Miksi sinun vaikea ostaa argumenttia, jossa raitiovaunuihin verrattuna suuremman henkilömäärän kuljettavaa bussiliikennettä ei saa hidastaa tai ruuhkauttaa?
Se kummalla on enemmän matkustajia vaihtelee osiottain. Mutta kuitenkin, sen takia kun se bussiliikenne on hidasta siksi ettei sen valoetuudet toimi lainkaan, eli on vähän vaikea ymmärtää miten se hidastuu jos ne valoetuudet eivät tomi, eikä ne tule bussien nykyisillä liikennöintikäytännöillä koskaan toimimaan. Noilla väylillä nylkyttää niin ratikka kuin bussikin, ratkaisu olisi tehdä sellaiset valoetuudet joissa pysyy kumpikin ja suunnitella linjasto, pysäkit, liikennöinti tuolta pohjalta. Ja/tai erotellaan bussit ja ratikat eri väylille. Esimerkiksi Länsimetron myötä bussit voisi ajaa Elielinaukioon sijaan Kampin terminaaliin.
---------- Viesti lisätty kello 16:14 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:04 ----------
Tai väännetään tämä asia vielä ratakiskosta, ja otetaan Hämeentie esimerkiksi koska se on silleen helppo että sille on saman suuntainen motari autoille vieressä.
Jos raitiovaunu 6 saa sujuvat valoetuudet ja muutenkin ajaa vaikkapa kuitenkin aika maltisella 20km/h keskinopeudella Varsapuistoon saakka, ja sen vieressä toisella kaistalla ajaa bussi 77 pysähtyen samoilla kohdilla olevilla pysäkeillä, niin se 77 on nopeampi kuin nyt. Ja ennenkaikkea se kulkee täsmällisesti. Tuo vaan edellyttää mm. että seiskasarjan busseja ei pamahda puolta tusinaa kerralla Paavalinkirkon pysäkille. Lisäksi, jos sä ajat henkilöauton kanssa samaa matkaa, niin sunkin matkaa sujuu käytännössä ihan yhtä nopeasti kuin nytkin. Seisot vaan vähän eri valoissa.
---------- Viesti lisätty kello 16:30 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:14 ----------
Hämeentiellä voisi tutkia Haapaniemen ja Käenkujan yhdistämistä. Minusta Käenkujan käyttäjämäärät tuntuvat aika pieniltä...
Ainoastaan väli Kurvista Mäkelänkadun ja Hämeentien risteykseen on vähän hankala, kun poikittaislinja tunkee siihen ykkösen ja kuutosen väliin ja se tulee (etelästä) vähän milloin sattuu. Mutta Kurvin pysäkille mahtuu kaksikin pitkää vaunua tarvittaessa.
Jos Hämeentiestä edes välillä Käenkuja - Helsinginkatu saisi tehdä joukkoliikennekadun, niin yhdistäisi Kurvin ja Käenkujan pysäkit. Eli uusi pysäkki Helsinginkadun eteläpuolella, samoin bussipysäkit samaan paikkaan. Ja Kasille Hesarille siihen missä oli se väliaikainen pysäkki. Tuon jälkeen mahtuisi myös erillinen kääntymisraide Hesarille nykyisen pysäkin tilalle.
Saisi tuon ehkä jotenkin autokaistojenkin kanssa tungettua, jotenkin niin että bussit tulee eka, pysähtyy, ja autot sitten perässä samaa kaistaa. Mutta käytännössä ei nyt kuitenkaan.
Tai sitten bussit ajaa Kalasataman kautta sillä sun metropysäkin välillä. Tai Pasilaan. Jne.