Toki voidaan ottaa mallia myös Ranskasta. Siellähän ratikat toimivat isommilla kaupunkiseuduilla usein kohtuullisen esikaupunkimaisilla alueilla liityntävälineinä. Ranskassakin on näet huomattu, etteivät nopeat ratikat oikein sovi hyvin tiheästi rakennetuille alueilla ainakaan nopeaan liikenteeseen, vaan automaattimetro tai muu eristetty ratkaisu palvelee paremmin silloin kun katutila on kovinkin ruuhkainen.
Pienemmissä kaupungeissa, joissa etäisyydet ovat lyhyempiä ja ruuhkat lievempiä ratikat kyllä pärjäävät katutasossakin.
Tätä lukiessa tuli ensimmäisenä mieleen, että oletkohan Petteri koskaan käynyt Ranskassa...
Sitten tajusin, että näin tätä on tulkittava:
- "isommat kaupunkiseudut" = Pariisi
- "pienemmät kaupungit" = kaikki muut kuin Pariisi
Tässä kategorisoinnissa Helsinki sijoittuu luontevasti luokkaan "pienemmät kaupungit", mikä tarkoittaa että Helsingin joukkoliikenne hoituisi kyllä maantasaisilla ratikoillakin ilman suuria ongelmia. (Nykyinen kuormitus metroonhan on saatu vain siten, että sitä käytetään suppilona johon ohjataan syöttöyhteyksin kaikki joukkoliikenne laajalta alueelta.)
Metroja on Ranskassa toki muitakin kuin Pariisissa. Ne vaan eivät ole yhtä raskaita järjestelmiä kuin Pariisin metro, saati sitten yliraskas Helsingin metro. Perinteikkäimmät metrot ovat Lyonissa ja Marseillessa, kumpikin ajalta ennen uutta raitiotiekautta. Mutta kummassakin on myös moderneja raitioteitä eikä voi väittää että ne olisivat esikaupunkien liityntälinjoja. Varsinkin Lyonissa on erityisen monipuolinen valikoiman kaikenlaisia liikennemuotoja käytössä. Lillessä on automaattinen VAL-metro (aloitti vuonna 1983 eli ennen raitioteiden toista tulemista) mutta myös modernisoitu vanha raitiotie, joka johtaa radiaalisesti rautatieasemalta esikaupunkeihin. Siis eri asia kuin Pariisin orbitaaliratikat. Rennesissä on VAL-metro, mutta siellä oli kova vääntö tehdäänkö VAL vai raitiotie, ja VAL voitti täpärästi poliittisella päätöksellä. Raitiotietä ei Rennesissä ole, mikä tarkoittaa että kaupunki on nykyranskalaisittain kummajainen kokoluokassaan. Ja Toulousessa on sekä VAL että raitiotie.
Yleissääntönä näyttäisi lähes kaikkialla Ranskassa olevan että raitiotie on pääsääntöisesti radiaalinen yhteys keskustasta esikaupunkeihin, ja siten että keskustassa kenties tehdään joku mutka, jolla saadaan parempi kattavuus ja vaihtoyhteyksiä muille linjoille. Myös metrot ovat vastaavia radiaaliyhteyksiä, joilla niilläkin pääsee keskustaan. Kaupungeissa joissa on molemmat, ne yleensä palvelevat samalla radiaaliyhteysperiaatteella siten että metro on raskaamman liikennekysynnän korridorissa ja raitiotie kevyemmän liikennekysynnän korridorissa. Pariisin ulkopuolella vain Lyonissa raitiotie lievästi välttelee selvästi suurinta osaa ydinkeskustasta, mutta sielläkin sentään liippaa päärautatieaseman (Lyon-Perrache) kylkeä eli en väittäisi sitäkään esikaupunkien liityntälinjaksi.
Ainoa merkittävin poikkeus joka on linjassa hypoteesisi kanssa on Pariisi, jossa metrolinjat todellakin ovat radiaalisia ja raitiotiet orbitaalisia tai muutoin esikaupunkeihin rajoittuneita vähäisemmän kysynnän linjoja (tai liityntäyhteyksiä, jos niin halutaan hahmottaa). Pariisi on
sui generis. Siitä ei voi suoraan yleistää sääntöä sillä tavoin kuin teit. Olisi valheellista tämän perusteella väittää että olisi huomattu että "automaattimetro tai muu eristetty ratkaisu palvelee paremmin silloin kun katutila on kovinkin ruuhkainen". Pariisin metrolinjat olivat olemassa pääosin jo sata vuotta sitten. Nykyisin Pariisissa toki tehdään automaattimetroa, mutta automatiikalla ei ole mitään tekemistä sen kanssa mahtuuko ratikka ruuhkaiselle kadulle vai ei. Lillenkin automaattimetro on ajalta ennen kuin ratikat palasivat muotiin, joten sitä on vaikea pitää edustavana esimerkkinä. Ja päinvastoin kuin väität: Pariisissa siellä missä nyt kulkee T3-ratikka oli aikaisemmin autoruuhka. Tilaa otettiin autoilta ja annettiin raitiotielle. Jos väitteesi pitäisi paikkansa niin sitten T3-ratikka olisi ollut mahdottomuus, ja eihän se ollut kun tehtiin vaan.
Vaikuttaisi siltä että Petterillä on tässä ollut a priori -näkemys siitä miten asioiden pitäisi olla ja sitten esimerkki vain on raapaistu kokoon Ranskasta ilman että mukana olisi ollut ymmärrystä siitä, miten asiat siellä ovat oikeasti kehittyneet ja mitkä asiat ovat vaikuttaneet mihinkin.