Mikko Laaksonen
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 2,789
Anteron viestiin pari kommenttia:
Lienee selvää, että eri "Keski-Euroopan" kaupungeissa etuuksia on toteutettu teknisesti eri tavoin. Toki oleellista on periaate, että raitiovaunu ei pysähdy kuin pysäkille.
Esim. Freiburgissa vaunu, joka ei ollut linjalla, ei saanut automaattisia etuuksia, vaan kuljettajan piti käydä kääntämässä liikennevalo vihreäksi tolpasta.
On myös kaupunkeja, joissa on heikosti toimivat liikennevaloetuudet, kuten Wien. Voi olla, että siellä ongelmilla on samoja juuria kuin Helsingissä.
On myös hyvä huomata, että Helsingin raitioliikennettä ei saada normaalisti toimiviksi vain liikennevalo-ohjausta säätämällä tai valoja poistamalla.
Raitiotien priorisointi edellyttää paljon laajempaa liikennesuunnittelullista ja ratateknistä otetta ongelmiin.
Monissa kaupungeissa raitiotien etuudet on rakennettu paitsi kaista- ja valoetuuksin, myös liikennejärjestelyin. Se, että raitiotie kulkee usein kokonaan eri reittejä kuin autoliikenteen pääkadut, ei ole sattumaa.
Toki selkeillä pääkaduilla, joilla on selvä etuajo-oikeus, pystytään rakentamaan myös etuus raitioteille.
Lienee selvää, että eri "Keski-Euroopan" kaupungeissa etuuksia on toteutettu teknisesti eri tavoin. Toki oleellista on periaate, että raitiovaunu ei pysähdy kuin pysäkille.
Esim. Freiburgissa vaunu, joka ei ollut linjalla, ei saanut automaattisia etuuksia, vaan kuljettajan piti käydä kääntämässä liikennevalo vihreäksi tolpasta.
On myös kaupunkeja, joissa on heikosti toimivat liikennevaloetuudet, kuten Wien. Voi olla, että siellä ongelmilla on samoja juuria kuin Helsingissä.
On myös hyvä huomata, että Helsingin raitioliikennettä ei saada normaalisti toimiviksi vain liikennevalo-ohjausta säätämällä tai valoja poistamalla.
Raitiotien priorisointi edellyttää paljon laajempaa liikennesuunnittelullista ja ratateknistä otetta ongelmiin.
Monissa kaupungeissa raitiotien etuudet on rakennettu paitsi kaista- ja valoetuuksin, myös liikennejärjestelyin. Se, että raitiotie kulkee usein kokonaan eri reittejä kuin autoliikenteen pääkadut, ei ole sattumaa.
Toki selkeillä pääkaduilla, joilla on selvä etuajo-oikeus, pystytään rakentamaan myös etuus raitioteille.