Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Liikenteen jakaminen seutubussien ja muiden bussien välillä olisi haastavaa.Aina osa toivoo lippuhintojen jäädyttämistä palvelutason kustannuksella ja osa taas parempaa palvelua vaikka sitten kalliimmalla - miten molempia ryhmiä saataisiin houkuteltua yhtä aikaa joukkoliikenteen pariin? Voisiko tähän toimia "kahden palvelutason" liput, siis vaikka Perus ja Extra.
Perusliput olisivat hieman nykyisiä lippuja halvempia ja niillä voisi matkustaa kaikilla raitiovaunuilla, lähijunilla, metrolinjoilla ja liityntäbusseilla. 20% kalliimpi Extra-lippu kelpaisi myös lauttoihin, kaukojuniin, seutubusseihin, U-linjoille ja kaupunkipyöriin. Näin saataisiin molemmille asiakasryhmille jotain ja samalla ohjattaisiin kysyntää kalliista liikenteestä halvempiin kulkumuotoihin. Ne jotka haluavat hieman arvokkaammalla seutubussilla sujuvasti kotoa vaihdotta Kamppiin mennä voisivat sen tehdä, jos siis kysyntää tälläiselle "Premium"-palvelulle riittää.
Peruslinjojen käyttöön voisi kannustaa myös vähän halvempi yhden vyöhykkeen lippu. Ehkä ihmisten tulisi valittua helpommin bussi vaikka parin kilometrin kauppareissulle polkupyörän, sähköpotkulaudan tms. sijaan. Nykyinen malli ei oikein kannusta lyhyiden matkojen tekoon julkisilla. Olikohan esim. ratikkalipun lopetuksella miten vaikutusta ratikoiden matkustajamääriin?Aina osa toivoo lippuhintojen jäädyttämistä palvelutason kustannuksella ja osa taas parempaa palvelua vaikka sitten kalliimmalla - miten molempia ryhmiä saataisiin houkuteltua yhtä aikaa joukkoliikenteen pariin? Voisiko tähän toimia "kahden palvelutason" liput, siis vaikka Perus ja Extra.
Perusliput olisivat hieman nykyisiä lippuja halvempia ja niillä voisi matkustaa kaikilla raitiovaunuilla, lähijunilla, metrolinjoilla ja liityntäbusseilla. 20% kalliimpi Extra-lippu kelpaisi myös lauttoihin, kaukojuniin, seutubusseihin, U-linjoille ja kaupunkipyöriin. Näin saataisiin molemmille asiakasryhmille jotain ja samalla ohjattaisiin kysyntää kalliista liikenteestä halvempiin kulkumuotoihin. Ne jotka haluavat hieman arvokkaammalla seutubussilla sujuvasti kotoa vaihdotta Kamppiin mennä voisivat sen tehdä, jos siis kysyntää tälläiselle "Premium"-palvelulle riittää.
Yksi listaus, jota en ole nähnyt vuosikausiin, on nousijakohtainen kustannus per linja. Sieltä vaan karsimaan niitä linjoja, joiden liikenteen järjestäminen on taksihinnoissa ja ylikin. Ei pahenna kokonaistilannetta, vaan tuottaa säästöjä.
Metrolinjat: 3 x kolmen tarkastajan ryhmä.
Raitiolinjat 1-10: 4 x kolmen tarkastajan ryhmä.
Linja 15: 3 x kolmen tarkastajan ryhmä.
Linjat 20/30/40: 3 x kolmen tarkastajan ryhmä.
Linjat 200/300/400/600: 6 x kahden tarkastajan ryhmä.
Linjat 500/510: 3 x kahden tarkastajan ryhmä.
Linjat 520/530: 3 x kahden tarkastajan ryhmä.
Linjat 560/570: 8 x kolmen tarkastajan ryhmä.
Tämä määrä tarkoittaisi kahdessa vuorossa 170 tarkastajaa. Nykyään tarkastajien kokonaismäärä taitaa pyöriä 80-90 välillä. Määrä pitäisi siis vähintään tuplata nykyisestä, jos avorahastuslinjoilla halutaan oikeasti valvoa pummilla matkustamista.
Alkuperäisessä TTS:ssä oli maininta Pohjois-Espoon linjaston karsimisesta. Alkuperäisen tekstin mukaan "Pohjois-Espoon alueella useilla bussilinjoilla yhden nousun kustannus on yli 5 euroa, kun koko HSL-alueen bussiliikenteen keskimääräinen nousun kustannus oli vuonna 2023 noin 2,2 euroa." Heli Halava (vihreät, Espoo) ehdotti, että koko HSL-alueen linjastoa tarkasteltaisiin. Tuo ehdotus hyväksyttiin äänin 9-4.Keskiviikkoisessa kokouksessa olikin juuri vastaehdotuksena vaatimus saada nämä näkyville ja vaadittiin Pohjois-Espoon linjaston karsimista. En tiedä sitten ehdottaneen valtuutetun taustoja, onko itsekkin Pohjois-Espoosta vai oliko kyseessä klassinen "muiden linjat on tarpeettomia" -heitto.
Esimerkiksi Tukholmassa kuukausilippu, joka kyllä kelpaa koko seudulla maksaa 1020 kruunua kuussa, kertalippu maksaa 42 kruunua ja Ruotsissa keskimääräinen palkka oli 2023 481200 kruunua vuodessa. Helsingissä kuukausilippu maksaa 55,5 euroa kuussa, kertalippu 2,95 euroa ja keskimääräinen palkka oli vuonna 2022 Suomessa 44668 euroa vuodessa.Se on kiva, että Hesari näkee vähän vaivaa. Mutta jos haluaisi saada edustavia lukuja, pitäisi oikeastaan verrata keskenään tulotasoa ja lipun hintaa. Vähän sellainen Big Mac -indeksin tyyppinen. Ei se Pekingin lippu ihan noin halpa silloin ole, toisaalta tuollaisessa vertailussa taitaa Höselin lippu nousta vielä kalliimmaksi kuin Oslo/Tukholma.
Todellinen kuukausilipun hinta Helsingissä on 66,6 €. Tuo 55,5 € edellyttää sitoutumista vuoden tilaukseen. Tuonkaltaista alennusta kestotilauksesta ei myöskään taida olla mahdollista kaikkien alennusryhmäläisten saada.Esimerkiksi Tukholmassa kuukausilippu, joka kyllä kelpaa koko seudulla maksaa 1020 kruunua kuussa, kertalippu maksaa 42 kruunua ja Ruotsissa keskimääräinen palkka oli 2023 481200 kruunua vuodessa. Helsingissä kuukausilippu maksaa 55,5 euroa kuussa, kertalippu 2,95 euroa ja keskimääräinen palkka oli vuonna 2022 Suomessa 44668 euroa vuodessa.
Suhteessa keskipalkkaan Tukholmassa joukkoliikenteen kuukausilippu maksaa 69 % enemmän kuin Helsingissä ja Tukholman kertalippu 33 % enemmän. Toki Tukholman alueella on vain yksi vyöhyke, joten lipulla saa enemmän matkustusmahdollisuuksia. Tukholman joukkoliikenne on yksi maailman parhaita kaupunkiseudun kokoluokassa, joka voi myös osin johtua siitä, että korkeammilla lipunhinnoilla lipputuloja tulee enemmän ja toisaalta yhden vyöhykkeen järjestelmä mahdollista samalla lipulla liikkumisen laajalla alueella.
Korjataan luvut 66,6 euron kk-lipun hinnalla: Tukholmassa kuukausilippu on siis 41% kalliimpi ja kertalippu 33% kalliimpi kuin Helsingissä palkkatasoon suhteutettuna.Todellinen kuukausilipun hinta Helsingissä on 66,6 €. Tuo 55,5 € edellyttää sitoutumista vuoden tilaukseen. Tuonkaltaista alennusta kestotilauksesta ei myöskään taida olla mahdollista kaikkien alennusryhmäläisten saada.
Tuota muutosesitystä nimenomaan ei hyväksytty, vaan päätös tehtiin esittelijän ehdotuksen mukaan äänin 9 - 4Alkuperäisessä TTS:ssä oli maininta Pohjois-Espoon linjaston karsimisesta. Alkuperäisen tekstin mukaan "Pohjois-Espoon alueella useilla bussilinjoilla yhden nousun kustannus on yli 5 euroa, kun koko HSL-alueen bussiliikenteen keskimääräinen nousun kustannus oli vuonna 2023 noin 2,2 euroa." Heli Halava (vihreät, Espoo) ehdotti, että koko HSL-alueen linjastoa tarkasteltaisiin. Tuo ehdotus hyväksyttiin äänin 9-4.
Niinpä olikin. Ehdotuksesta äänestettäessä, JAA-ääni on ehdotusta vastaan. Onpa outo järjestelmä.Tuota muutosesitystä nimenomaan ei hyväksytty, vaan päätös tehtiin esittelijän ehdotuksen mukaan äänin 9 - 4
Se on haastavaa, jos sitä ei halua tehdä. Esimerkiksi yksi aika hyvä jakaja olisi nousukohtainen kustannus, jossa vedetään raja johonkin ja kannattavampi liikenne menee halvemman lipun alle ja yli menevä puuhasteluliikenne kallistuu. Rajatapauksia on ja esimerkiksi metron liityntäliikenne voi vaatia esim. kannattavuuden laskennallista tasoittamista metron kanssa, mutta sekään ei sinänsä ole ongelma että metroon jossain liittyvä linja joka on luonteeltaan omakotitaloalueen puuhastelulinja menee kalliin lipun piiriin. ”Metron liityntälinja” pitäisi ymmärtää raskaana runkolinjana joka oikeasti syöttää metroa. Linjastoa voi myös muuttaa niin, että samalla linjalla on selkeästi yksi luonne ja lippuluokka (Sama kalusto voi tietenkin kiertää molempia)Liikenteen jakaminen seutubussien ja muiden bussien välillä olisi haastavaa.
Jos haluaa asua saaressa, on ymmärrettävä että sinne veneily maksaa. Olisivat iloisia, että he ovat ainoita sillattomalla saarella asuvia, joita HSL edes palvelee. Kalliimpi Extra-lippu avaisi myös ovia kalliimman joukkoliikenteen sisällyttämiseksi HSL:n piiriin - siis nykyiset vesibussit Vartiosaareen, Pihlajasaareen ym. ja yöbussit sellaisille alueille, joihin niiden tarjoaminen muuten olisi liian kallista. Varmasti VR ja erinäiset kaukobussifirmat ovat valmiita tekemään diilin oikeudesta paikkojen käyttöön (ilman paikkavarausta). Kaukobusseissa on toki se pieni mutta, että seisovia matkustajia ei oteta mutta samalla tavalla kaupunkibussikin voi olla täynnä ja kysyntää vastaan voidaan tarjota lyhyempiä apulinjoja. Nykytilanne se vasta kallis onkin, kun paikallis- ja kaukoliikennettä ajetaan kymmeniä kilometrejä rinnakkain samoja reittejä.Ottamatta muuten kantaa ehdotukseen, Suomenlinnan asukkaita tuskin voi eristää kalliimmalla Extra-lipulla eriarvoiseen asemaan.
Turisteja, myös kotimaisia sellaisia, saadaan varmasti tällä lisää kuten esimerkit muualta ovat näyttäneet. Vakiokäyttäjiä sen sijaan tuskin tulee lisää, paitsi epäsuorasti kun kynnys kokeilla joukkoliikennettä laskee. Joka tapauksessa erittäin tärkeä uudistus, kun kuljettajallekaan ei voi maksaa. Ajaessani bussia vakituisesti Helsingin ja Nurmijärven väliä viitisen vuotta sitten oli matkustajilla tuolloin mahdollisuus maksaa käteisellä, kortilla ja sovelluksella, kuten nyt täällä Hyvinkäälläkin. Pankkikortti oli näistä ylivoimaisesti suosituin maksutapa.Lisämatkustajia varmaankin saadaan, kun lähimaksu helpottaa lipun ostamista. Lisäksi on suunniteltu (ja ilmeisesti etenemässä kokeiluun pian) lyhyen matkan lippua, jossa parin kilometrin matkan saisi kertalippua halvemmalla
Onhan meillä nytkin kahden värisiä busseja, joissa on eri säännöt ja pysähtymiskäytännöt. Värit voitaisiin kääntää ympäri: oranssit bussit olisivat edullisemmassa luokassa kuten metro ja lähinnä syöttäisivät matkustajia lyhyitä matkoja kerrostalolähiöistä metrolle ja junille.Liikenteen jakaminen seutubussien ja muiden bussien välillä olisi haastavaa.
Eri kommenttipalstoja lukiessa suurin osa joukkoliikenteen käyttäjistä näyttäisi kannattavan yhden vyöhykkeen lippua, vaikka se hieman nostaisikin muita hintoja. Ihmiset ymmärtävät paremmin mallin, jossa matkan hinta korreloisi vahvemmin matkan pituuden kanssa.Peruslinjojen käyttöön voisi kannustaa myös vähän halvempi yhden vyöhykkeen lippu. Ehkä ihmisten tulisi valittua helpommin bussi vaikka parin kilometrin kauppareissulle polkupyörän, sähköpotkulaudan tms. sijaan. Nykyinen malli ei oikein kannusta lyhyiden matkojen tekoon julkisilla. Olikohan esim. ratikkalipun lopetuksella miten vaikutusta ratikoiden matkustajamääriin?
Eli tämä tieto nousukustannuksista on kerätty, mutta sitä ei haluta julkistaa? Eikös HSL:n pitäisi julkisena laitoksena pitää tietonsa avoimena?Alkuperäisessä TTS:ssä oli maininta Pohjois-Espoon linjaston karsimisesta. Alkuperäisen tekstin mukaan "Pohjois-Espoon alueella useilla bussilinjoilla yhden nousun kustannus on yli 5 euroa, kun koko HSL-alueen bussiliikenteen keskimääräinen nousun kustannus oli vuonna 2023 noin 2,2 euroa." Heli Halava (vihreät, Espoo) ehdotti, että koko HSL-alueen linjastoa tarkasteltaisiin. Tuo ehdotus hyväksyttiin äänin 9-4.
Omasta mielestäni se on erittäin tärkeä. Kallis joukkoliikenne syö varoja sieltä, missä samalla rahalla voitaisiin palvella suurempia joukkoja.Tämä nousukohtainen kustannus, mieelestäni täysin absurdi mittaustapa.
On toki tärkeää palvella edes jollain tasolla koko seutua, jotta autoton elämäntapa houkuttelee lisää käyttäjiä. Johonkin on kuitenkin vedettävä raja, jotta kustannukset eivät karkaa mahdottomiksi. Syrjäseutuja ja yksittäisiä museoita varten riittäisi 30 min ruuhka, 60 min päivä ja 2h sunnuntaivuorovälit. Myös kutsubussi olisi vaihtoehto, mutta kustannuksiltaan se vaatisi tälläisen Extra-lipun tai muun tavan, jolla matkustaja korvaisi edes jotain aiheuttamastaan kustannuksesta. Jos haluaa jonnekin johon ei ole mahdollista järjestää kustannustehokasta joukkoliikennettä, voi mennä taksilla. Jos kunta haluaa tarjota joukkoliikennettä johonkin mihin se on kalliimpaa kuin taksilla ajelu, olisi loogisinta antaa matkustajille korvaus taksimatkasta. Samalla tavalla syrjäisimpien kolkkien koulumatkat hoidetaan kunnan maksamalla taksilla, koska se on halvempaa kuin ajaa isommalla autolla tyhjiä penkkejä ympäri pitäjiä. Taksissa on se etu, että silloin kuin matkustajia on kyydissä nolla, on myös kustannus veronmaksajille nolla.Kun HKL hoiti yhteistariffiliikenteen, pääsi edulisella näyttölipulla matkustamaan Helsingissä, silloin jo moni kerrostaloasukas luopui omasta autosta. Myöhemmin YTV ja HSL saivat lisää kuntia tähän näyttölippujärjestelmään mukaan. Mutta.... Seudulla on alueita jonne jooukkoliikenteellä matkustaminen on lähinnä koululaiskuljetuksia ja työmatkoja palvelevaa. On täysin unohdettuettä autottomaan elämäntapaan tottunut asukas voisi käydä tapaamassa tuttuaan kehyskunnassa, voisi haluta käydä museossa, mutta joukkoliikene ei ole toimiva vaihtoehto tai se puuttuu kokonaan. Pahimpana putteena on Vitträskin muso, jonne ei kulje bussi, läheinen rautatien seisake on lakkautettu. Vai haluavatko joukkoliikenteen suunnittelijat että pari - kolmekymmentä vuotta ajamatta ollut tarttuu rattiin?
Vertaan tätä tilannetta Tukholman lääniin jossa olen käynyt joukkoliikenteellä todella syrjaseuduillla katsomassa näkemisen arvoisia kohteita, yleensä linjaliikenteellä, joskus kutsullikennepohjaisella liityntälinjalla avustettuna. Sama koskee myös Föli-aluetta Turun seudulla, ei ongelmia joukkoliikenteen kanssa. ihmettelen että Helsingin seudulla tämä ei toimi. Miksi?
Hyvä ehdotus, kannatetaan! Tämä ei silti muuta suoraan sitä tosiasiaa, että kalliin joukkoliikenteen järjestäminen kaatuu veronmaksajien piikkiin ja on pois suurien massojen kustannustehokkaamman joukkoliikenteen järjestämisestä. Kunta maksaa viulut joka tapauksessa, mutta ehdottamasi malli olisi reilumpi jako kuntien kesken ja antaisi niille enemmän oikeuksia päättää omasta palvelutasostaan.Aikaisemmissa keskusteluissa olen heittänyt tähän ilmoille sellaista ratkaisua, että päätetään jonkinlainen raja, jonka kohdalla Höselin ja kunnan vastuuta muutetaan. Siis niin, että Höseli järjestää liikenteen omalla toimialueellaan kaikkiin niihin paikkoihin, joissa se on järkevää. Mutta sitten nämä hirvittävän kalliiksi tulevat tyhjänä ajavat bussit siirretään kuntien vastuulle. Ovat edelleen Höselin liikennettä, mutta kunta päättää volyymin ja maksaa laskun. Höseli voi tehdä ehdotukset, suunnitella liikenteen kunnan ohjeiden mukaisesti ym. mutta maksaja olisi kunta suoraan.
Silloin nämä maaseudun matkakohteet ja niiden saavutettavuus eivät olisi kiinni kasvottomasta Pasilan toimistotalosta vaan siitä omasta lähikunnasta. Jos kohde on kunnalle tärkeä, niin eiköhän silloin löydy maksaja liikenneyhteyksillekin. (Maksaja voi myös olla tämä kohde itsekin, jos se kokee sen järkeväksi ja tekee kunnan kanssa asiasta diilin.)