Vaikka osa yrityksistä haluaa toimistoväen useammin toimistolle, ei taida enää olla paluuta viime vuosikymmenen matkustajamääriin ruuhka-aikoina.
Nyt pitää löytää jostain lisää syitä lähteä matkaa loukkoliikenteellä, siis vapaa-aikoina. Onneksi osan isoista yleisötapahtumista pääsylippuun sisältyy mahdollisuus matkustaa tapahtumapaikalle ja takaisin joukkoliikenteellä. Lisäksi osa esikaupunkien ja kehyskuntien museoista ja nähtävyyksistä kertoo nettisivullaan että heille on myös joukkoliikenneyhteys, mutta eivät läheskään kaikki. Myös kuntien matkailusivut mainostavat joukkoliikenteen käyttöä. Mutta... on näkemisen / kokemisen arvoisia paikkoja joihin ei joukkoliikenteellä pääse tai se on todella hankalaa, kuten Kirkkonummen Hvitträsk, Sipoon Sibbegården (sisältö kilpailee Espoon Glimsin kanssa), Siuntion kirkonkylän museo (näyttelyssä on paljon Kirkkonummen vuokra-alueen historiaa). Kuntien matkailusivut kertovat paikoista, mutta miten autottomaan elämäntapaan Hesassa joukkoliikennejärjestelmän opettama kaupunkilainen pääsee kohteeseen? Pääkaupunkiseudulla on ihmisiä joita lähialuematkailu kiinnostaa Toivottavasti HSL'n suunnittelijat ottavat heidätkin huomioon. Tampereen ja Turun seuduilla joukkoliikenne vie kehyskuntien kaukaisimpienkin kohteiden lähelle, vähintään tunneittain. HSL-alueen ulkopuolisten kehyskuntien matkailutoimistot neuvovat auliisti joukkoliikenneyhtyksistä yleisölle avointen nähtävvyyksien luo, olen saanut varsinkin Inkoolta aivan loistavaa palvelua.