Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Onko kompassitaso rakennettu samaan aikaan asematunnelin kanssa (60-luvulla) vai lisättiinkö se vasta metroa rakennettaessa?
Kyseessähän on ns. U-metron haara, jota on myös kaavailtu Pisaran käyttöön.Metrotunnelista tosiaan erkanee ties mitä tynkäaihioita. Täysi listaus niistä, niihin liittyneistä aikansa suunnitelmista ja nykytilanteesta olisi ihan hauskaa luettavaa.
Nykyinen metrorata linjattiin mistä se menee nyt melko myöhään, ja toisessa kuvassa oleva Krunikan haara taitaa olla lähestulkoon siinä missä "eteläinen" metroratalinjaus olisi mennyt. Se linjaus ei olisi mennyt päärautatieasemalle vaan Espalle.
Sisältyykö käsitteeseen "metro" myös asemat (ylläpitokustannuksineen) ja liityntäbussit (liikennöintikustannuksineen)? Pitäisi sisältyä, sillä metron vaihtoehto, pikaratikka, ei asemia eikä liityntäbusseja tarvitse.No on se metro vaan niin merkillinen, ja varmaan siksi jatkuvasti suosion huipulla joukkoliikenteen käyttäjäkyselyissä, sekä tietenkin halvinta liikennöidä.
No tästä voinemme kaikki olla yhtä mieltä.Ratikoiden tulee kulkea vähintään 10km nykyistä keskinopeutta nopeammin
Kukaan tuskin täällä kiistää sitä, että metro on tasaisesti ja mukavasti liikkuva kulkuneuvo, joka on hyvä väline reittinsä varrella ja välittömässä läheisyydessä liikkuville käyttäjille. Asia näkyy myös tutkimuksissa. Entä sitten? Jokaisen pitäisi ymmärtää, että joukkoliikenne on kokonaisuus, jonka kaikkien osien on oltava toimivia ja laadukkaita, eikä yhden osan hehkutus ja propagointi ratkaise kokonaisuuden ongelmia. Eikä metrolla pystytä hoitamaan kuin pieni osa seudun asukkaiden liikkumistarpeista.No on se metro vaan niin merkillinen, ja varmaan siksi jatkuvasti suosion huipulla joukkoliikenteen käyttäjäkyselyissä, sekä tietenkin halvinta liikennöidä.
Jouni Kiviniitty on tehnyt poliittisen historian gradun aiheesta "Miksi metro ei kulje Munkkivuoreen? Poliittis-historiallisia näkökulmia Helsingin metrosuunnitelmiin vuosina 1955 - 1969". Onko kukaan vielä saanut tätä käsiinsä?
Näin siitä sanotaan: "Vain tiivistelmä. Opinnäytteiden arkistokappaleet ovat luettavissa Helsingin yliopiston kirjastossa. Hae HELKA-tietokannasta (http://www.helsinki.fi/helka/index.htm)."
Eli jos oikein ymmärrän, ilmeisesti Kaisaniemessä voisi tuota käydä lueskelemassa jos vaan sattuu huvittamaan. Siellä on huomattavan iso ja laadukas kirjasto, eikä sinne pääsyä ole keneltäkään kielletty.
Näin siitä sanotaan: "Vain tiivistelmä. Opinnäytteiden arkistokappaleet ovat luettavissa Helsingin yliopiston kirjastossa. Hae HELKA-tietokannasta (http://www.helsinki.fi/helka/index.htm)."
Eli jos oikein ymmärrän, ilmeisesti Kaisaniemessä voisi tuota käydä lueskelemassa jos vaan sattuu huvittamaan. Siellä on huomattavan iso ja laadukas kirjasto, eikä sinne pääsyä ole keneltäkään kielletty.