HSL:ssä on käytössä arvovalinta siitä, että istumapaikkoja pidetään paljon tärkeämpinä ja arvokkaampina kuin seisomapaikkoja. Eikä tämä ole vain HSL:n arvovalinta, sama arvovalinta tehtiin jo 1970-luvulla, kun tilattiin metrojunia. En tiedä mistään maailmasta metroa, jossa vaunun pinta-ala käytetään yhtä tehottomasti kuin meillä. Tavallinen metrojunan konsepti on pitkittäispenkit seiniä vasten ja muu tila on seisomatilaa.
Busseissa istumapaikkojen arvostus on minusta jopa perusteltua. Bussissa seisten matkustaminen on käytännössä epämiellyttävää tai jopa hankalaa. Se riippuu kuljettajan ajotavasta, mutta myös reitistä ja katujen kunnosta. Siksi busseissa näkee harvoin vapaaehtoista seisten matkustamista. Eli kuten ratikoissa, metrossa ja junissa, että matkustetaan seisten, vaikka istumapaikkoja on vapaana.
Antero