- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Mun mielestäni Petteri kirjoittaa ihan asia, muusta liikenteestä eristettyjen metrojen onnettomuusehkäisy on yleismaailmallisesti paremmalla tasolla kuin katutasolla kulkevien joukkoliikennevälineiden ts bussien ja raitiovaunujen.
Helsingissä sattuu onnettomuuksia joissa raitiovaunu on osallisena useita /kuukausi ja kuolemiltakaan ei vuositasolla vältytä. Tavallisin kuolinsyy on raitiovaunun alle jääminen, ja näissä tapauksissa on aina kyse vahingosta, ei koskaan itsemurhasta tai väkivallasta. Metrossa ja rautateillä se on toisinpäin. Se että miksi raitiotieliikenteessä ja bussiliikenteessä jalankulkijoita ja pyöräilijöitä jää alle ja toisaalta henkilöautojakin romuttuu ja niiden kuljettajia ja matkustajia loukkaantuu usein näissä törmäyksissä on tutkimisen arvoinen asia.
Sanoisin että Helsingin tapainen liikenneympäristö on omiaan aiheuttamaan vahinkoja joissa raitiovaunu tai bussi on osallisena. Vaikka lainsäädännöllisesti raitiovaunu tai bussi on vahvoilla, heillä on tietyissä tilanteissa etuajo-oikeus, se ei aina ole jalankulkijan, pyöräilijän tai autoilijan syy jos onnettomus on aiheutunut heikosta näkyvyydestä tai arvaamattomasta liukkaudesta tai kadulle joutuneesta esteestä tai kadun ruuhkautuneisuudesta, vaikka oikeus tuomitsee hänet syylliseeksi.
Metrojen kohdalla vallitsee toisenlaiset lainalaisuudet. Onnettomuuksien ja vahinkojen ehkäisy on yhtä tiukkaa kuin lentoliikenteessä (ainakin enna hapalentoyhtiöiden aikaa). ne metrot maailmalla jotka ovat eniten alttiita onnettomuuksille ovat monimiljoonakaupunkien vanhat ja kapasiteettinsa rajoilla toimivat metrot. Silti niissäkään onnettomuusriski ei ole yhtä suuri kuin raitio tai bussiliikenteessä katuympäristössä.
t. Rainer
Helsingissä sattuu onnettomuuksia joissa raitiovaunu on osallisena useita /kuukausi ja kuolemiltakaan ei vuositasolla vältytä. Tavallisin kuolinsyy on raitiovaunun alle jääminen, ja näissä tapauksissa on aina kyse vahingosta, ei koskaan itsemurhasta tai väkivallasta. Metrossa ja rautateillä se on toisinpäin. Se että miksi raitiotieliikenteessä ja bussiliikenteessä jalankulkijoita ja pyöräilijöitä jää alle ja toisaalta henkilöautojakin romuttuu ja niiden kuljettajia ja matkustajia loukkaantuu usein näissä törmäyksissä on tutkimisen arvoinen asia.
Sanoisin että Helsingin tapainen liikenneympäristö on omiaan aiheuttamaan vahinkoja joissa raitiovaunu tai bussi on osallisena. Vaikka lainsäädännöllisesti raitiovaunu tai bussi on vahvoilla, heillä on tietyissä tilanteissa etuajo-oikeus, se ei aina ole jalankulkijan, pyöräilijän tai autoilijan syy jos onnettomus on aiheutunut heikosta näkyvyydestä tai arvaamattomasta liukkaudesta tai kadulle joutuneesta esteestä tai kadun ruuhkautuneisuudesta, vaikka oikeus tuomitsee hänet syylliseeksi.
Metrojen kohdalla vallitsee toisenlaiset lainalaisuudet. Onnettomuuksien ja vahinkojen ehkäisy on yhtä tiukkaa kuin lentoliikenteessä (ainakin enna hapalentoyhtiöiden aikaa). ne metrot maailmalla jotka ovat eniten alttiita onnettomuuksille ovat monimiljoonakaupunkien vanhat ja kapasiteettinsa rajoilla toimivat metrot. Silti niissäkään onnettomuusriski ei ole yhtä suuri kuin raitio tai bussiliikenteessä katuympäristössä.
t. Rainer