Niin, paitsi että touhu alkaa — yllättäen — väärästä päästä. Pysäkkien yhdistelyn voi hyväksyä sitten, kun matkanteko on joutuistunut niin, että aiempaa pidempi kävelymatka pysäkille kompensoituu nopeammalla ajalla itse kulkuneuvossa. Nyt kulkuneuvo kulkee edelleen hitaasti, mutta pysäkille tassutellaan entistä kauempaa. Jos tassutellaan. Johan hidastunut raitioliikenne pidentyneine vuoroväleineen on menettänyt matkustajia.
Aivan. Sama nopeutus kuin kahden pysäkin poistamisella saadaan kahden ylimääräisen pysäkkien välillä seisomien poistamisella. Mutta silloin ei heikennetä lainkaan palvelutasoa, ainoastaan parannetaan.
Lisäksi voin hyvin arvata, että vaikka Caloniuksen ja Perhon pysäkit yhdistetään, vaunut pysähtyvät tuolla välillä edelleen yhtä monta kertaa kuin nytkin. Mechelininkadun puistoradallahan on henkilöautojen valoihin kytkettyjä liikennevaloja, joilla seistään pysäkkien lisäksi jo nyt, esim. odottamassa lähtöä pysäkiltä. Tulevaisuudessa siis seistäneen entisillä pysäkeillä, mutta ei oteta eikä jätetä matkustajia.
Kuulin myös tänään, että HSL:ssä pidetään edelleen joukkoliikenteen valoetuutena järjestelyä, jossa vaunu voi saada aja-opasteen seis-opasteen sijasta vain, mikäli vaunu on myöhässä aikataulusta. Eli tästä umpikierosta savolaisesta ”valoetuudesta” ei vain päästä eroon. Kysehän ei ole mistään liikenne-etuudesta, vaan joukkoliikenteen suunnitellusta haittaamisesta. Sillä aikatauluhan tehdään sen perusteella, että vaunut pysähtyvät vähintään joka toisen pysäkin välillä ties mistä syystä.
Valoetuushan tarkoittaa sitä, että liikennevalot huolehtivat siitä, ettei vaunu pysähdy missään muualla kuin pysäkeillä. Tätä Helsingin erityisolosuhteisiin soveltumatonta käytäntöä pääsin nauttimaan viime viikolla pohjoismaiden uusimmalla raitiotiellä Bergenissä. Siitäkin huolimatta, että Bergenin ratikkarata kulkee suuren osa katuympäristössä, jossa on sekä rinnakkaista että risteävää autoliikennettä liikennevaloineen.
Bergenissä ratikkavalotolpassa ei ole vilkkuvaa lediä, joka kertoo, että järjestelmä on rekisteröinyt vaunun, mutta kuljettaja saa arvata, onko asialla mitään merkitysä. Sen sijaan siellä tolpassa on ylimpänä A-kirjainta näyttä valo-opaste, joka kertoo, ettei ole tarpeen hidastaa nopeutta, vaan opaste vaihtuu aja-opasteeksi kun vaunu on kohdalla. Sitä on liikennevaloetuus.
Antero