- Liittynyt
- 2 Elokuu 2007
- Viestit
- 667
Miten tämä eroaa varovasta? Varovan valo ei vilku, mutta muuten?
Varovan kankeus on ainakin minun mielestäni siinä, etteivät ne toimi niin kuin niiden pitäisi: eli raitiovaunu voisi ohittaa suojatien vauhtia hidastamatta. Kansallismuseolla on aivan tavallista, että ratikka joutuu reilusti hidastamaan ja usein myös täysin pysähtymään ennen pääsyään pysäkille. Varovan helmi-järjestelmään perustuva tilaus- ja kuittaussysteemi toimii sitä huonommin mitä useampia vaunuja lähestyy pysäkkiä samanaikaisesti (ja tämähän on Manskulla yleistä). Vastakkaisiin suuntiin menevien vaunujen tilaukset ja kuittaukset menevät helposti ristiin ja tuloksena on koomisia tilanteita, joissa viereisten kaistojen autoliikenteelle näytetään vihreää mutta ratikalle ässää. Varova-valot on myös ohjelmoitu kuin tavalliset suojatievalot eli jalankulkijoille tarjotaan tietyissä kierron vaiheissa joka tapauksessa vihreää vaikka sellaista ei varova-valoissa periaatteessa edes ole. Eli mielummin yksinkertainen varoitusvalo lähestyvästä vaunusta tai sitten Varovan tunnistusjärjestelmää pitäisi kehittää idioottivarmaksi esim. ajolankailmaisimilla tms.
Ihan oikeisiin risteyksiin Varovaa ei pitäisi sotkea lainkaan. Lasipalatsilla Varovan asennus on vain hidastanut raitiovaunujen kulkua, sillä aikaisemmin valo oli valmiiksi nuolella kun lähtö tapahtui. Nyt voidaan tehdä vasta tilaus lähtöhetkellä ja sitten odotetaan arpooko valokoje lähtöluvan tällä vai seuraavalla valokierrolla.