Tällöin tunnelista tulee surmanloukku...
Tätä asiaa lienee pohdittu aiemminkin, mutta kun kukaan ei kelaa satoja viestejä taaksepäin...
Tunneliturvallisuudessa lähtökohta on, että ihmisen pitää päästä 2 minuutissa (siis ei 10–15 minuutissa, silloin on jo tukehduttu) ”turvaan” eli pois palavasta tilasta sellaisen (palo-)oven taakse, joka pitää savua ja tultakin useita minuutteja. Tämä ei onnistu juoksemalla tunnelissa asemalle, jonne on esimerkiksi kilometri, vaikka juna palaisi tunnelin toisessa päässä, mutta kun sen junan toiselle puolelle ei pääse. Turvaan pääsemistä varten ratatunneleita on kaksi ja niiden välissä on 100 metrin välein hätäpoistumisteitä.
Ratatunneleiden osastointi tarkoittaa sitä, että jos yhdessä tunnelissa palaa, savu ei mene toiseen, sillä silloinhan se toinen tunneli ei olisi enää ”turva”. Tunnelit ovat toisiinsa yheydessä puolenvaihtoraiteilla ja asemilla. Molempiin on tehtävä savutiiviit eristysratkaisut. Laitruiovet ja kattoon asti ulottuva seinä tekevät tämän, mutta eivät ole ainoa ratkaisu. Puolenvaihtoraiteisiin tarvitaan joka tapauksessa raiteen sulkeva palo-ovi, ne samat ovet voidaan laittaa ratatunneleiden päähän asemilla. Silloin ei tarvita palo-osastointiseinää laiturin ja raiteen välissä asemalla. Ja päästään liikennettä haittaavista laituriovista.
Kun kerran junista ei tule kuljettajattomia eikä niitä kuljettajallisinakaan yritetä saada pysähtymään parin kymmenen sentin tarkkuudella, uusilla asemilla ei voi olla laituriovia. Jos on, uudet asemat rajoittavat vuorovälin ja/tai linjanopeuden. Nythän toki juuri vakuutetaan, miten metron suorityskyvyllä ei ole väliksi ja metron käyttö tulevaisuudessa on vähemmän kuin nyt ja siksi voidaan asemia lyhentää. Mutta näitä juttuja ei voi eikä pidä ottaa vakavasti – ainakaan enää. Se on sitten toinen juttu, jos Simens toimittaa 100- ja 200-sarjan junien tilalle uudet kuljettajattomat junat ilman lisähintaa. Mutta vakavasti ei pidä ottaa tällaistakaan heittoa.
Antero
PS: Nykyinen metrotunneli on jo surmanloukku, sillä se ei täytä mitään edellä esitettyjä turvallisuusvaatimuksia. 40 vuotta sitten vaatimukset olivat toiset.