Sitten pitäisi saada porttirahastus (tai konduktöörit takaisin) myös lähijuniin, rahastajat takaisin ratikoihin ja runkobusseihin. Ja kaikkea muuta.
Ja ilman muuta lippuautomaatti joka bussiin ja ratikkaan.
Periaatteessa kyllä. Nykymaailmassa
honor system ei vaan enää toimi, jos on koskaan toiminutkaan. Lähijunissahan on tavallaan konduktöörit, ne vaan ei tee siellä yhtään mitään, mikä nyt on niin hullu lopputulema, että vain Höseli voi päätyä sellaiseen. Myös ratikoissa ja busseissa voi olla portit, jotka aukeaa QR-koodilla, mutta Höselin lipuissa se QR on tietysti mahdottomuus.
Mikään järjestelmä ei estä liputtomuutta täydellisesti, mutta nykyinen järjestelmä nykyisine lipunhintoineen suorastaan kannustaa siihen, ja nämä pummiringit ovat siitä hyvä esimerkki. Niille ei voi yhtään mitään – kuinka hullussa maailmassa me elämme?
Höseli taistelee tätä vastaan nostamalla tarkastusmaksun 80 eurosta sataseen, eikä suinkaan tarkastajien määrää lisäämällä. Höselin näkökulmasta loogista, koska puolet tarkastusmaksuista jää joka tapauksessa maksamatta eikä tarkastustoiminta kata edes kulujaan. Mutta pummiringin kannalta tuollakaan ei ole mitään merkitystä. Jos ringissä on nyt 40 henkeä ja kun Höselin tehokas partiotoiminta onnistuu saamaan kolme tarkastusmaksua kuussa aikaiseksi, niin rinkiläisille se kulu on 6 €/kk. Jatkossa rinkiin otetaan 10 henkeä lisää, niin tasapaino säilyy samana.
Väitän, että jos AB-kuukausilippu maksaisi 35 € ja ratikkakertalippu 1,90 €, niin mitään pummirinkejä ei koskaan syntyisi.