vristo
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 4,139
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Mielenkiintoista, löytyykös se rappari jostain?
Kiitoksia tiedosta, tarkastelu toivottavasti sisältää myös harkintaa siitä että voiko niitä valoja poistaa kokonaan. Hesari ja Flemari tulee hakematta mieleen.Ei löydy vielä. Työn viimeistely on kesken ja valmistuu tämän kuun aikana. Työtä jatketaan samantien liikennevalotarkasteluin ja niiden tulokset raportoidaan samassa raportissa tai erikseen, kuitenkin niin, että molemmat selvitykset julkaistaan yhtäaikaisesti. Tällöin elettäneen talvea 2011.
Eli siis suomeksi katua haluttaisiin leventää sen verran että ne pysäköintipaikat mahtuu siihen tämänkin jälkeen? Joskus noita laskellut, tuo on yksi niistä harvoista paikoista jossa omat kaistat kyllä oikeasti syö paljon paikkoja.HS Omakaupunki sanoi:Kallein työkohde 8:n reitillä on ratikkakaistojen rakentaminen Helsinginkadulle Sturenkadun ja Urheilutalon välille. Vaikka omat kaistat parantaisivat ratikan luotettavuutta olennaisesti, urakkaan ei ryhdytä ennen koko kadun perusparannusta.
Työtä jatketaan samantien liikennevalotarkasteluin ja niiden tulokset raportoidaan samassa raportissa tai erikseen
Kiitoksia tiedosta, tarkastelu toivottavasti sisältää myös harkintaa siitä että voiko niitä valoja poistaa kokonaan. Hesari ja Flemari tulee hakematta mieleen.
Eli siis suomeksi katua haluttaisiin leventää sen verran että ne pysäköintipaikat mahtuu siihen tämänkin jälkeen? Joskus noita laskellut, tuo on yksi niistä harvoista paikoista jossa omat kaistat kyllä oikeasti syö paljon paikkoja.
Tuon voisi muuten minusta tehdä kertapäätöksenä koko kaupungissa. Eli yksinkertaisesti päätetään että erillisiä jalankulkijavaloja raitiotien yli ei tarvita. Alueilla jossa nopeus on riittävän pieni (Aleksi nyt lähinnä) sekä pysäkkien kohdalla suojatiet yksinkertaisesti poistetaan, mikä ei muuta jalankulkijoiden käytöstä mitenkään käytännössä. Muilla paikoin ne korvataan varoitusvaloilla.Minua on alkanut pännimään viimeaikoina suuresti jalankulkuvalot raitioteiden poikki. Järjestäen kaikki voitaisiin poistaa tai vähintään korvata saksalaistyylisillä (myös Munkkiniemen puistotieltä löytyvillä) vilkkuvaloilla. Eli sellaisilla, jotka toimivat, eikä epäonnistuneilla VAROVA -valoilla.
On vain idioottimaista pitää tavallisia jalankulkuvaloja raitioteilla, kun raitiovaunut joutuvat pysähtymään suojatien eteen, jossa ei ketään näy ja vastaavasti jalankulkijat kuitenkin kulkevat päin punaisia.
Toivon suuresti, että tämä on huomioitu raportissa, sillä turhien jalankulkuvaloissa pysähdysten poistaminen tuo merkittäviä aikasäästöjä.
Tuon voisi muuten minusta tehdä kertapäätöksenä koko kaupungissa. Eli yksinkertaisesti päätetään että erillisiä jalankulkijavaloja raitiotien yli ei tarvita.
Jos kyse on tästä:Tämä yksinkertainen päätös pitäisi tehdä Liikenne- ja viestintäministeriössä. Yhtenäisenä jatkuvat ylitykset on ohjattava joko kokonaan tai ei lainkaan. Tämä on yksiselitteisesti kirjattu joko lakiin tai asetukseen ja perusteluna juurikin raitiotiet. Ennen näin ei tehty.
Pyrkimyksenä on muuttaa tätä ja joukkoa muita raitioteitä koskevia säädöksiä. Lainsäädännön muuttaminen on kuitenkin hidasta. Poikkeuksena ehkä kansalaisoikeuksien rajoittaminen. Joka tapauksia otan vastaan ehdotuksia ratikoita koskevien määräysten muuttamiseksi. Kaikki pitäisi viedä käsittelyyn yhtenä pakettina.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1990/19900552Liikenneministeriön päätös tieliikenteen liikennevaloista sanoi:23 §
Milloin liikennevaloilla ohjatun suojatien jatkeena on raitiotien ylityskohta, on liikennettä myös siinä ohjattava liikennevaloin.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267Tieliikennelaki 50 § 2. mom. sanoi:Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella annetaan tarpeelliset säännökset liikennemerkeistä ja muista liikenteen ohjauslaitteista sekä niiden käytöstä. Liikenne- ja viestintäministeriö voi kokeilutarkoituksessa vahvistaa käytettäviksi valtioneuvoston asetuksesta tai liikenne- ja viestintäministeriön asetuksesta poikkeavia liikenteen ohjauslaitteita.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2001/20011012Liikenne- ja viestintäministeriön asetus tieliikenteen liikennevaloista 22 § sanoi:Jalankulkijaopastin sijoitetaan kulkusuunnassa suojatien tai välittömästi opastimen tarkoittaman tien osan taakse, ja sen tulee näkyä koko suojatielle tai opastimen tarkoittamalle tien osalle.
Jos tien ylitys on järjestetty useassa osassa, eri osia koskevat valo-opastimet sijoitetaan peräkkäin samalle puolelle suojatietä.
Liikenne- ja viestintäministeriön asetus tieliikenteen liikennevaloista 18 § sanoi:Käytettäessä liikennevaloja muun kuin risteykseen liittyvän suojatien kohdalla, raitiotien tasoristeyksessä taikka paikassa, jossa ajoneuvoliikenteen suunnat risteävät keskenään muualla kuin risteyksessä, on soveltuvin osin noudatettava tässä luvussa olevia säännöksiä.
Eli onko se nyt tullut joltain ihan lakimieheltä lausuntona että suojatievalojen pitää olla yhtenäiset, vai onko tämä vaan joku maallikkotulkinta?
Suojatien porrastaminen saattaisi sen sijaan onnistua.
Tarkoitin sitä että onko niiden valojen pakko oll yhtenevät risteyksen läpi, eli voidaanko jalankulkijoille näyttää punaista kiskojen ja vihreää ajoradan yli? Eli ei tämmöistä minusta missään tuossa lue, tätä ilmeisesti tarkoittaa porrastus.Itsepä tuon päätöksen tänne kirjasit. Kieltämättä se on näköjään "vain" päätös eli teoriassa muutettavissa lyhyellä kaavalla. Päätöksen takana on kuitenkin nimenomaisesti Kansallismuseon pysäkin eteläisen suojatien aikaisempi ohjaus, jossa ei ollut ratikoiden suojatievaloja. Eli ministeriössä on tietoisesti päätetty, että näin halutaan toimia. Päätöksen muuttaminen vaatii silloin ministeriön kannan muuttamista. Se ei onnistu vähäisin perusteluin.
Ei ollut tarkoitus vähätellä homman vaikeutta.Liikennemääräysten ja lainsäädännön muutosten hakemisen vakiomenettelyyn kuuluu ulkomaisten käytäntöjen kartoittaminen. Prosessi pitää vain saada käyntiin. Monen muun asian lisäksi olen tätäkin yrittänyt tänä vuonna edistää.
Tarkoitin sitä että onko niiden valojen pakko oll yhtenevät risteyksen läpi, eli voidaanko jalankulkijoille näyttää punaista kiskojen ja vihreää ajoradan yli?