Nyt unohdat, että junia kulkee molempiin, ei vain yhteen suuntaan ja myös huonojalkaisten pitää päästä molempien raiteiden yli ilman että ratikka ajaa yli.
En unohda. Kirjoitin, että
kahden raiteen ylittämiseen kuluu aikaa 12 sekuntia ja 75-metristen junien välillä on aikaa 45 sekuntia. Mutta ilmeisesti aliarvioin lukijan kyvyn ymmärtää mikä on 12:n suhde 45:een. Joten mennään sitten raitiovaunukiskoa vääntäen:
Olettakaamme, että molempiin suuntiin kulkee peräkkäin 75-metrisiä junia ja niiden välimatka on 255 metriä ja 45 sekuntia. Lähdetään hetkestä, jolloin junat ovat rinnakkain ja ovat liikkeellä eri suuntiin. Junien etupäät kohtaavat toisensa 22,5 sekunnin kuluttua alkuperäisen välimatkan puolivälissä. Siitä hetkestä kuluu 6,75 sekuntia siihen, että vaunut ovat jälleen rinnakkain kummallakin raiteella eli ollaan alkutilanteessa. Molempien raiteiden ylittämiseen poikittain kuluu ihmiseltä aikaa 12 sekuntia. Ihmisellä, joka seisoo vaunujen kohtaamispaikassa, on siis 22,5 sekuntia aikaa tehdä 12 sekunnin ylitys. Liian vähän? Ei ainakaan sen perusteella, että ihmiset osaavat ylittää katuja liikennevaloristeyksissä, joissa jalankulkijoille palaa vihreä valo lyhyemmän ajan. Tai että ihmiset osaavat ylittää raitiotiekiskot siellä Karlsruhen Kaiserstrassellakin.
Huomautan vielä ennalta, että vaunut myös pysähtyvät pysäkeillä, joka sotkee tämän teoreettisen rytmin. Todellisuudessa siis ylittämiseen tarjoutuvat tilanteet eivät ole aina 22,5 sekunnin pituisia, vaan voivat olla pidempiäkin. Sillä seisomisen johdosta vaunujen etäisyys aikana ja matkana vaihtelee kaiken aikaa. Mutta voinet jatkaa laskuharjoituksia tästä eteenpäin ihan itse ja siitä lähtökohdasta, että pyrit todistamaan, että ihmisillä ei ole – havaitusta todellisuudesta poiketen – mahdollista kävellä raitiotieradan poikki.
Käsittääkseni Karlsruhen Kaiserstrassen ratikat eivät yleensä ole 75 metrisiä, vaan keskipituus on paljon lyhyempi.
Ei tämä ole keskiarvolaskentaa, sillä eikö sinua kiinnostanut se tilanne, jossa on minuutin vuoroväli ja 75-metrin juna? Kaiserstrassella ajetaan kahden 37-metrisen vaunun junia sekä muita junia ja yksittäisvaunuja. Hetkittäinen vuoroväli vaihtelee. On jaksoja, jolloin on useita vuoroja peräkkäin minuutin välillä, ja sitten pidempiä välejä.
Karlsruhea esittelevällä nettisivullani on
kuva Kaiserstrassen pysäkkinäytöstä (ja näkyyhän pysäkkinäyttö Rattivaununkin linkkaamassa kuvassa). Siinä kohdassa jossa lukee ”Eilzug” näkyy kaksi raitiovaunusymbolia osoittamassa, että on kyse kahden vaunun junasta. Nämä junat ajetaan kahdella
GT8-100C -vaunulla tai sen uudemmalla versiolla.
Saksankielinen esittelysivu vaunusta uudempine versioineen löytyy Wikipediasta. Vaunun pituus 37,6 metriä. Wikissä olevissa kuvissa näetkin tällaisia kahden vaunun junia.
Jos luet
Karlsruhe-sivuani, huomaat, että
Kaiserstrassen liikenne aiotaan siirtää maanpinnalta pois. Se voi olla sinulle mieluinen uutinen, koska sehän varmaan aukottomasti osoittaa, että se, mikä nyt on todellisuutta Kaiserstrassella, ei olekaan mahdollista. Ja metrotunneli ratkaisee kaiken. Valitan, ei ole näin. Tunneliratkaisua on kyllä perusteltu sillä, että Kaiserstrassella on liikaa ratikoita. Ja tämä valitettava tilanne on tullut vastaan muuallakin. Eli raitiovaunut ovat niin houkuttelevia, että niitä halutaan käyttää niin paljon, että yksi keskustan läpi vievä rata ei tahdokaan enää riittää.
Mutta kun se tunneli on niin kehno ratkaisu, että se ei kykene välittämään sitä vaunumäärää, jonka Kaiserstrassen rata maanpinnalla hoitaa nyt. Pintarata korvataan tunnelilla sekä rakentamalla toinen pintarata viereiselle samansuuntaiselle kadulle Kriegstrasselle hoitamaan se liikenne, joka ei tunneliin enää mahdu. Tosin Kriegstrassella ratikka tuo sattumalta asiakkaita uuteen Kaiserstrassen kanssa kilpailevaan kauppakeskukseen.
Antero