Paitsi että äkkiseltään kuvittelisi Espoolla olevan enemmistö Länsimetro Oy:ssä. Ja joka tapauksessa, Espoon täytyy ratkaisu hyväksyä.
Kyllä, Espoolla on yksinkertainen enemmistö. Mutta ei sillä enemmistöllä voi päättää, että Helsingissä ajetaan alikapasiteetilla. Länsimetro Oy:llä tai Espoon kaupungilla ei ole myöskään yhtään junaa. Joten hallintokulttuurista riippumatta päätösvalta tässä asiassa on oikeasti Helsingissä.
Ja ihan byrokraattisestikin, Helsingin ei tarvitse kysyä mitään Espoolta siitä, minkälaiseksi Helsinki tekee Lauttasaaren aseman. Sen voi tehdä kuuden vaunun mittaiseksi ja jalomielisesti jopa sellaiseksi, että siellä on keskellä yksi raide Espooseen liikennöivälle nysäjunalle – jos Espoo suostuu maksamaan siitä aiheutuvat ylimääräiset kulut.
Hufvudstadsbladet on julkaissut laajan jutun metron ongelmista. Pääasiana on automatisointi, mutta juttu kertoo karusti myös nykyisen metrolinjan turvallisuuspuutteista sekä päätöksentekoprosessin aikana tehdyistä virheistä ja perusteettomasti salatuista asiakirjoista.
http://hbl.fi/lokalt/2012-04-11/sakerhetsbrister-morkades-i-metroaffaren
HBL:n jutusta löytyy nyt myös suomennos:
http://helsinginmetro.posterous.com/muisti-palaa-patkittain
Samasta blogista löytyy myös kiintoisaa taustaa jutulle:
http://helsinginmetro.posterous.com/kavin-sitten-kylassa
Puolustuksella on puheenvuoro aamun Hesarissa. Siemensin ”vastaväite” HS:n pääkirjoitukseen 5.4. löytyy myös netistä:
http://www.hs.fi/paakirjoitukset/Pystymme+automatisoimaan+metron/a1305559710881
Kommentoinkin juttua jo Facebookissa ja toistan tähän saman. En minäkään epäile, etteikö Siemens pysty toimittamaan Helsinkiin automaattimetroa. Kysymys on vain siitä, minkälainen automaatti se on ja mitä se maksaa.
Olen kuullut, että toinen metrojärjestelmätoimittaja on valmis kahteen vaihtoehtoon:
- Tukholman punaisen linjan uudistuksen tapainen jatkuva kulunvalvonta ja tarvittavat junalaitteet kuljettajien ajamiin juniin, hinta 80 M€.
- Kuljettajaton järjestelmä, jossa vanhat Valmetin junat korvataan uusilla, 340 M€. Sisältää myös junat. Vanhaa kulunvalvontaa ei pureta vaan se poistetaan käytöstä kun uudet junat on toimitettu.
Julkisuuteen tihkuneiden salaisten tietojen perusteella yksi Siemensin ratkaisuehdotus lienee ollut 170 miljoonaa lisää jo sovittuun, niin sitten saadaan kuljettajaton automaatti. Kun jo sovittu oli 170 M€, niin päädytään samaan kuin edellä. Eli ehkä Siemenskin on ehdottanut Valmetin junien romuttamista.
Mirva Haltia on jälleen
valottanut tilannetta blogissaan, kiitos taas Mirvalle. Kieltämättä on aika erikoinen tilanne, että tehdään kauaskantoisia päätöksiä, joita ei oikein tee kukaan eivätkä ne kuulu kenellekään. Joskus vuosikymmeniä sitten Suomen politiikassa puhuttiin ajopuuteoriasta. Eli asiat vain ajautuvat johonkin, ei niitä kukaan hallitse. Näinköhän metrojunatkin vain ajautuvat johonkin, kuljettajien hallitsematta.
Antero