Antero Alku
Tunnistettu jäsen
- Liittynyt
- 28 Kesäkuu 2005
- Viestit
- 7,552
Piristävää laskelmointia. En ole aikahyötyperiaatteen ystävä, mutta on hauskaa huomata, että sitä voi soveltaa jokkoliikenteessäkin samaan tapaan kuin perusteltaessa sekunneilla satojen miljoonien autoiluhankkeita.Harrastin taas pientä excel-aritmetiikkaa, ja laskin mitkä ovat yhden sekunnin nopeutuksen hyödyt 1) pysäkkiajassa, 2) valoissaseisomisessa ja 3) ristikoissa, siis jos sama nopeutus saadaan koko verkolle.
Olet laskenut varovaisesti vain sekunti per hidaste, vaikka tosiasiassa käsittelemäsi hidastukset vievät useita sekunteja per kerta. Jos asiaa lähestyttäisiin autoilunäkökulmasta, voitaisiin ensin tehdä niin, että päätetään, mitä halutaan, ja lasketaan sitten, monenko sekunnin aikahyöty täytyy kerätä. Jos tulos tuntuu siedettävältä, raportoidaan asia toisin päin: Projekti X näyttää olevan kannattava, sillä se tuottaa enemmän aikahyötyjä kuin mitä X kustantaa.
Erikoista minusta vaan on kulttuurissamme se, että aikahyödyt kelpaavat aina kritiikittä autoiluhankkeiden toteuttamisen perusteiksi, mutta kun aikahyötyjä esitetään joukkoliikenteelle, kyse ei ole todellisesta rahasta eikä perustelu kelpaa. Itsekin toteat aivan oikein, että jos sekuntien ansiosta ei saada yhtä vuoroa pois liikenteestä, operaattorin kulut eivät vähene. Mutta kun jokainen ymmärtää, että muutaman sekunnin nopeutus autolla ajamisessa ei vaikuta ajajan elämään ja päivän tapahtumiin yhtään mitään, miljoona kertaa ei mitään on kuitenkin paljon ja pätevä peruste verorahojen polttamiseen uusiin teihin ja siltoihin.
Antero