339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,499
Rattivaunu sanoi:Valitettavasti siten, että se on yksi harvoja nykyisistä raideyhteyksistä, joita uhkaa lakkauttaminen.
Vaikka keskustelu ykkösestä jatkuu toisessa topikissa, niin tähän aiheeseen liittyen sanoisin seuraavaa nimenomaan tässä topikissa:
Koskelantien risteyksen pohjoispuolinen Käpylä Mäkelänkadun varrella ja Pohjolankadun korttelit todennäköisesti voisivat kyllä elättää yhden raitiolinjan, mutta tuo alue on Helsingissä ainoa, jossa raitiovaunu häviää kilpailun bussille. Miksi näin?
Muilla pääsuunnilla (Hämeentie, Mannerheimintie, Paciuksenkatu) on Mäkelänkatuun verrattavissa oleva tiheä bussiliikenne, mutta siitä huolimatta matkustajat käyttävät raitiovaunua. Yhdessä paikassa tämä on jopa tutkittu: Hämeentiellä Intiankadun risteyksen kohdalla 80% joukkoliikenteen käyttäjistä valitsee raitiovaunun, vaikka sen pysäkille on pidempi matka ja vaikka se on busseja hitaampi. Molemmilla pääsee Sörnäisiin, Hakaniemeen ja Rautatientorille.
Käpylän suunnalla ongelma tuskin johtuu ykkösen Kallion-reitistä. Se on yhtä nopea tai nopeampi kuin Hämeentie. Tästähän Rattivaunu teki taannoin empiiristä tutkimustakin. Pääongelma on se, ettei raitiovaunu kulje sinne, minne ihmiset ovat menossa, vaan jää syrjään turistien Kauppatorille. Kaupunki muuttuu, keskusta siirtyy, mutta ykkönen ei ole siirtynyt sen mukana. Miksi näin on? Syitä voimme vain arvailla. HKL on ollut haluton muuttamaan linjan 1 reittiä paremmaksi.
Mielenkiintoinen kysymys on myös tuo edellä mainittu kulkutavan valinta ja tottumuksen merkitys. Vaikka ykkönen kulkisi ydinkeskustaan, niin todennäköisesti bussimatkustajat kulkisivat edelleen niillä samoilla busseillaan, joilla ovat kulkeneet tähänkin asti. Siksi kai Arabiassakin käytetään ratikkaa, vaikka bussipysäkki on lähempänä ja bussi on nopeampi. Ratikkaan ollaan siellä totuttu, eikä viitsitä nähdä vaivaa uusien kulkuyhteyksien selvittämiseksi.
Tuota tottumushommaa olisi mielenkiintoista vertailla Espoon suunnalla. Jos länsimetro rakennetaan, niin olisi mielenkiintoista tehdä niin, että bussilinjat säilytettäisiin täsmälleen nykyisenkaltaisina. Lisäksi liityntälinjat metroasemille ja metro. Sitten katsottaisiin esim. puolen vuoden päästä, että miten ihmiset matkustavat uudessa tilanteessa. Tuloksia voidaan vain arvailla. Älkääkä nyt ottako tätä liian tosissaa, ei rahaa kannata hukata kahden rinnakkaisen järjestelmän ylläpitoon, mutta olisihan se jännä nähdä miten kävisi.