Totta. Ja Berliinissähän on nopeampi joukkoliikenne tunneloitu, kun kaduilla on ratikoille hidasta ja ahdasta. Ratikoita kulkee kyllä mutta ne eivät ole kovin nopeita kuin liikenteellisesti rauhallisemmilla alueilla tai esikaupunkilinjoilla, ne katulinjat, jotka kulkevat kovin vilkkailla alueilla ovat usein aika hitaita vaakasuoria hissejä kuten Helsingissäkin ja täydentävät maanalaista verkkoa.
Monissa Berliiniä pienemmissä Saksan suurissa kaupungeissa nopea joukkoliikenne ei perustu yhtä paljon U- ja S- bahn verkkoon kuin Berliinissä, vaan raitiovaunutyyppisiä ratoja on tunneloitu ja eristetty vilkkaimmilla alueilla ja kun mennään enemmän esikaupunkeihin toimitaan pikaratikkamaisemmalla konseptilla. Toki S-bahneja on myös mutta nopea pikaratikkaverkko täydentää sitä.
Berliinissä on /osa/ nopeammasta joukkoliikenteestä tunneloitu.
Ratikoilla on kuitenkin olemassa M-linjansa ihan syystä. Ne ovat linjoja, jotka on tarkoitettu jopa päästä päähän matkustettaviksi. Useimmat niistä yhdistävät keskustamaisempia alueita alueisiin, joilla ei ole mitään S- tai U-bahn -yhteyttä, tai joilta kyseinen yhteys on kiertävän reitin takia kohtuuttoman hidas.
Etenkin linjoja M4 ja M5 käytetään aivan samaan tarkoitukseen kuin metroja ja S-Bahneja, linjoja M6 ja M8 /lähes/ samaan tarkoitukseen. M1 ja M2 on mulle jokseenkin tuntemattomia, joten en ota niihin kantaa.
Berliini kuitenkin jakaantuu kolmeen alueeseen: U-Bahnilla palveltuun, S-Bahnilla palveltuun ja ratikalla palveltuun. Katso Berliinin raskasraidejoukkoliikennekarttaa, niin huomaat koillisosassa olevan aukon. Sielläkin, 10-20 km päässä keskustasta, kuitenkin asuu ihmisiä. Ja on niitä ratikoita, joilla ne ihmiset pääsevät keskustaan.
Hirveän nopeita nuo linjat eivät ole, mutta ovat niiden keskinopeudet silti eritasottomuudesta huolimatta Helsinkiä parempia. M4:n keskinopeus on 19 km/h, M5:n 18,4 km/h ja M6:n 19 km/h. Ja noilla kaikilla vieläpä on Alexandeplatzin jälkeen hidas häntä, joka ei oikeastaan liity muuhun osaan linjasta.
Toinen kaupunki, jonka ratikkaliikenteen tunnen, on Brandenburgin osavaltion pääkaupunki Potsdam, jossa ei myöskään ole ratikoilla eritasoja, mutta silti tullaan hyvin toimeen.
Braunschweigissa olen katsellut ratikoita ihan keskusta-alueella. Siellä ainakaan en havainnut eritasoja. Enkä myöskään Erfurtissa, eikä niitä osunut silmiin niilläkään linjoilla, joilla olen huristellut Würzburgissa. Bremenissä tuttua on lähinnä keskustan alue ja lentokentälle vievä linja, jonka reitin olen pari kertaa kentältä junalle tai toisinpäin käveleskellyt. Leipzig ja Dresden... En ainakaan huomannut, mutta vähänpä olen kulkenut.
Ylipäätään väite, että Saksassa olisi kaupunkien tieverkoissa paljon (lainkaan) eritasoja on mulle vähän outo ja vieras. Siellä kuitenkin on kaupungistuttu niin paljon aikaisemmin kuin Suomessa, että siltarakentaminen on ollut täkäläistä kalliimpaa. Ehkä Saksassa on ratikkaverkkoja, joissa eritasoja on, mutta koko Saksan malliksi niitä ei todellakaan sovi yleistää.
Tärkeää on, että Saksassa ratikoista ei ajatella "yyh, hidas!" niin kuin Helsingissä.