Jos ostetaan puoliautomaatti, siinä on uusia junia käytettäessä kaikki muu samaa kuin automaatissa paitsi laituri- ja rata-alueen valvonta. Asentamalla sopiva valvontasysteemi tai laituriovet asemille, uudet junat voivat kulkea myös ilman kuljettajaa vaikka sitten käymässä kääntöraiteella. Ja jos lännessä on laituriovet, voi hyvin olla, että vain vanhoissa junissa (joiden etähallinta on vaikeampaa) on kuljettaja. Se on kiinni siitä, miten hyvin vanhat junat saadaan modernisoitua. Sekin on mahdollista, että jos Tapiola - Matinkylä välille, jolla kulkee vain puolet junista, on riittävästi uutta kalustoa, se väli voidaan ajaa sitten ainakin automaatilla. Länteenhän on tulossa laituriovet.
Muutenkaan maailmalla aika vähän enää asennetaan muita kuin puoliautomaatti- tai automaatti kulun- ja liikenteenhallintajärjestelmiä. Puoliautomaatin hankinta tarkoittaa Helsingissä käytännössä järjestelmää, jota voidaan automatisoida lisää. Kokonaan täysautomaattiin siirtyminen saattaa kyllä vaatia sitä, että vanhat junat hylätään käyttöikänsä lopussa.
Muutenkaan maailmalla aika vähän enää asennetaan muita kuin puoliautomaatti- tai automaatti kulun- ja liikenteenhallintajärjestelmiä. Puoliautomaatin hankinta tarkoittaa Helsingissä käytännössä järjestelmää, jota voidaan automatisoida lisää. Kokonaan täysautomaattiin siirtyminen saattaa kyllä vaatia sitä, että vanhat junat hylätään käyttöikänsä lopussa.
Viimeksi muokattu: