- Liittynyt
- 21 Maaliskuu 2007
- Viestit
- 625
Tuossa on laskelmassasi on pieni ongelma. Suojatietä voi vain harvoin sijoittaa tuohon optimaaliseen kohtaan...
Oikeaoppisella raitiokävelykadullahan ei suojateitä edes ole, vaan siellä ylitetään rata silloin kun huvittaa.
---------- Viesti lisätty kello 20:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 20:27 ----------
Raitioliikenne todella houkuttaa ylikuormittamaan verkkoa. Seurauksena on valtavasti ratikoita sumpussa keskustassa ja hyvin hidasta liikennettä. Siksihän ratikoita halutaan tunneloida ja parantaa liikenteen sujuvuutta.
Tilannehan Karlsruhessa on se, että Kaiserstrassella kulkee nyt parhaimmillaan minuutin välein ratikoita. Eli Kaiserstrassen välityskyky on vuorovälinsä osalta jo aika lailla käytetty. Kapasiteettia voisi silti yhä kasvattaa sillä kaikki ratikat eivät ole 75 metrisiä.
Karlsruhessa ei tunneli ratkaise ongelmaa toisin kuin luulet, vaan se oikea ratkaisu on uusi poikittainen raitiotieyhteys Kriegstrasselle, jonne osa linjoista siirtyy. Itselle ei ole ikinä valjennut että mitä Karlsruhen uudelle tunnelilla tarkalleen ottaen saavutetaan. Nopeus toki hiukan nousee, kun kuudesta pysäkistä poistetaan tunnelin myötä kaksi, mutta voisihan ne maanpäälläkin poistaa ihan yhtä hyvin. Autoilullekaan ei maanpäältä olla antamassa tilaa, vaan alue säilyy edelleen kävelykatuna. Ehkä perusajatuksena sitten vain on ultimaalinen kävelykatu ilman mitään muuta kuin pyöriä ja jalankulkijoita. Kallis hinta miljööstä mun mielestä.
Toki Karlsruhessa ei vielä ole rakennettu Helsingin metron tyylistä S-bahniä...
Ja toivottavasti sellaista ei rakennetakaan! Karlsruhessa on jotain paljon järkevämpää ja parempaa: Yksi kulkuväline joka on yhtä aikaa raitiotie muun liikenteen seassa ja kävelykaduilla, lähijuna rautateillä ja metro omilla kaistoillaan. Karlsruhen S-bahn pystyy muuttumaan jokaiseen erilaiseen ympäristöön sopivaksi, toisin kuin Helsinkiläinen metro.