Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Kuten viestissäni kirjoitin, nollatoleranssin raja on raideliikenteen ja katu/tieliikenteen välillä. Raitiovaunu ei ole tässä ratkaiseva asia. Pintaliikennettä ovat myös Suomen metro- ja junaliikenne, joissa ainakin junaliikenteessä lähtökohtana on nollatoleranssi. Helsingin metroliikenteestä on vaikea sanoa, koska ei ole lainsäädäntöä, jonka perusteella asian voisi todeta. Mutta sen perusteella, mitä liikennöintikäytännöistä voi ymmärtää, lähtökohtana on nollatoleranssi. Ja siis myös maanpinnalla ja sen yläpuolella olevilla rataosilla.Mutta eikös kaikkeen joukkoliikenteeseen voisi soveltaa nollatoleranssi ajattelua? Toki se johtaa siihen, että vaarallisille pintaliikenteen liikennöintikäytännöille pitää tehdä jotain ja uusien hankkeiden turvallisuus pitää ottaa paljon nykyistä paremmin huomioon. Nykyisillä Helsingin keskustan onnettomuusluvuilla nimittäin voidaan hyvin esittää kysymys, ovatko raitiovaunut hyväksyttäviä noin vilkkailla alueilla vai onko ne syytä tunneloida turvallisuussyistä. Toki se liittyy laajemmalti risteys- ja pysäkkijärjestelmien ja muunkin liikenneympäristön turvallisuuteen.
Katu/tieliikenteessä nollatoleranssin määrällinen ongelma ei ole joukkoliikenne, vaan yksityisautoilu. Mutta teknisesti joukkoliikenteessä bussit ovat ongelma, eivät niinkään raitiovaunut. Tässä ketjussakin on esitelty myös tilastoja, joiden perusteella sinunkin pitäisi uskoa asian olevan näin.
Mikähän on se aika, ”jolloin junat törmäilivät jatkuvasti”. Olepa hyvä, ja kerro se meille! Minä epäilen, ettei sellaista aikaa ole ollutkaan.Minusta lähtökohta, jossa raskasta raideliikennettä ja pintaliikennettä käsitellään täysin eri normien mukaisesti ei ole kestävä. Aikana jolloin junat törmäilivät jatkuvasti, tilanne oli eri.
Mutta itse asiasta, osaatko kertoa, miten katu/tieliikenne ja raideliikenne voidaan saada samojen normien mukaan kohdeltavaksi? Tai yksinkertaisemmin, miten voidaan saada katu/tieliikenteeseen nollatoleranssi kuten on raideliikenteessä?
Selvennykseksi totean, että raskasta raideliikennettä ja pintaliikennettä käsitellään jo täysin samojen normien mukaisesti, sillä suurin osa raskaasta raideliikenteestähän on pintaliikennettä. Mutta kun pintaliikenteeseen kuuluu myös maanpinnalla toimiva katu/tieliikenne, niin sitä osaa pintaliikenteestä ei käsitellä samalla tavalla kuin raskasta raideliikennettä tai raideliikennettä yleensä.
Vinkkinä sinulle jatkokeskusteluun: koita pysyä yhtenäisissä määritelmissä. Edes oman tekstisi sisällä. Ja jos et suostu esim. minun esittämiini määritelmiin, niin määrittele sitten omasi täsmällisesti, jotta tiedetään, mistä puhutaan. Edellä esimerkiksi taisit tarkoittaa pintaliikenteellä jotain muuta kuin Suomen rautatieverkkoa tunneleiden ulkopuolella tai Helsingin metroa Sörnäisistä itään poislukien rataosa Itäkeskus–Vartiokylänlahti.
Antero