Vs: Helsingin metron "esihistoriasta"
Minusta lankapuhelimen ja kirjoituskoneen katoamisessa ei ole varsinaisesti kysymys tarpeen katoamisesta. Lankapuhelin ja kirjoituskone ovat kadonneet, koska puhelinta on kätevämpi käyttää ilman johtoa ja tietokone-tulostin yhdistelmä on kirjoituskoneeseen verrattuna ylivertainen tekstintuottoväline.
Nykyisentyylisen henkilöauton korvautuminen vaatisi merkittävästi parempaa liikkumisjärjestelmää. Jos minun pitää kuvitella tuollainen järjestelmä, se voisi perustua eri kokoisiin automaattiajoneuvoihin. Ei ole mitenkään mahdotonta kuvitella tilannetta tulevaisuudessa, jossa autojen kuljettaminen on ihmisiltä kielletty, koska se aiheuttaa niin paljon onnettomuuksia. Sen tilalla olisi osin nykytyyliseen massojen joukkoliikenteeseen ja osin kutsuliikenteeseen perustuva automaattiajoneuvojärjestelmä.
Tuohon toki kuluu aikaa.
Todellinen hinta on minusta usein hyvin suhteellinen käsite ja myös poliittinen valinta. Varsin halpa liikkuminen on esimerkiksi Suomessa mahdollistanut paljon kaupunkeja ja taajamia. Raju liikkumisen hinnan nousu muuttaisi yhä suuremman osan alueista periferiaksi ja väestö pakkautuisi nopeammin suuriin kaupunkeihin.
Sinänsä näen kaupungistumisen pääasiassa positiivisena ilmiönä, mutta esimerkiksi Kainuun tyhjentymisen nopeuden kiihtyminen nykyiseltä noin 10% vuosikymmenessä vaikka 20 % vuosikymmenessä tasolle olisi kuitenkin hyvin radikaali kehitys. Liikkumisen hinta on käsittääkseni erittäin merkittävä tekijä väestön sijoittumisessa ja merkittävästi myös poliittinen kysymys.
En olisi kovin ehdoton autoilun tulevaisuuden ennustamisessa. Moniko olisi 1970-luvulla uskonut kirjoituskoneiden ja lankapuhelinten katoamiseen. Ja on monelaisia hyödykkeitä ja palveluita, jotka ovat olleet jokapäiväisiä ja laajalle levinneitä, mutta ovat kuitenkin tulleet ja menneet.
Minusta lankapuhelimen ja kirjoituskoneen katoamisessa ei ole varsinaisesti kysymys tarpeen katoamisesta. Lankapuhelin ja kirjoituskone ovat kadonneet, koska puhelinta on kätevämpi käyttää ilman johtoa ja tietokone-tulostin yhdistelmä on kirjoituskoneeseen verrattuna ylivertainen tekstintuottoväline.
Nykyisentyylisen henkilöauton korvautuminen vaatisi merkittävästi parempaa liikkumisjärjestelmää. Jos minun pitää kuvitella tuollainen järjestelmä, se voisi perustua eri kokoisiin automaattiajoneuvoihin. Ei ole mitenkään mahdotonta kuvitella tilannetta tulevaisuudessa, jossa autojen kuljettaminen on ihmisiltä kielletty, koska se aiheuttaa niin paljon onnettomuuksia. Sen tilalla olisi osin nykytyyliseen massojen joukkoliikenteeseen ja osin kutsuliikenteeseen perustuva automaattiajoneuvojärjestelmä.
Tuohon toki kuluu aikaa.
Sitten kun käyttäjä joutuu maksamaan autoilusta sen todellisen hinnan, sen suosio tulee romahtamaan. Saman tulee aiheuttamaan se, että tilalle tulee tarjolle korvaava ja oikeasti kilpailukykyinen palvelu.
Todellinen hinta on minusta usein hyvin suhteellinen käsite ja myös poliittinen valinta. Varsin halpa liikkuminen on esimerkiksi Suomessa mahdollistanut paljon kaupunkeja ja taajamia. Raju liikkumisen hinnan nousu muuttaisi yhä suuremman osan alueista periferiaksi ja väestö pakkautuisi nopeammin suuriin kaupunkeihin.
Sinänsä näen kaupungistumisen pääasiassa positiivisena ilmiönä, mutta esimerkiksi Kainuun tyhjentymisen nopeuden kiihtyminen nykyiseltä noin 10% vuosikymmenessä vaikka 20 % vuosikymmenessä tasolle olisi kuitenkin hyvin radikaali kehitys. Liikkumisen hinta on käsittääkseni erittäin merkittävä tekijä väestön sijoittumisessa ja merkittävästi myös poliittinen kysymys.
Viimeksi muokattu: