Lueskelin Soininvaaran twiittiin tulleita kommentteja aiheesta. Olettaisin, että hänen twitter-seuraajansa eivät ole sieltä ihan nuorimmasta päästä ja niinpä esille eivät ole nousseet skuutit oikeastaan ollenkaan, sen sijaan yllätti, miten moni siellä kertoo kokemuspohjaisia hintoja pseudotaksin käytöstä. Ilmeisesti on niin, että kahden hengen uber/bolt/yango-matka A-vyöhykkeellä maksaa joskus vähemmän, joskus suunnilleen saman verran ja harvoin reilusti enemmän kuin kaksi kertalippua. Niinpä iltarientoihin mennään sitten noilla. En ollut tullut tuota ajatelleeksi, vaikka omassa lähipiirissä olen kiinnittänyt huomiota siihen, miten taksin käyttö on lisääntynyt ja arkipäiväistynyt.
Höselin kannalta on tietysti samantekevää, istuuko se joukkoliikenteestä luopunut kotona vai käveleekö, pyöräileekö, skuuttaileeko vaiko takseilee. Mutta Helsingin kannalta se, että ratikallinen väkeä kulkeekin henkilöautoilla oman kuljettajan ajamana, ei nyt ehkä ole kovin tavoiteltavaa.
Se twiitti on täällä:
https://twitter.com/OsmoSoininvaara/status/1665650547586744323?cxt=HHwWhoC-jaOWyp0uAAAA
Ostin äsken AB-lpun 90 päiväksi. Se maksoi 105. Ryhmä oli ale 2. Palkkatuloilla elävä maksaa noin 210 samasta lipusta. Onko se nyt sitten liikaa?
Ilmeisesti on. Joskin HS puhui nyt lähinnä kertalipuista.
Tässä on vähän sellainen tilanne, että vaikka sinä ja minä kuinka vakuuttaisimme ihmisille, että tuo 210 euroa on ihan hyvä hinta ja oikeastaan 250 euroakin olisi, ja että voihan sitä nyt luopua vaikka yhdestä Lontoon-lennosta, että saa niillä rahoilla kolmen kuukauden bussikortin, niin ei meidän vakuutteluilla ole mitään merkitystä, kun jokainen ajattelee ja toimii itsenäisesti. Nyt ollaan tultu siihen tilanteeseen, että huomattavan moni on itsenäisesti ajateltuaan siirtynyt sieltä joukkoliikenteestä pois, tai ainakin lipunostamisesta. (Siitä meillä ei kai vielä ole tietoa, missä määrin liputtomien matkustajien määrä on lisääntynyt, vai onko.)