Helsingin joukkoliikenne ahdingossa

Olisiko Sipilän teksti ollut sinun mielestäsi parempi jos hän kertoisi siinä että Höseli aikoo poistaa kaikki automaatit?

Kyllä olisi ollut, jos siinä olisi ollut kerrottu mikä HSL:n tulevaisuudensuunnitelma satunnaisen matkalipun hankkimiseksi.
 
Raitiovaunumatkojen vähenemisestä HSL on julkaissut nettiuutisen. HSL teki keväällä kyselyn, jossa asiakkaat kertoivat syitä miksi ovat vähentäneet raitiovaunulla matkustamista. Lipun hinta oli keskeinen tekijä, vaikka muitakin seikkoja tuli esille. Niitä olivat esimerkiksi muuttuneet matkustustarpeet ja raitioliikenteen reittimuutokset. Lisää tutkimuksen tuloksista täällä.
 
Vain 11 % ilmoitti olevansa tyytymättömiä raitioliikenteen nopeuteen ja 13 % piti sitä kolmen tärkeimmän kehityskohteen joukossa. Kuitenkin suurempi osa tuntuu valitsevan bussin tai metron raitiovaunun sijaan, vaikka bussi ei pärjää matkustusmukavuudessa raideliikenteelle ja metroasemille on suhteellisesti pitkät siirtymät, jos matkustaa vaikka vain Rautatieasemalta Hakaniemeen (tai vielä lyhyemmän matkan). Moni vastaajista varmaan pelkäsi, että tyytymättömyys nopeuteen johtaisi yhä useampien pysäkkien poistamiseen, mikä ei olekaan turha huoli, koska muita nopeutustoimenpiteitä Helsingin kaupunki ei vaikuta olevan kiinnostunut tekemään, vaikkei liikennevaloetuuksien kuntoon saaminen olisi ylivoimaisen työläs homma.
 
Taisin itsekin vastata tuohon kyselytutkimukseen ja höpöähän se oli, niin kuin kyselytutkimukset pääsääntöisesti ovat. Totta kait vastasin, että hinta, vaikka lopulta hinta on lähinnä periaatteellinen kysymys, ei se oikeasti vaikuta liikkumiskäyttäytymiseeni. Jos vaikuttaisi, en hurjastelisi 20 litraa satasella kuluttavalla vanhalla ruostekasalla paikasta toiseen.

Helsingissä raitiovaunu palvelee lähinnä kantakaupungissa ja kantakaupunkissa on koronan ja Venäjän hyökkäyssodan eskaloitumisen jälkeen vähemmän toimistotyöläisiä ja turisteja. Lisäksi on potkulaudat, joilla liikkuminen on varsinkin kesäaikaan paljon nopeampaa, mukavampaa ja halvempaa kuin julkisilla. En usko, että kaikki nuorten ja vetreiden skuuttailu on täysin uutta liikkumista, vaan osa siitä on väkisinkin tullut raitiovaunussa istumisen tilalle, luultavasti myös kaupunkipyörillä polkemisen tilalle.

Edellisen myötä oleellinen kysymys, johon HSL:ssä pitäisi miettiä vastaus, on, että mikä on raitiovaunun rooli tulevaisuudessa, kun turistien ja toimistotyöläisten kuljettaminen ei enää täytä vaunuja.

Jos nyt arvaan jotain, niin tämä on HSL:lle ylivoimaisen vaikeaa ja vaikka kioskissa on erikoistuttu uusien linjastokarttojen piirtämiseen, niin se on perustunut lähinnä rakkauteen värikyniä kohtaan, ei strategiseen suunnittelutyöhön.

Joten vinkkinä, että nyt olisi sopiva aika alkaa miettiä kantakaupungin bussirallista luopumista. Tai sopiva aika oli vuosikymmen sitten, mutta nyt raitiovaunuissa on tilaa, joten muutoksen toteuttaminen ei ole ylivoimaisen vaikea rasti.
 
Ilahduttava uutinen, välillä joku halpeneekin:

HS: HSL alentaa lippujen hintoja

Ehkä tuo kahden vyöhykkeen kertalippu sitten höselinkin mielestä meni liian kalliiksi, täälläkin siitä usein valitettu.

Itse toivoisin että jatkossakin vuorokausilippuja saisi viikonloppuisin puoleen hintaan. Se lisäisi ainakin minulla vapaa-ajan hupiajelua, ei merkittävästi kuormittaisi linjoja (muutenkin viikonloppuisin vajaakäytöllä) ja lisäisi ehkä kulttuuripuolen kulutusta alueella.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Aika suloisia veijareita, jos aidosti kuvittelevat, että lippuhinnan laskeminen tölkkipantin verran jotenkin houkuttelisi uusia lipunostajia. :D
 
Aika suloisia veijareita, jos aidosti kuvittelevat, että lippuhinnan laskeminen tölkkipantin verran jotenkin houkuttelisi uusia lipunostajia. :D

Voihan tämä psykologinen temppu jossain määrin toimiakin. Itselläkin varmasti olisi moni tuote tai palvelu jäänyt ostamatta mikäli ensimmäinen merkitsevä numero olisi ollut suurempi.
 
Vaikka osa yrityksistä haluaa toimistoväen useammin toimistolle, ei taida enää olla paluuta viime vuosikymmenen matkustajamääriin ruuhka-aikoina.
Nyt pitää löytää jostain lisää syitä lähteä matkaa joukkoliikenteellä, siis vapaa-aikoina. Onneksi osan isoista yleisötapahtumista pääsylippuun sisältyy mahdollisuus matkustaa tapahtumapaikalle ja takaisin joukkoliikenteellä. Lisäksi osa esikaupunkien ja kehyskuntien museoista ja nähtävyyksistä kertoo nettisivullaan että heille on myös joukkoliikenneyhteys, mutta eivät läheskään kaikki. Myös kuntien matkailusivut mainostavat joukkoliikenteen käyttöä. Mutta... on näkemisen / kokemisen arvoisia paikkoja joihin ei joukkoliikenteellä pääse tai se on todella hankalaa, kuten Kirkkonummen Hvitträsk, Sipoon Sibbegården (sisältö kilpailee Espoon Glimsin kanssa), Siuntion kirkonkylän museo (näyttelyssä on paljon Kirkkonummen vuokra-alueen historiaa). Kuntien matkailusivut kertovat paikoista, mutta miten autottomaan elämäntapaan Hesassa joukkoliikennejärjestelmän opettama kaupunkilainen pääsee kohteeseen? Pääkaupunkiseudulla on ihmisiä joita lähialuematkailu kiinnostaa Toivottavasti HSL'n suunnittelijat ottavat heidätkin huomioon. Tampereen ja Turun seuduilla joukkoliikenne vie kehyskuntien kaukaisimpienkin kohteiden lähelle, vähintään tunneittain. HSL-alueen ulkopuolisten kehyskuntien matkailutoimistot neuvovat auliisti joukkoliikenneyhteyksistä yleisölle avointen nähtävvyksien luo, olen saanut varsinkin Inkoolta aivan loistavaa palvelua.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka osa yrityksistä haluaa toimistoväen useammin toimistolle, ei taida enää olla paluuta viime vuosikymmenen matkustajamääriin ruuhka-aikoina.
Nyt pitää löytää jostain lisää syitä lähteä matkaa loukkoliikenteellä, siis vapaa-aikoina. Onneksi osan isoista yleisötapahtumista pääsylippuun sisältyy mahdollisuus matkustaa tapahtumapaikalle ja takaisin joukkoliikenteellä. Lisäksi osa esikaupunkien ja kehyskuntien museoista ja nähtävyyksistä kertoo nettisivullaan että heille on myös joukkoliikenneyhteys, mutta eivät läheskään kaikki. Myös kuntien matkailusivut mainostavat joukkoliikenteen käyttöä. Mutta... on näkemisen / kokemisen arvoisia paikkoja joihin ei joukkoliikenteellä pääse tai se on todella hankalaa, kuten Kirkkonummen Hvitträsk, Sipoon Sibbegården (sisältö kilpailee Espoon Glimsin kanssa), Siuntion kirkonkylän museo (näyttelyssä on paljon Kirkkonummen vuokra-alueen historiaa). Kuntien matkailusivut kertovat paikoista, mutta miten autottomaan elämäntapaan Hesassa joukkoliikennejärjestelmän opettama kaupunkilainen pääsee kohteeseen? Pääkaupunkiseudulla on ihmisiä joita lähialuematkailu kiinnostaa Toivottavasti HSL'n suunnittelijat ottavat heidätkin huomioon. Tampereen ja Turun seuduilla joukkoliikenne vie kehyskuntien kaukaisimpienkin kohteiden lähelle, vähintään tunneittain. HSL-alueen ulkopuolisten kehyskuntien matkailutoimistot neuvovat auliisti joukkoliikenneyhtyksistä yleisölle avointen nähtävvyyksien luo, olen saanut varsinkin Inkoolta aivan loistavaa palvelua.

Parhaiten tässä varmaan onnistunut Nuuksion järviylängön alueen eri paikat, sinne kulkee bussi hyvin ja nivottu junaan tai suoraan keskustasta. Se onkin jo aikoja sitten tehty joten ehdottamasi paikat ovat varmaan niin uusia historiallisesti HSL-alueella että muutos vaatii aikaa....
 
HSL suunnittelee lippujen hintojen korottamista


Helsingin Sanomat sanoi:
HELSINGIN seudun liikenne (HSL) suunnittelee tuntuvaa korotusta lippujen hintoihin. HSL:n hallitus käsitteli asiaa taloussuunnitelman yhteydessä keskiviikkona.

Jos korotus toteutuu suunnitellusti, liput kallistuvat keskimäärin kahdeksalla prosentilla ensi vuoden alussa.

Se tarkoittaa, että esimerkiksi kahden vyöhykkeen kertalipun hinta nousisi nykyisestä 2,95 eurosta 3,19 euroon.

Helsingin Sanomat sanoi:
On myös mahdollista, että korotuksia tehdään vain osaan lipputyypeistä tai korotukset vaihtelevat.

Helsingin Sanomat sanoi:
Esityksessä HSL:n toimitusjohtajan viransijainen Vesa Silfver perustelee hinnankorotuksia vähentyneellä joukkoliikenteen käytöllä, kun yhä useampi tekee etätöitä.

Lisäksi lukuisat rakennushankkeet ja työmaat haittaavat joukkoliikennettä. Niiden takia HSL:n pitää panostaa korvaavaan liikenteeseen.
Näinhän sitä kannustetaankin käyttämään heikommin palvelevaa joukkoliikennettä. Toki hyvä jos tulevaisuudessa panostaisivat korvaavaan liikenteeseen vähän paaremmin kuin tänä kesänä.
Helsingin Sanomat sanoi:
Virkakunnan mukaan HSL:llä olisi painetta nostaa lippujen hintoja enemmänkin kuin kahdeksalla prosentilla, mutta suurempi nosto voisi heikentää joukkoliikenteen houkuttelevuutta entisestään.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on kyllä "hauskaa". Eli Höseli myöntää että tuote on huonompi kuin ennen ja asiakkaat kaikonneet pysyvästi. Ja oikea ratkaisu tilanteen korjaamiseksi on nostaa tuotteen hintaa. Mikä voisi mennä pieleen?

No, Höseli on tietysti puun ja kuoren välissä. Mitä enemmän kunnat rakentavat joukkoliikenneinfraa, sitä suuremmat kulut kaadetaan Höselin niskaan, koska kuntasopimukset laadittiin alunperin aivan hölmösti. Sitä niittää, mitä kylvää.
 
HSL:llä on nyt kyllä missio hukassa. Liikenne hidastuu ja tukkeutuu koko ajan enemmän ja lippujen hintoja korotetaan. Saako se suosimaan joukkoliikenteen käyttöä?
 
Voihan tämä psykologinen temppu jossain määrin toimiakin. Itselläkin varmasti olisi moni tuote tai palvelu jäänyt ostamatta mikäli ensimmäinen merkitsevä numero olisi ollut suurempi.
Ei ilmeisesti toiminut.
 
HSL:llä on nyt kyllä missio hukassa. Liikenne hidastuu ja tukkeutuu koko ajan enemmän ja lippujen hintoja korotetaan. Saako se suosimaan joukkoliikenteen käyttöä?
Onko tässä oikeasti jotain vaihtoehtoa? Kustannukset nousee koko ajan, eikä kuntia kiinnosta tilanteen ratkaiseminen tai lisärahoitus, niin mitä muuta HSL voi tehdä kuin nostaa lippujen hintaa. Toki palvelutasoa voi leikata, mutta se nyt pahentaisi tilannetta entisestään, kun matkustajamäärät vähenisi
 
Takaisin
Ylös