Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Tähän on jo olemassa valmis ja toimiva teknologia, joka alun perin kehitettiin historiallisia kohteita varten. Samaa teknologiaa sovelletaan myös bussipuolella hybridibusseissa.Akut ovat parempi ratkaisu. Ratikat saadaan kulkemaan lyhyitä matkoja akuillakin. Uuden kaluston olisi syytä olla sellaista, että se pystyisi kulkemaan lyhyitä matkoja ilman virtajohtoja. Silloin hankalammissa risteyksissä ei tarvittaisi ilmajohtoja ollenkaan.
Eri asia on, kannattaako tällaisesta maksaa siksi, että joskus törpöt kuorma-autoilijat vetävät ajolankoja alas. Jos akkutekniikka ei ole kaikissa vaunuissa, siitä ei ole mitään hyötyä vauriotilanteiden kannalta. Ja vaikka nyt meillä revittiin ajojohtoja viikon sisällä kahdessa pahassa paikassa, oikeasti tuo on varsin harvinaista niin, että sitä varten kannattaa maksaa laitteista ja ylimääräisestä massasta kaikissa vaunuissa.
Yleisesti on nurinkurinen periaate ajatella, että kun joku toimii väärin, niin vahingon kärsijän tulee käyttää rahaa ja vaivaa suojautuakseen väärinkäytöksien seurauksia vastaan. Kyllä oikea lääke on kitkeä se väärinkäytös. Esimerkiksi tarpeeksi kovat seuraukset niin, että autokuski viitsii muistaa hoitaa tehtävänsä. Tosin kyllä kai nytkin on tilanne niin, että syyllinen maksaa kaikki kulut ja saa vielä muodollisen sakkorangaistuksenkin.
Antero