Espoon kaupunkirata

Finrailin tiedote:

ke heinäk. 31 15:14:00 2024

Rantaradan U-junat alkavat liikennöimään jälleen normaalisti torstaina 1.8.

Rantaradalla Leppävaarasta länteen ollut 5 viikon liikennekatko päättyi maanantaina 29.7., mutta junaliikenne aloitettiin kuitenkin tällä viikolla harvennetusti johtuen työmaiden viimeistelytöistä.

Maanantaiaamusta alkaen kauko- ja Y-junat ovat ajaneet normaalein vuorovälein, mutta L- ja U-junia on liikennöity vain yksi junapari tunnissa. E-junat ovat olleet peruttuna koko viikon.
 
Taas vähän sekava tiedote. Eli ilmeisesti 60 min vv muuttuu 30 minuuttiin mutta E on edelleen peruttu?
 
Juliassa U-juna on merkitty kulkemaan ykköslaitureilta LPV–KLH-välillä kohti Kirkkonummea ja kakkoslaitureilta kohti Helsinkiä. Mikäköhän nyt rajoittaa kapasiteettia? Vai onko rata kunnossa, mutta kuljettajien työvuoroja peruttu sen verran, ettei E-junaa voi vielä ajaa?

Voi tietysti käydä myös sama kuin viime viikonlopun jälkeen, eli Julia näyttää vääriä raiteita huomiselle.
 
Juliassa U-juna on merkitty kulkemaan ykköslaitureilta LPV–KLH-välillä kohti Kirkkonummea ja kakkoslaitureilta kohti Helsinkiä. Mikäköhän nyt rajoittaa kapasiteettia?
Ei mitään. Menin matkustaa raiteilla 2 väärässä suunnassa, mutta testaukset olivat ilmeisesti valmistunut aamuna, niin junani käytin vain raide 1. :rolleyes:
Vai onko rata kunnossa, mutta kuljettajien työvuoroja peruttu sen verran, ettei E-junaa voi vielä ajaa?
Todennäköisesti, kyllä. Voi olla myös, että kapasiteetti oli peruttu Fintrafficin kanssa ja VR:lle ei voi palauta.
 
HSL:n sivuilta löytyy linjajanat matka-aikoineen linjoille 211E, 211U ja 211X. En ollut huomannut noita ennen, mutta voi olla, että ne ovat olleet olemassa jo huhtikuusta lähtien. Dokumentin alaosassa lukee "Pysäkkien väliset matka-ajat ovat noin aikoja ja ne voivat vaihdella...". Vaikka lauseen merkityksen ymmärtää nytkin, HSL:n soisi käyttävän kunnollista suomen kieltä eikä "noin aikoja" -tapaista kapulakieltä.
 
Länsiväylä: Useita vaaratilanteita Kauniaisissa – junankuljettajien nopea reagointi estänyt vakavat onnettomuudet
Radan yli ja junan editse kulkevat ihmiset aiheuttavat vaaratilanteita Kauniaisten asemalla. Espoon kaupunkiradan rakennustyöt ovat tuoneet poikkeusjärjestelyjä asemalla kulkemiseen, mutta ihmisten piittaamattomuus huolettaa urakoitsijaa.
Juttu on maksumuurin takana, joku tilauksen omaava voisi referoida oleellisen. Tapahtuvatko vaaratilanteet laituripolulla vai muualla?
 
Espoon kaupunkiradan rakentamistyöt ovat olleet käynnissä yhtä urakkaa lukuun ottamatta vuoden 2024 alusta lähtien. Espoon keskuksen ja Kauklahden välisen rataosuuden rakentamistöitä ei ole päästy aloittamaan valtion rahoitukseen liittyvän ehdollisuuden vuoksi. Viivästymisellä on vaikutusta hankkeen kokonaisaikatauluun ja koko hankkeen valmistuminen siirtyy arviolta yhdellä vuodella. Leppävaaran ja Espoon keskuksen välinen osuus hankkeesta valmistuu alkuperäisen aikataulun mukaisesti vuoden 2028 loppuun mennessä.



Espoon keskuksen ja Kauklahden välisen osuuden rakentamistyöt oli alun perin tarkoitus teettää helmikuussa 2024 käynnistyväksi suunnitellussa urakassa alueurakka 4 (Espoo–Kauklahti). Espoon kaupunkirata -hankkeelle myönnetyn rahoituksen käytettävyyteen liittyy kuitenkin valtion puolelta asetettu ehto rantaradan lähijunaliikenteen varikon sijainnin ja kaavoituksen käynnistämiseen liittyen. Toistaiseksi ehdon ei ole voitu todeta täyttyneen riittävällä tavalla, jotta Espoo–Kauklahti-urakan työt olisi voitu aloittaa.
Vain vuoden myöhästymisessä on siis edelleen ehtona, että Espoo tai Kirkkonummi osoittaa sijainnin tulevalle varikolle.
 
Voisivatko ne silti ottaa 2028 käyttöön osuuden Leppävaara-Espoo kokonaisuudessan? Väliä Espoo-Kauklahti ei oikeastaan tarvita ilman Länsirataa Espoo-Lohja-Salo. E-junat mahtuvat 2-raiteiselle osuudelle tuolle välille jos ei nopeampien junien määrää lisätä.
Liikenne tuskin kasvaa muutenkaan niin paljon että uutta varikkoa tarvitaan heti.
 
Voisivatko ne silti ottaa 2028 käyttöön osuuden Leppävaara-Espoo kokonaisuudessan?
Näin ymmärtääkseni kerrotaan tuossa päivityksessä.
Väliä Espoo-Kauklahti ei oikeastaan tarvita ilman Länsirataa Espoo-Lohja-Salo. E-junat mahtuvat 2-raiteiselle osuudelle tuolle välille jos ei nopeampien junien määrää lisätä.
Yksi mahdollinen ongelma tuon kanssa on Espoo–Kauklahti-rakennustyöt, jotka saattavat estää vaihdeyhteyden käytön Espoon aseman länsipuolella. Toinen ongelma on häiriöherkkyys. Vaikka kapasiteetti riittäisi, voi olla, että HSL haluaa jatkaa nykyisen kaltaisella perustarjonnalla* ennen kuin kaupunkirata valmistuu Kauklahteen asti. Silloin ei myöskään pitäisi suunnitella uudelleen U-junan asemien liityntälinjojen aikatauluja, kun vuorovälit pysyvät samoina.
*Perustarjonta Leppävaara–Espoo-kaupunkiradan valmistuessa
10min A Helsinki–(hidas)–Espoo
30min E Helsinki–(nopea)–Kauklahti
30min U Helsinki–(nopea)–Kirkkonummi

Liikenne tuskin kasvaa muutenkaan niin paljon että uutta varikkoa tarvitaan heti.
Kapasiteetin puolesta sille ei periaatteessa pitäisi olla mitään tarvetta ennen kuin kaupunkiratojen vuoroväli tihenee nykyisestä, Lentoradan rakentaminen alkaa tai uudet Sm8(?)-junat saapuvat. Jo alkuvaiheessakin se tosin toisi jonkin verran säästöjä liikennöintikustannuksiin, kun aamun vuorovälin tihennys ja illan vuorovälin harvennus voidaan tehdä laitakaupungin päässä.
 
Onko muuten tarkoitus että A siirtyy vain pidemmälle eikä Leppävaara-Helsinki jää mitään omaa junaansa?

Ja eikös jo viime kesän tehty aika paljon myös Espoon länsipuolella.....
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös