Vs: Kööpenhaminan metrorengas
Mitä kuljettaja junassa tekisikään? Valvomosta yksi "kuljettaja" voi ajaa useita junia samaan aikaan eikä junassa ole ohjaamon vaatimaa hukkatilaa. Henkilökustannus tipahtaa rajusti.
Mietipä hiukan käytännön asioita! Jos joka asemalla on molempiin suuntiin minuutin välein junan lähtö eli matkustajien liikkumisen tarkkailu ja ovien sulkukomennon anto ja asemia on 43 eli tarkkailtavia laitureita 86, kuinka montaa junaa arvelet yhden kuljettajan ajavan ja montako niitä valvomokuljettajia sitten tarvitaan?
Ei muissakaan automaattimetroissa ole kokonaan ihmisistä luovuttu. Valvomossa on aina operaattori hankalien tilanteiden varalle.
Käytännön kokemus on, etteivät automaatit säästä henkilökuntaa. Eikä meilläkään sellaista suunnitella, vaan henkilökunnan sijoittamista juniin mutta matkustamon puolelle.
Uskotkohan tuohon itsekään.
Käytännön esimerkkien valossa asia on juuri näin. Minulla ei ole mitään automaatiohypeä.
Lisätään nyt vielä sekin, että Lillen järjestelmä on vuodelta 1983 (käyttöönotto) eli 70/80-lukujen vaihteen tekniikkaa. Siis periaatteessa samaa teknologian tasoa kuin Helsingin metro lähtötilanteessa. Olisi aika erikoista maksaa 200 M€ ekstraa siitä että päästään samalle tasolle kuin lähtötilanne?
No saadaanhan me laituriovet ja todennäköisesti henkilökunta joka junan matkustamoon. Myös turvallisuusjärjestelyt paranevat ja saadaan savuvapaat hätätiet ja tunneleihin evakuoitumislaiturit. Mitään edellä lueteltuja ei ollut tulossa 1982.
Eri juttu on että kenties kulunvalvonta sinänsä täytyy oikeasti uusia, jos varaosia ei enää saa eikä pysty laajentamaan.
Laitteiston ennenaikaisesta vanhenemisesta koko automaattimetroajatus lähti liikkeelle. Näyttää siltä, että lahjuksilla myytiin Helsinkiin valmiiksi vanhentunutta tekniikkaa. Mutta ilman kuljettajattomuutta jatkuva kulunvalvonta olisi maksanut luokkaa 50 M€ (vanhaan rataan), nyt se tullee kaikkine oheismuutoksineen noin 200 miljoonan hintaiseksi.
Ja metron kulunvalvonta, automatisointi ja informaatiojärjestelmäprojektin kokonaisbudjetti on muuten 115 miljoonaa, ei 200 milliä.
Ei ole. 115 miljoonassa ei ole asemien kattamista, uusien hätäpoistumisteiden tekemistä ja evakuointilaiturin rakentamista. Asemien uusimista on vasta harjoiteltu laituriovien kanssa Vuosaaressa ja muiden rakenteiden kanssa Kulosaaressa. Aikataulut ja budjetit eivät ole pitäneet paikkaansa kummassakaan.
En ole nähnyt enkä kuullut minkäänlaista kustannusarviota HKL:n suunnasta, joten 200 M€ on oma arvaukseni. Koko touhulle ei mitään budjettia ole.
Antero