339-DF
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 8 Elokuu 2005
- Viestit
- 8,466
Paikallaan olevaan autoon törmääminen menee yleensä raitiovaununkuljettajan syyksi TLL 3§ Tienkäyttäjän yleiset velvollisuudet (Tienkäyttäjän on noudatettava... olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.) ja TLL 23§ Tilannenopeus (...Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa...) pykälien mukaan. TLL 23§ koskee myös raitiovaununkuljettajia TLL 47§ mukaan.
Jos 23§ noudatettaisiin, niin raitiovaunujen suurin sallittu ajonopeus, vaikkapa nyt lehtikelien aikaan, olisi jossain ehkä 15 km/h tienoilla. Tässä voisi olla hyvä linjaus se, että 23§ 1 mom. ei koskisi raitiovaunuja.
Tämä tarkoittaisi sitä, että esim. väärin pysäköityyn autoon raitiovaununkuljettaja saisi tahallaan törmätä.
Niinpä. Siinä onkin haastetta kehittää sellainen muotoilu, jossa ei tietenkään sallita tahallisia peltikolhuja, mutta myös vapautetaan kuljettaja vastuusta silloin, kun se on perusteltua eli jos kolhu on tahaton. Viitaten 23§, jos ratikka huomaa esteen ja jarruttaa, muttei pysähdy ajoissa, niin kuljettaja ei olisi korvausvelvollinen (tilanteessa jossa 23§ 1 mom ei koskisi ratikoita).
Lisäksi pitäisi säätää jotain siitä, että jos auto on vaikka parkissa liian lähellä kiskoja, mutta "ei ole ilmeistä" ettei ratikka mahdu ohi, niin peltikolhu tai peili ei menisi ratikan piikkiin. Siis ideana se, että jos auto seisoo suurin piirtein kiskojen päällä, niin siitä näkee heti, ettei ohi mahdu. Mutta jos auto on niukin naukin liian lähellä, ja kuljettaja pienen virhearvioinnin vuoksi osuu siihen, ei korvausvelvollisuutta tulisi.
Eli parannettaisiin rvk:n oikeusturvaa reippaasti, mutta jollain konstilla kuitenkin tulisi tietysti huolehtia siitä, etteivät kiskorambot pääse hulluttelemaan.
TLL 7§ on yksiselitteinen
Miten olisi tällainen TLL 7a§:
7a §
Esteetön kulku raitiovaunulle. Raitiotien ylittäminen
Raitiovaunulle on annettava esteetön kulku. Raitiovaunulla tarkoitetaan tässä pykälässä jokaista raitiovaunukiskoilla kulkevaa laitetta. Pykälä koskee myös jalankulkijoita. Riippumatta siitä, mitä 32§:ssa säädetään, on jalankulkijan myös suojatiellä ollessaan annettava raitiovaunulle esteetön kulku.
Raitiotien tasoristeystä lähestyvän tienkäyttäjän on noudatettava erityistä varovaisuutta ja mahdollisista suojalaitteista huolimatta tarkkailtava, onko raitiovaunu tulossa. Kuljettajan on tällöin käytettävä sellaista nopeutta, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen rataa.
Raitiotien tasoristeyksellä tarkoitetaan mitä tahansa sellaista paikkaa, jossa autoilija ajaa raitiovaunukiskojen yli taikka kääntyy niiden yli.
Raitiotietä ei saa lähteä ylittämään, jos raitiovaunu lähestyy taikka valo-opaste velvoittaa pysähtymään, erityinen ääniopaste kuuluu taikka mahdollinen puomi on alhaalla tai liikkuu. Tällöin on pysähdyttävä turvalliselle etäisyydelle radasta, ennen opastinta tai puomia. Kun raitiotien saa ylittää, se on tehtävä viivyttelemättä.
Raitiotielle ei milloinkaan saa ryhmittyä odottamaan risteyksen vapautumista.
Muoks: Jatkoa tälle 7a:lle, oletuksena että on erikseen säädetty, ettei 23§ koske ratikoita:
Milloin kuljettaja on pysäköinyt tai pysäyttänyt ajoneuvonsa raitiovaunukiskoille tai lähelle niitä, taikka ryhmittynyt raitiovaunukiskoille tai lähelle niitä, on raitiovaununkuljettajan pyrittävä ohittamaan tällainen ajoneuvo varovaisuutta noudattaen.
Mikäli ohitustilanteessa sattuu onnettomuus, vapautettakoon raitiovaununkuljettaja kaikesta vastuusta, mikäli raitiovaunun ajonopeus on ollut nopeusrajoituksen mukainen.
Mitä 2 momentissa säädetään, ei ole voimassa, mikäli voidaan osoittaa, että onnettomuus on syntynyt raitiovaununuljettajan erityisen piittaamattoman taikka tahallisen toiminnan vuoksi.
Viimeksi muokattu: