Automaattimetron sopimusongelma on ensi kertaa esillä kaupunginvaltuustossa keskiviikkona. Siellä tulee vastattavaksi valtuutettu Kauko Koskisen (kok) kysymys aiheesta. Kysymys löytyy
tämän tiedoston toiselta sivulta.
Koska linkki lakkaa kuitenkin jonkin ajan päästä toimimasta, tässä kysymyksen teksti:
Kauko Koskinen sanoi:
Valtuustokysely
Valtuusto päätti vuoden 2006 toukokuussa täysautomaattimetron rakentamisesta Helsinkii. Nyt valtuutetut ovat saaneet lehdestä lukea, että tulossa onkin puoliautomaattimetro kuljettajineen lisähintaa. Samalla on siirretty suoritusvastuista Siemensiltä HKL:lle ja samalla taloudellisisa vastuita Helsingin verovaroista maksettavaksi.
Uusi sopimus siirtänee junien takuuaikaiset huoltotyöt ja junien saattamisen puoliautomaatti-järjestelmän mukaisiksi HKL:n vastuulle. Lisäksi HKL sitoutunee vielä maksamaan takuuaikaisten huoltotöiden johtamisesta.
Herää kysymys, miksei asioita varmistettu koesennuksilla ennen urakkasopimuksen tekoa ja asetettu hankkeen toteutumiselle riittäviä sanktioita.
Hämmästyttä myös, että vielä viime lokakuussa mm. toimitusjohtaja Matti Lahdenranta vakuutteli täytaustomaattimetron toteutuvan. Vaikuttaa, että kaupungin neuvottelijat ovat taitamattomuuttaan ja kokemattomuuttaan ajettu pakkotilanteeseen, jossa Siemens sanelee sopimusmuutosten ehdot.
Kysyn, miksei ennen urakkasopimuksen tekoa koeasennuksin varmistettu täysautomaattimetron toteutusmahdolisuutta ja miksei hankkeen toteutumiselle asetettu riittäviä sanktioita.
Helsinki 13.2.2012
Kysymykseen voisi kommentoida, että ongelmathan ovat realisoituneen nimenomaan siitä, että on tehty kokeilu eli koejuna, jonka perusteella Siemens on todennut, ettei tilaussopimusta voi täyttää. Ja toisaalta, sopimuksessa lienee lause, jonka mukaan sopimus on purettavissa, mikäli toimitus poikkeaa olennaisesti sovitusta. Ja se, että kuljettajattomassa metrossa täytyy olla kuljettaja, on aika olennainen poikkeama.
Aihe on tänään ollut esillä myös Huvustadsbladetissa, sekä paperilla että
verkkolehdessä. Otsikko on
Metron ger politiker ångest eli Metro ahdistaa poliitikkoja. Artikkelin mukaan HKL:n johtokunta vaikuttaa varsin erimieliseltä siitä, onko asiaa hoidettu hyvin ja avoimesti. Jo aiemmin julkisuudessa esiintyneet varapuheenjohtaja Ari Lahtinen (SDP) sekä jäsen Ari Järvinen (Kok) moittivat sitä, ettei ongelmista kerrota avoimesti ja johtokunnalla ei tunnu olevan mitään päätäntävaltaa, vain vastuuta. Puheenjohtaja Jessica Karhun (Vihr) mielestä asiaa on hoidettu hyvin ja avoimesti. Karhun sanoo myös näin (käännös ruotsista minun):
Jessica Karhu HBL sanoi:
Meille on tiedotettu neuvottelujen etenemisestä, ja johtokunta harkitsee ehdotusta uudeksi sopimukseksi Siemensin kanssa. Sitten paperi myös julkistetaan. Tiedän, että meillä on kaikki pyytämämme tiedot.
Toisaalta yksi johtokunnan jäsen, joka haluaa pysyä tuntemattomana, sanoo, että automaatille ei hyväksytä mitään vaihtoehtoja, vaikka asiantuntijat ovat ollet eri mieltä.
Johtokunnan viime kokouksen päätös kirjallisesta materiaalista ja vaihtoehtolaskelmista ei vaikuta siltä, että johtokunta olisi kovinkaan hyvin perillä siitä, missä mennään.
Kauko Koskisen valtuustokysymykseen viitaten ihmettelen Karhun näkemystä siitä, että johtokunta tai Helsingin kaupunki ylipäätään voisi sopia asian vain Siemensin kanssa. Hankintalainsäädäntö ei salli sellaista, että yksi voittaa tarjouskilpailun lupaamalla mahdottomia ja totuuden paljastuttua voi sitten sopia myyvänsä jotain muuta. HBL:n jutussa viitataan myös siihen, että hankinta on jo käsittelyssä korkeimmassa hallinto-oikeudessa, ja jotkut johtokunnan jäsenet pohtivat jo nyt omaa vastuutaan asiassa.
Tarina jatkunee keskiviikon valtuuston jälkeen HKL:n johtokunnassa 20.3.
Antero