https://yle.fi/a/74-20179380 HSL:n lipunhinnat nousemassa rajusti – Helsingin uusi valtuutettu Alma Tuuva (vas.) haluaa maksuttoman joukkoliikenteen.
HSL:n joukkoliikenteen hinnat uhkaavat nousta vuosi vuodelta. Se on päinvastoin kuin mitä moni kaupunginvaltuutettu lupasi vaalikampanjassaan.
HSL suunnittelee yli kuuden prosentin korotusta ensi vuonna.
Jos kaikki lähivuosille esitetyt korotukset toteutuvat, AB-vyöhykkeen kuukausilippu maksaisi lähes 90 euroa vuonna 2028. Kertalipun hinta hipoisi neljää euroa.
Kaupunkiympäristölautakunnan hyväksymässä lausunnossa HSL:lle on mukana ehdotus uusista lipputyypeistä lyhyille matkoille.
Mallia HSL voisi ottaa esimerkiksi Berliinin julkisesta liikenteestä, jossa on käytössä enintään kolmen pysäkinvälin lippu, ”Kurzstrecke”. Sen hinta on 2,60 euroa, kun normaali, yhdensuuntainen kertalippu maksaa 3,80.
HSL kokeili alkuvuodesta lyhyen matkan lippua rajatulle käyttäjäjoukolle. Kokeilun tulosten analysointi on kuitenkin vielä kesken.
Helsingin kaupunginhallitus otti maanantaina lausunnon hyväksynnälle aikalisän.
Vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtajan Amanda Pasasen mukaan Helsingin lausunnossa on oikeansuuntaisia toimia. Helsingin pitää silti vihreiden mukaan maksaa HSL:lle lisää, että joukkoliikenteen hinta saadaan pidettyä kurissa.
Helsinkiläisten rahoja ei voi ohjata suoraan helsinkiläisten eniten käyttämän AB-vyöhykkeen lipunhintoihin.
– Näen kuitenkin tärkeänä, että Helsinki ottaa tiukan kannan, että lipunhinnat eivät saa nousta. Näin Helsinki voi painostaa HSL:ää ja jäsenkuntia, Pasanen sanoo.
Pasasen mukaan joukkoliikenteen hinta on jo ylittänyt helsinkiläisten kipurajan. HSL nosti lipunhintoja tämän vuoden alussa keskimäärin kahdeksalla prosentilla.
Helsinki esittää myös, että kuntien korvaukset ratojen rakentamisesta erotettaisiin HSL:n budjetista.
HSL:n hallituksen uusi helsinkiläinen puheenjohtaja Mirita Saxberg (kok.) sanoo, että myös muut HSL-kunnat haluavat järjestelmään muutoksia.
Esimerkiksi Espoo hyötyy metroradan tuomasta arvonnoususta, mutta laskuttaa samalla HSL:ltä suuria infrakorvauksia.
Espoon laskuttama summa on tänä vuonna yli 108 miljoonaa euroa.
Se ei ole Saxbergin mukaan tasapuolista jäsenkunnille ja niiden veronmaksajille.