Tarkoitin sitä että onko niiden valojen pakko oll yhtenevät risteyksen läpi, eli voidaanko jalankulkijoille näyttää punaista kiskojen ja vihreää ajoradan yli? Eli ei tämmöistä minusta missään tuossa lue, tätä ilmeisesti tarkoittaa porrastus.
Tätä en ymmärtänyt ensin oikein. Ei tosiaan ole pakkoa näyttää samaa eikä aina näytetäkään. Pääsääntöisesti jalankulkua kuitenkin suositaan suunnittelemalla ylitykset yhtenäisiksi. Tähän liittyy myös turvallisuusnäkökohta eli keskenään samanlaisten peräkkäisten jalankulkuopastimien (valojen) kesken on olemassa sekaannuksen vaara. Sen takia kiskosuojateillä on varova-kokeilussa normaalista poikkeava opastin. Samasta syystä valojen jättäminen kokonaan pois kiellettiin. Oletuksena oli, että jalankulkija katsoo sitten seuraavaa opastinta.
Rajoittavana suunnitteluperiaatteena jalankulkijoiden ylityksissä on ns. takuuvihreä eli valon vaihtuessa vihreäksi kadun yhdessä reunassa yhtenäistä vihreää riittää liikennevaloihin määritellyn normaalin kävelynopeuden puitteissa koko kadun yli. Tämä sitoo pitkässä ylityksessä valoja pitkään. Juuri tässä on myös suurin turvallisuusongelma, jos kerran vihreiksi muuttuneita jalankulkijoiden valoja alettaisiin lähestyvän vaunun takia äkisti vaihtaa punaisiksi. Takuuvihreän toiminnan näkee hyvin vaikkapa Ylioppilastalon suojatiellä, jossa ensimmäiseksi punaiseksi vaihtuu raitiotien ylitys. Varovan avulla olisi tarkoitus voida joustaa takuuvihreästä vähemmän vilkkailla suojateillä. Sen takia punainen näkyy ja kuuluu korostetusti.
Yhtenäisestä ohjauksesta pidetään erityisesti kiinni vilkkailla suojateillä, vaikka syntyisi hölmöjä tilanteita. Esimerkkinä toimii Kaivokadun ratikkapysäkin länsipää. Asema-aukion puoleisen ajoradan ylitys on jalankulkijoille usein punaisena, vaikka autot on pysäytetty edellisen suojatien kohdalle. Syynä ratikoiden etuus, joka estää kiskosuojatien ylityksen sallimisen ja siten sitoo koko ylityksen punaiseksi. Tähän tosin liittyy olennaisesti se, että länsipäätä ohjataan Kaivokadun ja Mannerheimintien risteykselle alisteisena ja itäpäätä taas itään päin sidottuna.
Elmon mainitsemasta eri aikaan vaihtumisesta vielä sen verran, että yleensä näissä paikoissa ei tarvitse pysähtyä keskelle, jos kävelee valo-ohjelmoinnissa käytettävää vakiovauhtia eli aika hitaasti. Esimerkkipaikkan tällä kertaa Postikadun ylittävä suojatie Kaivokadun risteyksessä Sokoksen puolelta lähdettäessä.
Porrastus tarkoittaisi tosiaan Elmon arvelemaa siksakkia. Näissä on ongelmia tilankäytön, ulkonäön ja jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kulun haittaamisen kannalta. Joihinkin paikkoihin siksak sopisi silti hyvin ja yhtä on tarkoitus kasilinjalle ehdottaakin.