- Liittynyt
- 14 Heinäkuu 2005
- Viestit
- 5,978
Olen ymmärtänyt että esim kaukoliikenteen suurnopeusjunat olisivat energiasyöppöjä, mutta oikea vertailukohde olisi silloin lentokone eikä bussi.Eikö täällä jo sellaista uutisoitu, että junien energiankulutus on bussien energiankulutusta suurempaa johtuen juuri infrastruktuurin energiankulutuksesta. Länsitunneli lienee niitä
väylähankkeita, jotka varmasti lisäävät energiankulutusta matkustajaa kohden.
Et ole katsonut aikatauluja huolimattomasti, tai jos olet, ei se muuta tilannetta.Olen miettinyt mahdollisuutta etsiä töitä Otaniemen suunnalta. Joukkoliikennereittejä ja -aikatauluja katseltuani olen tullut siihen tulokseen, että Otaniemeen on paljon paremmat yhteydet Helsingistä kuin Espoosta. Tällä perusteella nämä keskustasta säteittäin lähtevät joukkoliikennereitit ovat kunnossa, ja tarvittaisiin nimenomaan parempia kehäyhteyksiä. Toinen todennäköinen vaihtoehto on, että olen katsellut aikatauluja huolimattomasti.
Länsimetro parantaa sisäistä liikennettä sen varren lähiöiden välillä. Nykyiset suorat pikabussit lähtevät aina jostain lähiöstä ja ajavat suoraan Helsinkiin, ilman että ne käy missään muualla. Etelä-Espoon lähiöiden välillä on päässyt vain hitailla ja suht aharvoin kulkevilla "maitolaituribusseilla". Esim matka Matinkylästä Otaniemeen tulee metron myötä lyhenemään n 30 minutista 10 minuuttiin.Metro ei kuitenkaan paranna Espoon sisäistä liikennettä. Ilmeisesti Espoolaiset joukkoliikenteen käyttäjät käyvät töissä Helsingissä?
Joukkoliikennekäyttäjän unelmatyöpaikkoja ovat VR ja RHK: molemmat ovat kaikkien joukkoliikennemuotojen saavutettavissa nyt ja vielä metron rakentamisen jälkeenkin! Muualla työssäkäyvät kulkekoot yksityisautoilla.
Sellaisen käsityksen voisivat tätä foorumia seuraaat ulkopuoliset todella saada.
t. Rainer
(muuten LTKK:sta on valmistunut ainakin 2 jonkin sorttista rautatieharrastajaa, joista ensimmäinen on allekirjoittanut, mutta en tiedä lasketaanko se LTY:ksi)