Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Ei. Maailmassa on aika lailla tietoa, enkä edes kuvittele mittaavani itse kaikkia asioita, ennen kuin voin luottaa käytettävissä olevaan havaintotietoon. Sen sijaan arvioin sitä, onko tietolähde luotettava. Luotettavuutta lisää myös se, että tieto on saatavissa useista lähteistä. Jos sinä kirjoitat:Löytyykö sinulta muuten todellisia kellotuksia Pietarin ja Moskovan junamääristä, kun tunnut pitävän niitä oikein hyvänä preferenssinä?
... en anna tällaiselle ”tiedolle” juuri minkäänlaisen luotettavuuden arvoa. Sillä tuo on ensisijassa mielikuva, ei edes alkeellinen yksittäinen mittaus.Kun kävin Pietarissa, junien vuoroväli ei näyttänyt olevan mitenkään tasainen.
Ilman muuta, mutta sillä asialla ei ole mitään tekemistä automatisoinnin tai kuljettajattomuuden kanssa. Ja on kokonaan toinen asia, mikä on käytännön hyöty. Moving block tekee mahdolliseksi metrojunien jonoutumisen, mitä kiinteävälinen kulunohjaus ei voi tehdä. Mutta ei tuosta ominaisuudesta ole mitään hyötyä.Toki jos yritetään ajaa liian suurta määrää junia liikenne ruuhkautuu. Mutta kyllä "moving block" kulunvalvonta myös tuo kapasiteettietua.
Kun ajatellaan metroliikennettä, kiinteävälisellä kulunvalvonnalla päästään luotettavasti 90 sekunnin vuoroväliin. Tästä siis on vuosikymmenten kokemus. Automaattien myyjät lupaavat parhaimmillaan minuutin vuoroväliä. Lyhyempää eivät hekään lupaa, vaikka tekniikka mahdollistaisi junien ajamisen muutaman metrin etäisyydellä toisistaan. Mutta vain silloin, kun junat eivät koskaan pysähdy. Kun on pakko pysähtyä, minuutin vuoroväli on käytännössä minimi, mitä voidaan ajaa millään tekniikalla. Automaattia tai kuljettajattomuutta siihen ei tarvita, sillä sekä raitiovaunut että bussit ajavat kaiken aikaa ympäri maailman minuutin vuoroväleillä. Se ei johdu siitä, että ne eivät ole kuljettajattomia, vaan siitä, että ne ajavat kyllin hitaalla linjanopeudella, jotta minuutin vuoroväli käy mahdolliseksi.
Tietenkin junan pitää olla yhteensopiva radan kanssa. Mutta se ei tarkoita sitä, etteikö 100-sarjan junilla voi ajaa minuutin vuoroväliä muuttamatta niitä nykyisestä yhtään miksikään. Ainoa muutos on, että rata varustetaan nykyistä tiheämmin tolpanvälein. Kärjistäen sanoen Simenes ei halua tai pysty toimittamaan sellaisia ratalaitteita, että 100-sarjan junilla voidaan ajaa sitä vuoroväliä, minkä lienevät luvanneet.Moving block - systeemit perustuvat siihen, että myös junissa on tietokoneet, jotka koko ajan laskevat junan sijaintia ja viestivät keskusjärjestelmän ja muiden junien kanssa. Eli kehittyneet kulunvalvontajärjestelmät vaativat myös junilta uudenlaista tekniikkaa.
Vielä siitä, mitä tekniikkaa junissa tarvitaan. Periaatteessa junassa ei tarvita ”tietokoneita” junan sijainnin määrittämiseen. Sijainnin lukeminen voi perustua junan osalta passiivisiin järjestelyihin, sillä ratalaitteiden tehtävä on selvittää, missä kohdassa rataa on jotain. Moving-block -systeemillä ei voi olla radan varressa opastimia kuljettajalle, vaan opastimien tehtävän hoitavan järjestelyn tulee olla junassa. Käytännössä silloin nykyään junassa on laite, joka sisältää ”tietokoneen”.
Mutta jos nyt ajatellaan meidän 100- ja 200-sarjan junien tapausta ja halutaan järjestää jatkuva liikenteen ohjaus vaatimatta kuljettajattomuutta, niin se on varsin yksinkertainen asia, jonka kanssa ei tarvitse puuttua juuri mitenkään kummankaan junasarjan rakenteeseen. Lisätään vain kuljettajan ajopöytään ja näkökenttään laite, joka näyttää kuljettajalle ”opasteen” sovitussa muodossa. Yksinkertaisimmillaan vaikka punaisen, keltaisen ja vihreän valon. Kun laite näyttää vihreätä, kuljettaja saa ajaa rataosalle sallittua nopeutta. Keltaisella on rajoitettu nopeus, kuten 35 km/h. Ja punaisella on jarrutettava pysähdyksiin välittömästi. Tämän vehkeen kytkeminen junaan vaatii käyttöjännitteen syötön ja antennin, jolla laite ottaa tiedon vastaan kulunohjausjärjestelmästä. Ei ole niin vaikeaa, etteikö Siemens pystyisi tällaista toimittamaan.
Onko tämä tieto vai oma arvauksesi?Koeajoissa, joissa Helsingin vanhoja junia on ajettu automaatilla on kuitenkin havaittu, että vanhojen junien automatisoinnin toimivuus ainakin ilman isompia muutostöitä on huonompi kuin alunperin Siemens oli arvioinut.
Antero