- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Tarkoitin alle kouluikäisiä. mutta sellaisten eivät pitäisi oleskella ilman vanhempiensa valvontaa asemilla. Todennäköisin allejääjäjoukko humalaiset. Helsingin lähijuna-asemilla on monta humalaista jäänyt junan alle, varsinkin ne asemat joissa pikajunat ohittavat kovaa vauhtia 55 cm korkeita matkustajalaitureita kuten Huopalahti, Leppävaara ja kakki asemat Leppävaarasta länteen, sekä pääradalla Käpylä, Puksu, Tapanila ja asemat Keravasta pohjoiseen. Jos joku humalainen horjahtaa radalle pikajunan lähestyessä niin hän on mennyttä. Ymmärrän että metrossa rakennetaan kaikkiin asemiin laituriovi, myös maanpäällisiin ilmarata-asemiin siksi että metron maine kärsisi jos humalaiset jäisivät alle. Rautatiepuolella sellaista on sattunut niin kauan kuin rautateitä on ollut olemassa joten sillä ei ole niin väliä.Nyt riippuu tietenkin minkä ikäisitä lapsista puhutaan, mutta kyllä ainakin jokunen vuosi sitten Kannelmäen asemalla junaa odotellessani juuri ja juuri kouluikäiset lapset pungersivat itsensä oikein näppärästi kiskoilta laiturille kun juna meinasi tulla päälle. (Jotain suomalaisesta mentaliteetista kertoo, ettei kukaan asemalla ollut kieltänyt kiskoilla leikkiviä lapsia eikä myöskään auttanut heitä pois kiskoilta. Myös itseni mukaanlukien).
Jankkaan nyt samaa kuin muutkin: onko sinulla esittää lähde tälle väitteelle? Se, että terrori-isku tekisi pahaa jälkeä jos sellainen Helsingin metroon tehtäisiin ei tee siitä suurinta onnettomuusriskiä. Määritelmällisesti suurin onnettomuusriski on se onnettomuus, joka kaikkein todennäköisimmin tapahtuu. Ja minun on hyvin vaikea uskoa, että kaikkein todennäköisin onnettomuus Helsingin metrossa on terrori-isku.
Sen tyyppinen terrori-isku jonka takana on järjestäytynyt poliittinen vastarintatoiminta joita on ollut Moskovan tai Lontoon metroissa on toistaiseksi epätodennäköien. Suomalainen versio terrorismistä on mielenvikaisen henkilön epätoivoinen väkivalta, joskus asetta käyttäen. Sellaiset kuten Myyrmannin pommi, Jokelan ja Kauhajoen kouluampumiset, Sellon Prisman ampumiset, erilaiset tappelun aloittamiset ja puukon tai kirveen heiluttaminen paikoissa joissa ihmisiä liikkuu paljon. Metron maine on tähän asti kärsinyt näistä turvallisuusongelmista koska se kulkee pääosin alueiden läpi jossa esiintyy sosiaalisia ongelmia enemmän kuin keskimäärin. Kun metro uloutetaan parempiosaiseen länteen niin se tasoittuu.
t. Rainer