Mutta kun se keskiovi EI OLE sisääntulijoiden ainoa oviKyllähän se keskiovi toimii paremmin sisääntulijoiden ainoana ovena kuin etuovi. Ei ole keskikäytävän ahtainta kohtaa kuristamassa tungosta, vaan auton avarin kohta suoraan ovien sisäpuolella.
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Mutta kun se keskiovi EI OLE sisääntulijoiden ainoa oviKyllähän se keskiovi toimii paremmin sisääntulijoiden ainoana ovena kuin etuovi. Ei ole keskikäytävän ahtainta kohtaa kuristamassa tungosta, vaan auton avarin kohta suoraan ovien sisäpuolella.
Mielenkiintoinen näkemys kieltämättä - niin oliko tuo oma mielipiteesi vai onko taustalla jossain tehty tutkimus?Pääkaupunkiseudulla monet kadut ovat kuin pommitusten jäljilta, mikä aiheuttaa esimerkiksi nivelbussin kääntöpöydälle merkittävästi suurempaa rasitusta kuin keskieurooppalaisissa roudattomissa olosuhteissa. Tampereen nivelbusseille tunnusomaista on ollut kääntöpöydästä talvella kuuluvat erinäiset rahinat ja muut sivuäänet, kun rakenteisiin joutuu esimerkiksi hiekoitushiekkaa ja suolaa.
Nivelbusseja (matalia) on käytössä myös muualla Baltiassa ja Pohjoismaissa vaikka kuinka paljon, joten kaluston käyttökelvottomuus Pohjoisessa ei ehkä ole täysin kiistaton asia.
Mutta todelliset syyt olisi mielenkiintoista tietää.
Pohjolan Kaupunkiliikenne tarjosi 550:lle niveliä
Minkämallisia busseja tarjottiin?
Toisin sanoen on huomattavasti halvempaa tuottaa haluttu kapasiteetti telibusseilla kuin nivelbusseilla, vaikka kuljettajia ja autoja tarvittaan enemmän. Samalla hiljaisen ajan liikenne tulee hoidettua vähemmällä hukkakapasiteetilla.
late- sanoi:Vaikka nivelbussin kapasiteetti on vain 10-20 % suurempi
HSL:ssä on käytössä arvovalinta siitä, että istumapaikkoja pidetään paljon tärkeämpinä ja arvokkaampina kuin seisomapaikkoja. Eikä tämä ole vain HSL:n arvovalinta, sama arvovalinta tehtiin jo 1970-luvulla, kun tilattiin metrojunia. En tiedä mistään maailmasta metroa, jossa vaunun pinta-ala käytetään yhtä tehottomasti kuin meillä. Tavallinen metrojunan konsepti on pitkittäispenkit seiniä vasten ja muu tila on seisomatilaa.Ei pidä paikkaansa. Tavanomaisessa telibussissa on n. 100 matkustajapaikkaa ja tavanomaisessa nivelessä 150. Lisäkapasiteettia on siis karkeasti +50%. Istumapaikkoja tulee lisää se 10-20%, tai ei yhtään, jos ovia on vaikka viisi - mutta onko sitten reilua vertailla 3- ja 5-ovista keskenään - tai yleensäkään korostaa istumapaikkamääriä puhuttaessa linjasta, jolla keskivertomatka on lyhyt ja pitemmät matkat voi taittaa raskasraitein.
HSL:ssä on käytössä arvovalinta siitä, että istumapaikkoja pidetään paljon tärkeämpinä ja arvokkaampina kuin seisomapaikkoja. Eikä tämä ole vain HSL:n arvovalinta, sama arvovalinta tehtiin jo 1970-luvulla, kun tilattiin metrojunia. En tiedä mistään maailmasta metroa, jossa vaunun pinta-ala käytetään yhtä tehottomasti kuin meillä. Tavallinen metrojunan konsepti on pitkittäispenkit seiniä vasten ja muu tila on seisomatilaa.
HSL:ssä on käytössä arvovalinta siitä, että istumapaikkoja pidetään paljon tärkeämpinä ja arvokkaampina kuin seisomapaikkoja. Eikä tämä ole vain HSL:n arvovalinta, sama arvovalinta tehtiin jo 1970-luvulla, kun tilattiin metrojunia. En tiedä mistään maailmasta metroa, jossa vaunun pinta-ala käytetään yhtä tehottomasti kuin meillä. Tavallinen metrojunan konsepti on pitkittäispenkit seiniä vasten ja muu tila on seisomatilaa.
Busseissa istumapaikkojen arvostus on minusta jopa perusteltua. Bussissa seisten matkustaminen on käytännössä epämiellyttävää tai jopa hankalaa. Se riippuu kuljettajan ajotavasta, mutta myös reitistä ja katujen kunnosta. Siksi busseissa näkee harvoin vapaaehtoista seisten matkustamista. Eli kuten ratikoissa, metrossa ja junissa, että matkustetaan seisten, vaikka istumapaikkoja on vapaana.
Antero
HSL:ssä on käytössä arvovalinta siitä, että istumapaikkoja pidetään paljon tärkeämpinä ja arvokkaampina kuin seisomapaikkoja. Eikä tämä ole vain HSL:n arvovalinta, sama arvovalinta tehtiin jo 1970-luvulla, kun tilattiin metrojunia. En tiedä mistään maailmasta metroa, jossa vaunun pinta-ala käytetään yhtä tehottomasti kuin meillä. Tavallinen metrojunan konsepti on pitkittäispenkit seiniä vasten ja muu tila on seisomatilaa.
Ja hyvä näin. Istumapaikoista on pidettävä kiinni hinnalla millä hyvänsä.
HSL:ssä on käytössä arvovalinta siitä, että istumapaikkoja pidetään paljon tärkeämpinä ja arvokkaampina kuin seisomapaikkoja. Eikä tämä ole vain HSL:n arvovalinta, sama arvovalinta tehtiin jo 1970-luvulla, kun tilattiin metrojunia. En tiedä mistään maailmasta metroa, jossa vaunun pinta-ala käytetään yhtä tehottomasti kuin meillä. Tavallinen metrojunan konsepti on pitkittäispenkit seiniä vasten ja muu tila on seisomatilaa.
Busseissa istumapaikkojen arvostus on minusta jopa perusteltua. Bussissa seisten matkustaminen on käytännössä epämiellyttävää tai jopa hankalaa. Se riippuu kuljettajan ajotavasta, mutta myös reitistä ja katujen kunnosta. Siksi busseissa näkee harvoin vapaaehtoista seisten matkustamista. Eli kuten ratikoissa, metrossa ja junissa, että matkustetaan seisten, vaikka istumapaikkoja on vapaana.
Antero
Et kai sinä (ja HSL) sorru yleistämiseen? Eli muka linjalla, jolla keskimääräinen matka on 10 min ja linjalla, jolla se on 50 min pitäisi olla sama suhde istuma- ja seisomapaikkoja?