on siis 100 %.

En oikein usko tuohon 100 % tilastointiin ratikoidenkaan osalta. Muutaman kerran minäkin olen nähnyt, että matkustaja saa hiukan osumaa ratikasta hitaassa vauhdissa ja kaatuu. Kuljettaja ei huomaa mitään ja jatkaa matkaa. Tai sitten pysähtyy ja huomataan, ettei käynytkään pahempaa. Tälli on sen näköinen, että kunnollisia mustelmia ja ruhjeita tulee. Mutta kun ensiapupolille asti ei tarvitse mennä, tapaukset jäävät tilastoimatta. Usein noissa on alkoholillakin osansa.
 
Takaisin
Ylös