Valojärjestelmä ei siis mielestäsi sisällä ratikoiden etuutta?
Eikös meidän valojärjestelmämme toimi siten, että normaalitilanne risteyksissä on pääsääntöisesti, ettei raitiovaunun vaihetta valokiertoon tule. Se tulee silloin, kun järjestelmä on saanut tiedon tulossa olevasta vaunusta. Jos siis ajetaan vaikka vaunulla, joka ei ole linjalla tai jostain muusta syystä se ei anna itsestään tietoa, valoissa seistään odottamassa kunnes perään tulee linjavaunu, joka valot tilaa. Voin tietenkin olla täysin väärässä, mutta olen vain useita kertoja kokenut tämän tilanteen.
Jos valojärjestelmä toimii kuten olen edellä kuvaillut, kyse on autoliikenteen etuisuudesta raitiovaunuihin nähden. Eli järjestelmä antaa varmasti aina aikaa autoille, poikkeustilanteessa eli silloin kun vaunu on tulossa, se ottaa mukaan vihreän vaiheen raitiovaunulle. Mutta silloinkaan ei edes pyritä siihen, että vältettäisiin vaunun pysähtyminen. Vaan on aivan normaalia, että Helmivalo vilkkuu, vaunu tulee tolpalle ja joutuu pysähtymään. Ollaan sitten pysäkin edessä olevissa jalakulkuvaloissa tai risteyksen etupuolella päästämässä autoja kääntymään vasemmalle vaunun editse tai oikeastaan ihan missä vain.
Jos valokierron logiikka olisi sama mutta raitiovaunujen hyväksi, valot toimisivat niin, että ne näyttävät jatkuvasti aja-opastetta raitiovaunuille ja punaista jokaiseen autosuuntaan. Jos sitten havaitaan jostain suunnasta auto eikä samaan aikaan ole havaintoa raitiovaunusta, käynnistetään prosessi, jossa annetaan seis-opaste ratikalle ja vaihdetaan havaitulle autosuunnalle vihreä. Vihreä annetaan kuitenkin vasta niin pitkän ajan päästä, että risteystä kohden saapuva auto ehtii tolpalle ja joutuu pysähtymään siihen. Mutta voi mikä poru tästä syntyisi autoilijoiden keskuudessa! Heidän mielestään kun on normaalia, että on vihreä aalto eikä heidän tarvitse koskaan pysähtyä. Vain silloin valot toimivat oikein. Ja kun ne eivät voi aina toimia niin, silloin on vika inhottavissa viherpiipertäjäliikennesuunnittelijoissa, jotka vain haluavat haitata liikennettä ja kiusata autoilijoita.
Mutta sen verran olen autoa itsekin käyttänyt, että toisin kuin että ratikat pysäytetään tolpille, autoille tämä vältetään kun vain on mahdollista. Hiljaisempaan aikaan on paljon valoja, jotka ovat normaalisti autoille punaisina, mutta auton havaittuaan vaihtuvat vihreälle. Ja oman kokemukseni mukaan lähes aina niin, että vaihtuminen tapahtuu hyvissä ajoin, ettei rajoituksen mukaan ajaessa tarvitse hiljentää. Herkkua, jota ei ratikoille tarjota.
Itse asiassa keskieurooppalainen raitiovaunun liikennevaloetuus toimii muuten kuten alussa kuvailen, mutta piittaamatta siitä, onko vaunu linjalla tai mikä sen aikataulu on sekä siten, että järjestelmä havaitsee vaunun kyllin pitkältä ennen risteystä ja huolehtii siitä, ettei vaunun tarvitse pysähtyä. Ei keskieurooppalaisessakaan järjestelmässä anneta ratikalle aja-opastetta, jos vaunua ei ole tulossa, mutta kaikki vaunun kulkua rajoittavat ja hidastavat ehdot on poistettu.
Minusta onkin hyvä kysyä, miksi meillä pitää hidastaa etuajassa kulkevia raitiovaunuja? Sillä eikö tällainen ”tarve” osoita, että jotain on pahasti pielessä. Hyvän liikennesuunnittelun lähtökohtahan on mahdollisimman suuri linjanopeus. Jos sen mukaan on suunniteltu, ei pitäisi edes syntyä tilannetta, jossa päädytään aikataulusta edellä ajamiseen. Väitänkin, että tämä hidastamisen tarve on joko tarkoituksellinen, ettei raitioliikenne vain osoittautuisi liian hyväksi, tai sitten liikenne on suunniteltu huonosti ja aikataulut on tehty mahdollimman hitaiksi, jotta huonosta suunnittelusta huolimatta aikatauluja voidaan noudattaa. Kumpikaan ei ole kelvollinen syy.
Antero